Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 2 poz. 60
Wersja aktualna od 2009-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 2 poz. 60
Wersja aktualna od 2009-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 135
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 grudnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 315/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 czerwca 2008 r. na samolocie Jak-12M, pilotowanym przez pilota samolotowego zawodowego, lat 55, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

W czasie lotów szkolno-treningowych, pilot samolotu Jak-12M, holującego szybowce, kołował po tankowaniu do miejsca startu, gdzie stały dwa szybowce przygotowane do lotów. Były one ustawione po obu stronach strzały wyłożonej na części trawiastej pola wzlotów. Samolot kołujący do szybowca SZD-50-3 „Puchacz”, minął kwadrat i uderzył w stojący szybowiec SZD-9bis „Bociana”. Wprawdzie w ostatniej chwili pilot kołujący, spostrzegłszy przed sobą Bociana, rozpoczął hamowanie i ostry skręt w prawo, ale to już nie zapobiegło kolizji. Slot lewego skrzydła samolotu uderzył w keson uniesionego, lewego skrzydła szybowca, które następnie zsunęło się na maskę silnika. Spowodowało to uszkodzenie slotu i jego wsporników oraz lewego skrzydła szybowca i lewej lotki. Uszkodzone zostały także dolna płyta hamulca aerodynamicznego lewego skrzydła i płoza ogonowa szybowca. Po usłyszeniu trzasku, pilot natychmiast wyłączył iskrowniki, co zapobiegło poważniejszemu uszkodzeniu obu statków powietrznych. Szybowiec i samolot zostały uszkodzone; nikt nie odniósł obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa obserwacja przedpola w trakcie kołowania samolotu, co doprowadziło do zderzenia z szybowcem na polu wzlotów.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niestosowanie kołowania „żmijką” oraz działanie pilota pod presją czasu, spowodowane chęcią umożliwienia wykonania jak największej liczby lotów zawodnikom uczestniczącym w Klubowych Zawodach na Celność Lądowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00