Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2020 poz. 60
Wersja aktualna od 2020-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji rok 2020 poz. 60
Wersja aktualna od 2020-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 33
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 1 grudnia 2020 r.

w sprawie procedury realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w Policji

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796) oraz § 5 w związku z § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i 1116) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Zarządzenie określa:

1) przedsięwzięcia mające na celu przygotowanie Policji do działań antyterrorystycznych;

2) sposób realizacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP wprowadzonych w trybie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, zwanej dalej "ustawą";

3) moduły zadaniowe dla każdego stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP określające przedsięwzięcia do wykonania w Policji, w tym wykazy zadań do wykonania w ramach tych modułów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) działaniach antyterrorystycznych - należy przez to rozumieć działania, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy;

2) działaniach kontrterrorystycznych - należy przez to rozumieć działania, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy;

3) infrastrukturze administracji publicznej - należy przez to rozumieć systemy oraz obiekty, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy;

4) infrastrukturze krytycznej - należy przez to rozumieć systemy oraz obiekty, o których mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695);

5) jednostce organizacyjnej Policji - należy przez to rozumieć jednostkę, o której mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresie działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji;

6) miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym - należy przez to rozumieć przestrzeń, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy;

7) obiektach szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa - należy przez to rozumieć obiekty, o których mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. poz. 1090, z 2017 r. poz. 42 oraz z 2019 r. poz. 250);

8) zdarzeniu o charakterze terrorystycznym - należy przez to rozumieć sytuację, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Przygotowanie Policji do właściwej realizacji działań antyterrorystycznych zapewniają:

1) Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji - w szczególności w zakresie monitorowania i analizowania informacji, w tym także pojawiających się w cyberprzestrzeni, o zdarzeniach o charakterze terrorystycznym, zwłaszcza poprzez realizację czynności operacyjno-rozpoznawczych, a w przypadku uzyskania informacji lub powzięcia podejrzenia o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, informowaniu jednostki wyższego szczebla oraz właściwych podmiotów, zgodnie z odrębnymi przepisami;

2) komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji - w szczególności poprzez prowadzenie wykazu zawierającego informacje dotyczące infrastruktury administracji publicznej, infrastruktury krytycznej oraz obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, jako wytypowanych miejsc potencjalnych zdarzeń o charakterze terrorystycznym występujących na obszarze swojego działania, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1;

3) kierownicy jednostek organizacyjnych Policji - w szczególności poprzez organizowanie lub uczestniczenie w ćwiczeniach z zakresu działań antyterrorystycznych z innymi służbami państwowymi oraz podmiotami, w szczególności w celu usprawnienia zasad współdziałania i zarządzania czynnościami na miejscu zdarzenia o charakterze terrorystycznym oraz optymalizacji zasobów i zdolności jakie mogłyby być użyte do działań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Dyżurny Komendy Głównej Policji przekazuje informację o wprowadzeniu stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP:

1) Komendantowi Głównemu Policji i jego zastępcom;

2) koordynatorowi Zespołu Obsługi Zdarzeń Wydziału do Zwalczania Aktów Terroru Centralnego Biura Śledczego Policji;

3) Komendantowi Biura Spraw Wewnętrznych Policji;

4) dyżurnemu:

a) Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA",

b) komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji,

c) Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie,

d) szkoły policyjnej;

5) Dyrektorowi Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji;

6) kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, w przypadku otrzymania informacji o wprowadzeniu stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP od podmiotu innego niż dyżurny nadrzędnej jednostki organizacyjnej Policji, obowiązane są każdorazowo uzyskać jej potwierdzenie u dyżurnego nadrzędnej jednostki organizacyjnej Policji, a w przypadku dyżurnego Komendy Głównej Policji u dyżurnego Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji obowiązany jest potwierdzić tę informację u dyżurnego Komendy Głównej Policji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, Komendant-Rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendant szkoły policyjnej, Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, opracuje, zgodnie z właściwością, moduły zadaniowe zawierające procedury realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.

2. Moduły zadaniowe, o których mowa w ust. 1, opracowuje się w oparciu o treść załącznika nr 2 do zarządzenia i aktualizuje się je nie rzadziej niż raz na dwa lata.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W przypadku wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w trybie art. 16 ust. 1 ustawy, kierownicy jednostek organizacyjnych Policji i kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji:

1) niezwłocznie powiadamiają podległych policjantów i pracowników będących w służbie albo pracy o wprowadzeniu stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP;

2) realizują, zgodnie z właściwością, zadania zawarte w modułach zadaniowych określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia;

3) sprawują nadzór nad realizacją zadań określonych dla wprowadzonego stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP.

2. Przepisy zarządzenia dotyczące wprowadzenia stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP, stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany lub odwołania takiego stopnia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, na którego obszarze działania wprowadzono stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP, Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji, Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", Komendant-Rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendant szkoły policyjnej, Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji oraz kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, przygotowuje i przekazuje Komendantowi Głównemu Policji, za pośrednictwem kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych, cykliczne raporty o stanie realizacji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP. Pierwszy raport przekazuje się w czasie nie dłuższym niż 8 godzin od otrzymania informacji o wprowadzeniu stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP. Kolejne raporty przekazuje się w terminach ustalonych przez Komendanta Głównego Policji lub jego zastępcę.

2. Komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, uwzględnia w raporcie, o którym mowa w ust. 1, informacje dotyczące sprawdzenia zabezpieczeń obiektów infrastruktury krytycznej.

3. Wzór raportu ostanie realizacji zadań w związku z wprowadzonym stopniem alarmowym i stopniem alarmowym CRP jest określony w załączniku nr 3 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych sporządza i przekazuje do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa raporty o stanie realizacji w Policji zadań wynikających z wprowadzonego stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP. Pierwszy raport przekazuje się w czasie nie dłuższym niż 12 godzin od otrzymania informacji o wprowadzeniu stopnia alarmowego i stopnia alarmowego CRP.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, Komendant-Rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendant szkoły policyjnej, Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego, zrealizuje zadanie, o którym mowa w § 5 ust. 1, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Traci moc decyzja nr 412 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie procedur realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w Policji (Dz. Urz. KGP z 2017 r. poz. 3 oraz z 2019 r. poz. 68).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji

gen. insp. Jarosław Szymczyk

Załączniki do zarządzenia nr 33
Komendanta Głównego Policji
z dnia 1 grudnia 2020 r.

Załącznik nr 1

WZÓR - WYKAZ INFRASTRUKTURY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, INFRASTRUKTURY KRYTYCZNEJ ORAZ OBIEKTÓW SZCZEGÓLNIE WAŻNYCH DLA BEZPIECZEŃSTWA I OBRONNOŚCI PAŃSTWA

infoRgrafika

Załącznik nr 2

MODUŁY ZADANIOWE OKREŚLAJĄCE PRZEDSIĘWZIĘCIA DO WYKONANIA PRZEZ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE POLICJI W PRZYPADKU WPROWADZENIA STOPNIA ALARMOWEGO LUB STOPNIA ALARMOWEGO CRP

Wykonawca zadania: Policja

I. CEL ZADANIA

Realizacja przedsięwzięć Policji w przypadku wprowadzenia jednego ze stopni alarmowych (ALFA, BRAVO, CHARLIE, DELTA) i/lub stopni alarmowych CRP (ALFA-CRP, BRAVO-CRP, CHARLIE-CRP, DELTA-CRP)

II. WARUNKI OPERACYJNE REALIZACJI ZADANIA

1. Presja czasu.

2. Możliwość niekorzystnego rozwoju sytuacji.

3. Powiększenie się obszaru (również w cyberprzestrzeni) objętego zagrożeniem.

4. Możliwa częściowa lub całkowita dysfunkcja przyjętego/zaplanowanego modelu prowadzenia działań.

5. Możliwość wystąpienia zdarzeń, w wyniku których może dojść do zranienia lub zgonu (wielu) osób oraz strat materialnych.

6. Możliwość wystąpienia zdarzeń w cyberprzestrzeni skutkujących znacznymi utrudnieniami lub całkowitym paraliżem działania urządzeń, systemów, instytucji, służb i podmiotów, znacząco wpływających na pogorszenie się jakości funkcjonowania społeczeństwa.

7. Możliwość wystąpienia zdarzeń w cyberprzestrzeni skutkujących znacznymi stratami materialnymi.

8. Wystąpienie chaosu, paniki, brak reakcji na wydawane polecenia, nieprzestrzeganie obowiązującego porządku prawnego, możliwość powstawania zbiorowych zakłóceń porządku publicznego.

9. Możliwość powodowania, poprzez działania w cyberprzestrzeni, na niespotykaną wcześniej skalę: paniki, chaosu, błędnych reakcji na wydawane polecenia (zmienianie lub odwoływanie poleceń, niewłaściwa ich interpretacja, rozpowszechnianie fałszywych informacji i poleceń), nieprzestrzegania obowiązującego porządku prawnego, powstawania zbiorowych zakłóceń porządku publicznego.

10. Możliwe narastanie niepokojów i objawów paniki w wyniku np.: ukierunkowanej na "sprzedanie sensacji", działalności przedstawicieli środków masowego przekazu.

11. Możliwy paraliż w komunikacji drogowej, wodnej i lotniczej o różnym zasięgu (lokalnym, powiatowym, wojewódzkim, krajowym, międzynarodowym).

12. Utrudnienia w zakresie logistycznego zabezpieczenia prowadzonych działań.

13. Zwiększenie częstotliwości i wagi naruszeń bezpieczeństwa i porządku publicznego.

14. Narastanie uciążliwości i utrudnień (tak dla obywateli, prowadzenia działalności gospodarczej, jak i dla instytucji realizujących zadania) związanych z działaniami wydłużającymi się w czasie w związku z wprowadzeniem stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP.

III. PRZEDSIĘWZIĘCIA DO WYKONANIA W RAMACH ZADANIA

a) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego ALFA

Pierwszy stopień alarmowy wprowadzany jest w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.

Wprowadzenie zadania ma charakter ogólnego ostrzeżenia, a okoliczności nie usprawiedliwiają uruchomienia przedsięwzięć zawartych w wyższych stopniach alarmowych.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji (stopnia alarmowego ALFA)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Powiadomić funkcjonariuszy i pracowników o wprowadzeniu stopnia alarmowego, zapoznanie z regulacjami prawnymi w tym zakresie z jednoczesnym przystąpieniem do realizacji zadań zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

prowadzić wzmożoną kontrolę dużych skupisk ludności, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, w tym imprez masowych i zgromadzeń publicznych.

2.1

Prowadzić wzmożone kontrole dużych skupisk ludności, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, w tym imprez masowych i zgromadzeń publicznych, współdziałanie w powyższym zakresie z pozostałymi służbami oraz innymi organizacjami, podmiotami i instytucjami.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

2.2

Wzmocnić działania prewencyjne w związku z planowanymi imprezami masowymi i zgromadzeniami publicznymi lub wystąpienie o ich odwołanie, jeżeli nie ma możliwości wzmocnienia ochrony lub wzmocnienie nie gwarantuje zapobieżenia aktom terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

2.3

Zintensyfikować działania rozpoznawcze, które należy prowadzić we współdziałaniu z pozostałymi służbami państwowymi oraz innymi organizacjami, podmiotami lub instytucjami, w szczególności w odniesieniu do znajdujących się na terenie ich działania obiektów i urządzeń ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa, a także dużych skupisk ludzkich.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji; Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

2.4

Sprawdzić uzupełnienia stanów etatowych oddziałów i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji oraz przygotowanie się do koncentracji nieetatowych oddziałów i pododdziałów prewencji Policji.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

2.5

Monitorować sieć Internet pod kątem zebrania informacji o planowaniu na terytorium RP zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP.

3.

Zadanie:1

prowadzić, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, wzmożoną kontrolę obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

3.1

Prowadzić wzmożoną kontrolę obiektów policyjnych, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:
Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

3.2

Objąć doraźnym nadzorem prewencyjnym obiekty użyteczności publicznej oraz inne obiekty, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

4.

Zadanie:1

zalecić podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności.

4.1

Poinformować policjantów i pracowników w podległych komórkach i jednostkach organizacyjnych Policji o konieczności zgłaszania, policjantom sprawującym ochronę lub pracownikom ochrony, jakichkolwiek oznak nietypowej działalności odbiegającej od normy na terenie obiektu policyjnego, a w szczególności zwrócenie uwagi na pozostawione bez nadzoru paczki, bagaże lub zaparkowane nieznane pojazdy.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;

Kierownik komórki organizacyjnej KGP.

4.2

Podjąć działania zgodnie z procedurami w przypadku:

- nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany np. wielokrotnie objeżdżających budynek Komendy Głównej Policji;

- porzuconych paczek i bagaży lub innych nietypowych zachowań.

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

4.3

Bezzwłocznie podejmować interwencje z zachowaniem obowiązujących procedur w przypadku otrzymania zgłoszenia o zauważeniu nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczkach i bagażach lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

5.

Zadanie:1

poinformować podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia.

5.1

Poinformować podległych policjantów i pracowników o konieczności zachowania wzmożonej czujności względem podejrzanych zachowań osób oraz zgłaszanie policjantom sprawującym ochronę lub pracownikom ochrony, jakichkolwiek oznak nietypowego zachowania lub pobytu interesantów bez nadzoru w strefie I lub II obiektu jednostki Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;

Kierownik komórki organizacyjnej KGP.

5.2

Respektować obowiązek noszenia w sposób widoczny karty dostępowej osobowej, wydawanej interesantom na czas pobytu w obiekcie KGP.

Kierownik komórki organizacyjnej KGP.

6.

Zadanie:1

zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów.

6.1

Zapewnić dostępność w trybie alarmowym policjantów realizujących zadania ochrony i pracowników ochrony niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów KGP.

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

6.2

Ograniczyć do niezbędnego minimum wykonywanie czynności służbowych poza miejscem dyslokacji policjantów z pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA".

6.3

Realizować zadania wynikające z uruchomienia Centralnego Odwodu Kontrterrorystycznego Policji.

6.4

Przygotować siły i środki przeznaczone do prowadzenia działań bojowych pozwalających na podjęcie reakcji na zdarzenie o charakterze terrorystycznym.

7.

Zadanie:1

przeprowadzić kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów.

7.1

Przeprowadzić zgodnie z właściwością kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów policyjnych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji.

7.2

Przeprowadzić kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów KGP.

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

7.3

Ograniczyć do niezbędnego minimum ruchu pojazdów i osób na terenie obiektów KGP.

7.4

Wzmocnić kontrolę nad czynnościami związanymi z usługami realizowanymi na rzecz Komendy Głównej Policji przez podmioty zewnętrzne.

8.

Zadanie:1

sprawdzać, na zewnątrz i od wewnątrz, budynki będące w stałym użyciu w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów.

8.1

Sprawdzać, na zewnątrz i od wewnątrz, budynki jednostki Policji będące w stałym użyciu w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

8.2

Przeprowadzić przegląd terenu obiektu policyjnego oraz sprawdzić poprawność działania zabezpieczeń technicznych obiektu.

8.3

Ograniczyć do minimum liczbę używanych wejść i wjazdów na teren obiektu.

8.4

Prowadzić monitoring nietypowych zdarzeń mających miejsce w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu policyjnego.

8.5

Rezygnować z organizacji spotkań i imprez o charakterze otwartym na terenie obiektów policyjnych.

8.6

Podjąć inne działania organizacyjne i wykonawcze zwiększające stan ochrony obiektu policyjnego.

8.7

Dokonać niezbędnych napraw i remontów, które poprawią bezpieczeństwo funkcjonowania obiektu policyjnego.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Logistyki KGP.

9.

Zadanie:1

sprawdzić działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

9.1

Realizować bieżący nadzór nad systemami teleinformatycznymi, łączności eksploatowanymi i nadzorowanymi w BŁiI KGP.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

9.2

Zapewnić sprawność i niezawodność obiegu informacji w systemie kierowania.

9.3

Sprawdzić sprawność i niezawodność wszystkich środków łączności funkcjonujących w systemie kierowania, w szczególności pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Policji.

10.

Zadanie:1

dokonać, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu.

10.1

Realizować zadanie nr 10. zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji.

10.2

Sprawdzić działanie instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu w budynkach Komendy Głównej Policji.

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

11.

Zadanie:1

dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych.

11.1

Dokonać aktualizacyjnego przeglądu procedur, planów oraz innych aktów prawnych wewnętrznego kierowania z zakresu reagowania na poszczególne rodzaje zagrożeń o charakterze terrorystycznym, w szczególności związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA";

Dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej KGP.

11.2

Dokonać przeglądu stanu aktualizacji systemu alarmowania stanu osobowego.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

11.3

Sprawdzić stan aktualności wykazu potencjalnych miejsc zdarzenia o charakterze terrorystycznym na obszarze swojego działania, z uwzględnieniem infrastruktury administracji publicznej, infrastruktury krytycznej oraz obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

12.

Zadanie:1

prowadzić akcję informacyjno-instruktażową dla społeczeństwa dotyczącą potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobów postępowania.

12.1

Prowadzić akcję informacyjną dla społeczeństwa dotyczącą wprowadzonego stopnia alarmowego oraz potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobów postępowania.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej KGP.

b) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego BRAVO

Drugi stopień alarmowy wprowadzany jest w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, gdy jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego BRAVO)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższego stopnia alarmowego.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

Komendant Główny Policji wprowadzi obowiązek noszenia broni długiej przez umundurowanych funkcjonariuszy bezpośrednio realizujących zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

2.1

Wprowadzić obowiązek noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych, zgodnie z odrębnymi przepisami, przez umundurowanych policjantów bezpośrednio realizujących zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA";

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

3.

Zadanie:1

wprowadzić dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych.

3.1

Zintensyfikować kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

3.2

Wprowadzić dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków jednostki organizacyjnej Policji w rejonach zagrożonych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej KGP.

3.3

Realizować zalecenia Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uzgodnione z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie szczególnego zabezpieczenia poszczególnych obiektów.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

4.

Zadanie:1

wzmocnić ochronę środków komunikacji publicznej.

4.1

Zintensyfikować działania prewencyjne i rozpoznawcze, w szczególności w zakresie ochrony środków komunikacji publicznej.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

5.

Zadanie:1

sprawdzić funkcjonowanie zasilania awaryjnego.

5.1

Dokonać sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania zasilania awaryjnego, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podjąć działania naprawcze

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

6.

Zadanie:1

ostrzec personel o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

6.1

Informować policjantów i pracowników o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym, a w razie konieczności zapoznać z zasadami zachowania się w sytuacji ich zaistnienia.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

7.

Zadanie:1

zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym.

7.1

Poinformować policjantów i pracowników o możliwości wezwania do natychmiastowego stawienia się w miejscu pełnienia służby lub wykonywania pracy.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

7.2

Ograniczyć udzielanie zwolnień od służby (odbiór nadgodzin), urlopów policjantów i pracowników Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

8.

Zadanie:1

sprawdzić i wzmocnić ochronę ważnych obiektów publicznych.

8.1

Realizować zadanie nr 8. zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

8.2

Zintensyfikować kontakty z osobowymi źródłami informacji w celu zapewnienia stałego i bieżącego dopływu informacji o zagrożeniach terrorystycznych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji.

8.3

W miarę możliwości wstrzymać wszelkiego rodzaju prace budowlane, remontowe w obiektach policyjnych z wyłączeniem prac mających istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa funkcjonowania jednostki Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji.

9.

Zadanie:1

wprowadzić zakaz wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym.

9.1

Dokonać ustaleń na podległym terenie w zakresie wywiązywania się placówek oświatowych oraz uczelni wyższych z obowiązku realizacji zadania zakazu wstępu osobom postronnym do przedszkoli, szkół i uczelni.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

10.

Zadanie:1

sprawdzić systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne;

10.1

Realizować zadanie nr 10. zgodnie z właściwością

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

11.

Zadanie:1

wprowadzić kontrolę wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu lub instytucji;

11.1

Wzmocnić kontrolę wszystkich przesyłek pocztowych, kurierskich oraz innych dostaw przychodzących do jednostki Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

11.2

Szybko i sprawnie podejmować interwencje z zachowaniem obowiązujących procedur w przypadku otrzymania zgłoszenia o niezidentyfikowanej przesyłce na terenie urzędu lub instytucji publicznych.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

12.

Zadanie:1

zamknąć i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki i pomieszczenia.

12.1

Realizować zadanie nr 12 zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP,

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

13.

Zadanie:1

dokonać przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

13.1

Realizować zadanie nr 13 zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP,

- Kierownik Sekcji Ochrony Pracy KGP.

13.2

Przygotować się do uruchomienia całodobowego dyżuru dla służby wspomagającej działalność Policji, umożliwiającą zabezpieczenie potrzeb jednostki organizacyjnej Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP,

- Dyrektor Biura Finansów KGP,

- Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP,

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

14.

Zadanie:1

Dokonać sprawdzenia zabezpieczeń obiektów infrastruktury krytycznej na obszarze objętym stopniem alarmowym.

14.1

Realizować zadanie nr 14 zgodnie z właściwością

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

c) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego CHARLIE

Trzeci stopień alarmowy wprowadzany jest w przypadku:

1. wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:

1) bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo

2) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo

3) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej lub

2. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego CHARLIE)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższych stopni alarmowych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

wprowadzić, na polecenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych, całodobowe dyżury we wskazanych urzędach lub jednostkach organizacyjnych organów administracji publicznej.

2.1

Uruchomić Centrum Operacyjne.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP.

3.

Zadanie:1

wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym.

3.1

Wprowadzić zmianową całodobową służbę w pododdziałach kontrterrorystycznych Policji.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA".

3.2

Wydłużyć czas służby i pracy w komórkach organizacyjnych lub na stanowiskach, których funkcjonowanie ma istotne znaczenie dla wykonania zadań przewidzianych do realizacji w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

3.3

Wstrzymać udzielanie policjantom dni wolnych od służby i urlopów.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

4.

Zadanie:1

sprawdzić dostępność obiektów wyznaczonych na zastępcze miejsca czasowego pobytu na wypadek ewakuacji ludności.

4.1

Na podstawie analizy ryzyka i dostępnych informacji o zagrożeniu zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, ustalić dostępność obiektów, miejsc lub obszaru, które może zostać wskazane przez kierującego działaniami antyterrorystycznymi jako miejsce ewakuacji ludności z zagrożonego miejsca zdarzeniem o charakterze terrorystycznym (wykazy obiektów i aktualne kontakty z ich administratorami).

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

5.

Zadanie:1

ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie i rejonie obiektu.

5.1

Ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie i rejonie obiektu jednostki organizacyjnej Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

6.

Zadanie:1

wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów.

6.1

Wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów jednostki organizacyjnej Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji; w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

7.

Zadanie:1

ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach chronionych.

7.1

Wystąpić o wprowadzenie zmian w organizacji ruchu drogowego oraz ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych, w tym także dotyczących ograniczenia możliwości parkowania pojazdów przy obiektach chronionych przez Policję.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

7.2

Bezwzględnie respektować wprowadzony zakaz parkowania pojazdów w wyznaczonych miejscach przy obiektach chronionych.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

8.

Zadanie:1

wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych.

8.1

Realizować zadanie nr 8 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

8.2

Przygotować się do alarmowego wydania zapasów magazynowych jednostki: uzbrojenia, środków technicznych, środków ochrony osobistej i innego potrzebnego do działań wyposażenia służbowego.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP,

- Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

9.

Zadanie:1

wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem.

9.1

Wprowadzić całodobowe zabezpieczenia miejsc, obiektów, wytypowanych z uwzględnieniem rodzaju prognozowanego zagrożenia zdarzeniem o charakterze terrorystycznym.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji.

10.

Zadanie:1

zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrole pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem.

10.1

Realizować zadanie nr 10 zgodnie z właściwością

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

d) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego DELTA

Czwarty stopień alarmowy wprowadzany jest w przypadku:

1. wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:

1) bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo

2) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo

3) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub

2. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego DELTA)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższych stopni alarmowych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ograniczenia komunikacyjne w rejonach zagrożonych.

2.1

W uzasadnionych przypadkach wystąpić do właściciela lub zarządcy obiektu, terenu, drogi o wprowadzenie dodatkowych ograniczeń komunikacyjnych w rejonach zagrożonych.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji.

3.

Zadanie:1

przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar obiektu.

3.1

Realizować zadanie nr 2 zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

4

Zadanie:1

kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek.

4.1

Realizować zadanie nr 4 zgodnie z właściwością

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

5.

Zadanie:1

kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu przedmioty, w tym walizki, torebki, paczki.

5.1

Realizować zadanie nr 5 zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

6.

Zadanie:1

przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach.

6.1

Zintensyfikować częstotliwość realizowanych kontroli na zewnątrz i na parkingach budynków jednostki organizacyjnej Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

7.

Zadanie:1

ograniczyć liczbę podroży służbowych osób zatrudnionych w obiekcie i wizyt osób niezatrudnionych w instytucji.

7.1

Ograniczyć liczbę podróży służbowych podległych policjantów i pracowników oraz wizyt osób niezatrudnionych w jednostce organizacyjnej Policji.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP

8.

Zadanie:1

przygotować się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy.

8.1

Sprawdzić i w razie potrzeby uaktualnić procedury związane z ewentualnym przemieszczeniem stanowiska kierowania do zapasowego miejsca pracy.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Głównego Sztabu Policji KGP,

- Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji,

- Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP,

- Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP,

- Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP,

- Dyrektor Biura Ruchu Drogowego,

- Dowódca Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego "BOA".

8.2

Sprawdzić i ewentualnie uzupełnić (przygotować się do uzupełnienia) elementy infrastruktury teleinformatycznej, urządzeń technicznych oraz systemów i oprogramowania, niezbędnych do funkcjonowania głównego stanowiska kierowania KGP w zapasowym miejscu pracy oraz zapasowego stanowiska kierowania KGP.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

e) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego ALFA CRP

Pierwszy stopień alarmowy CRP wprowadzany jest w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.

Wprowadzenie stopnia ma charakter ogólnego ostrzeżenia, a okoliczności nie usprawiedliwiają uruchomienia przedsięwzięć zawartych w wyższych stopniach alarmowych.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego ALFA CRP)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Powiadomić funkcjonariuszy i pracowników o wprowadzeniu stopnia alarmowego, zapoznanie z regulacjami prawnymi w zakresie wprowadzonego stopnia alarmowego, jednoczesne przystąpienie do realizacji zadań zgodnie z właściwością.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, zwanych dalej "systemami", w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością, oraz:

a) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,

b) sprawdzać dostępność usług elektronicznych,

c) dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów.

2.1

Wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych , systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV), oraz:

a) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,

b) sprawdzać dostępność usług elektronicznych,

c) dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji,
w Komendzie Głównej Policji:

- Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

3.

Zadanie:1

poinformować personel instytucji o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów.

3.1

Informować podległych policjantów i pracowników, w szczególności personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów, o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- Kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

4.

Zadanie:1

sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji.

4.1

Sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego (w celu usprawnienia realizacji przedmiotowego zadania potwierdzić kanał łączności z zespołem CSIRT GOV poprzez przesłania wiadomości mailowej na adres incydent@csirt.gov.pl z tematem wiadomości "potwierdzenie kanału łączności + skrócona nazwa instytucji").

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

5.

Zadanie:1

dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji, oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu.

5.1

Dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania KGP i Policji, oraz weryfikacja czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

6.

Zadanie:1

sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa systemów i ocenić wpływ zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń.

6.1

Realizować zadanie nr 6 zgodnie z właściwością.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP.

7.

Zadanie:1

informować na bieżąco o efektach przeprowadzanych działań zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwe dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałające centra zarządzania kryzysowego, a także ministra właściwego do spraw informatyzacji.

7.1

Realizować zadania związane z wymianą informacji w ramach Punktu Kontaktowego ds. ataków na systemy teleinformatyczne, zespołu POL-CERT, z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT oraz Komendami Wojewódzkimi Policji/Komendą Stołeczną Policji.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

7.2

Przekazywać do Dyrektora Biura Łączności i Informatyki KGP raporty doraźne i dobowe o incydentach teleinformatycznych, za pośrednictwem Zespołu Reagowania na Incydenty Komputerowe POL-CERT

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dowódca Centralnego Oddziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA";

Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji;

Komendant-Rektor WSPol w Szczytnie;

Komendant Szkoły Policji;

Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.

7.3

Na podstawie raportów, o których mowa w pkt 7.2 oraz incydentów teleinformatycznych w Policji, przekazywać raporty doraźne i dobowe do Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV oraz do Dyrektora Głównego Sztabu Policji KGP, za pośrednictwem Dyżurnego Komendy Głównej Policji.

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP.

f) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego BRAVO CRP

Drugi stopień alarmowy CRP wprowadzany jest w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, gdy jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego BRAVO CRP)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższego stopnia alarmowego CRP.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów.

2.1

Realizować zadanie nr 1 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informacji KGP.

3.

Zadanie:1

wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.

3.1

Realizować zadanie nr 2 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki Policji/Stołeczny Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

g) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego CHARLIE CRP

Trzeci stopień alarmowy CRP wprowadzany jest w przypadku:

1. wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:

1) bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo

2) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo

3) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej lub

2. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego CHARLIE CRP)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższych stopni alarmowych CRP.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

1.

Zadanie:1

wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów.

1.1

Realizować zadanie nr 1 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

2.

Zadanie:1

dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku.

2.1

Realizować zadanie nr 2 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki/Stołeczny Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

3.

Zadanie:1

przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym:

a) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów,

b) przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia.

3.1

Realizować zadanie nr 3 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

h) przedsięwzięcia do wykonania w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego DELTA CRP

Czwarty stopień alarmowy CRP wprowadzany jest w przypadku:

1. wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:

1) bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo

2) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo

3) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub

2. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

3. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.

Kierownicy komórek organizacyjnych KGP i jednostek organizacyjnych Policji wiodący w realizacji zadania (stopnia alarmowego DELTA CRP)

L.p.

ZADANIE

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji/ Kierownik komórki organizacyjnej KGP wiodącej w realizacji zadania

1.

Wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla niższych stopni alarmowych CRP.

Kierownik jednostki organizacyjnej Policji;
w Komendzie Głównej Policji:

- kierownicy komórek organizacyjnych KGP.

2.

Zadanie:1

uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania organizacji w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania.

2.1

Realizować zadanie nr 2 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki /Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

3.

Zadanie:1

stosownie do sytuacji przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.

3.1

Realizować zadanie nr 3 zgodnie z właściwością.

Komendant wojewódzki /Stołeczny Policji;

Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji;

Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP;

Dyrektor Biura Logistyki Policji KGP.

IV. KONCEPCJA DZIAŁANIA

A. Tryb uruchamiania zasobów

1. Wprowadzenie, zmiana i odwoływanie stopnia alarmowego:

1) następuje zgodnie z przepisami określonymi w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;

2) może nastąpić z pominięciem stopni pośrednich - adekwatnie do poziomu zagrożenia i aktualnej sytuacji;

3) może dotyczyć:

a) całego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) obszaru jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego kraju,

c) obszaru określonego w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału terytorialnego kraju,

d) określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publicznej, prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub infrastruktury krytycznej.

2. W przypadku przekazania informacji, przy wykorzystaniu środków telekomunikacyjnych, o wprowadzeniu, zmianie bądź odwołaniu stopnia alarmowego, należy uzyskać jej potwierdzenie u nadawcy, zgodnie z procedurami przyjętymi w ramach systemu alarmowania jednostek organizacyjnych Policji.

3. Wprowadzenie stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP stanowi podstawę do realizacji przez kierowników jednostek organizacyjnych Policji zadań zawartych w niniejszych modułach zadaniowych.

4. Uruchamianie zasobów sił i środków Policji następuje zgodnie z odrębnymi przepisami na podstawie stosownych decyzji i poleceń właściwych kierowników jednostek organizacyjnych Policji lub dowodzących działaniami policyjnymi, w zakresie ich kompetencji.

B. Organizacja kierowania/dowodzenia

1. Komendą Główną Policji kieruje Komendant Główny Policji, przy pomocy I Zastępcy Komendanta Głównego Policji, Zastępców Komendanta Głównego Policji oraz kierowników komórek organizacyjnych KGP, zwanych "dyrektorami".

2. Komendant Główny Policji może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.

3. Komendant Główny Policji może powoływać rady i komisje, o charakterze stałym lub doraźnym oraz wyznaczać osoby do realizacji zleconych zadań.

4. Komendanta Głównego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Głównego Policji, a w razie jego nieobecności inny wyznaczony Zastępca Komendanta Głównego Policji.

5. Organizację kierowania w KGP określają przepisy wewnętrzne w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji.

6. Do dowodzenia działaniami policyjnymi uprawnieni są policjanci w rozumieniu przepisów określających metody i formy przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.

C. Przedsięwzięcia reagowania

1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji w przypadku wprowadzenia albo zmiany stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP obowiązującego na obszarze ich działania, zobowiązani są odpowiednio do realizacji zadań określonych w niniejszych modułach zadaniowych.

2. Przepisy dotyczące działań związanych z wprowadzeniem, zmianą i odwołaniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP w Policji stosuje się łącznie z odrębnymi przepisami, w szczególności z przepisami dotyczącymi stanów gotowości do działań i alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji oraz w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego.

3. W ramach bieżącego rozpoznania zagrożeń terrorystycznych oraz analizy ryzyka, należy uwzględniać również potencjalny wpływ na bezpieczeństwo na obszarze odpowiedzialności służbowej, zdarzeń zaistniałych poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

4. W ramach szkoleń z zakresu wykonywania czynności służbowych przewidywanych do realizacji w razie zaistnienia zagrożeń terrorystycznych należy stosować możliwie realistyczne techniki symulacji zagrożeń oraz ćwiczyć współdziałanie z innymi służbami państwowymi, wykonującymi zadania w zakresie ochrony życia i zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego.

5. Zadania realizowane w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego albo stopnia alarmowego CRP należy wykonywać w warunkach koordynacji i współdziałania z właściwymi organami administracji rządowej i służbami odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa państwa, w szczególności z:

1) Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

2) Rządowym Centrum Bezpieczeństwa;

3) Służbą Ochrony Państwa;

4) Strażą Graniczną;

5) Państwową Strażą Pożarną;

6) Żandarmerią Wojskową;

7) Strażą Ochrony Kolei oraz

8) organami administracji samorządowej, a także podmiotami i instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę infrastruktury krytycznej, obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz obiektów, obszarów i urządzeń podlegających ochronie.

Wsparcie ze strony innych instytucji

1. Organy administracji rządowej i samorządowej:

1) udostępnianie środków technicznych;

2) udostępnianie środków ochrony osobistej.

2. Państwowa Straż Pożarna:

1) wsparcie działań porządkowych i bieżąca wzajemna współpraca;

2) udostępnianie środków technicznych.

3. Straż Graniczna:

1) uzgadnianie wspólnych działań porządkowych w strefie nadgranicznej;

2) wykorzystanie obiektów straży granicznej dla potrzeb zakwaterowania policjantów biorących udział w działaniach;

3) wymiana informacji o sytuacji mającej wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego.

4. Straż Miejska/Gminna:

1) wsparcie działań prewencyjnych, porządkowych i ochronnych.

5. Inspekcje:

1) wymiana informacji o zagrożeniach skażeniami i zakażeniami oraz zagrożeniach dla ludzi i środowiska;

2) wymiana informacji o potrzebach udzielania pomocy przez służbę zdrowia w wypadkach nagłych;

3) udostępnienie środków ochrony osobistej.

6. Siły zbrojne:

1) organizowanie i prowadzenie wspólnych patroli prewencyjnych z żandarmerią wojskową;

2) wykorzystanie obiektów wojskowych do zakwaterowania i wyżywienia policjantów biorących udział w działaniach;

3) uzgadnianie tras dojazdu sprzętu wojskowego (ponadgabarytowego i ciężkiego) i ewentualne pilotaże.

7. Spółki PKP/Straż Ochrony Kolei:

1) uzgadnianie wspólnych działań porządkowych na terenach kolejowych;

2) wzajemna współpraca w zakresie działań na terenach kolejowych.

Działania w zakresie wsparcia bieżącego realizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartymi porozumieniami, na podstawie bieżącej analizy potrzeb.

V. BUDŻET ZADAŃ

Zadania realizowane są z budżetu Policji.

1) Zadania określone w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1101 i poz. 1116).

Załącznik nr 3

WZÓR - RAPORT O STANIE REALIZACJI ZADAŃ W ZWIĄZKU Z WPROWADZONYM STOPNIEM ALARMOWYM I STOPNIEM ALARMOWYM CRP

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00