OBWIESZCZENIE NR 21
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 października 2010 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR – FSTD A
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1) oraz § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym (Dz. U. Nr 224, poz. 2282 oraz z 2010 r. Nr 93, poz. 598) ogłasza się europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego JAR – FSTD A „Samolotowe szkoleniowe urządzenia symulacji lotu”, stanowiące załącznik do obwieszczenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
|
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
Załącznik do Obwieszczenia nr 21
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 października 2010 r.
Wspólne Wymagania Lotnicze JAR–FSTD A
Samolotowe Szkoleniowe Urządzenia Symulacji Lotu
Wydanie pierwsze
1 maja 2008
Wszystkie prawa zastrzeżone
Drukowane i kolportowane przez Global Engineering Documents, 15 Inverness Way East, Englewood, Colorado 80112, USA w imieniu Członków Komitetu Zrzeszenia Władz Lotniczych.
Członkowie Komitetu Zrzeszenia Władz Lotniczych są przedstawicielami Władz Lotnictwa Cywilnego państw, które podpisały „Porozumienie dotyczące Opracowania i Przyjęcia Wspólnych Wymagań Lotniczych”. Lista tych państw znajduje się w European Civil Aviation Conference, 3 bis Villa Emile Bergerat, 92522 NEUILLY SUR SEINE Cedex, France.*
Wnioski o dalsze egzemplarze Wspólnych Wymagań Lotniczych (JAR) należy kierować do Information Handling Services (IHS), których adresy na całym świecie znajdują się na stronie internetowej JAA (www.iaa.nl) i stronie internetowej IHS (www.global.ihs.com).
Wersji elektroniczne dokumentów JAA można znaleźć na stronie internetowej Information Handling Services (IHS), gdzie można również znaleźć informację o trybie składania zamówień.
Zapytania dotyczące treści powinny być kierowane do JAA Headquaters, Saturnusstraat 8-10. PO Box 3000, 2130 KA Hoofddorp, Holandia (Fax. nr (31) (0) 23 562 1714).
Tymi państwami są:
Albania, Armenia, Austria, [Azerbejdżan], Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, Finlandia, Macedonia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Monako, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Mołdawia, [Republiki Gruzji], Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
SPIS TREŚCI
JAR – FSTD A
SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU
PRZEDMOWA
DZIAŁ 1 – WYMAGANIA
CZĘŚĆ A – ZASTOWANIE
CZĘŚĆ B – INFORMACJE OGÓLNE
CZĘŚĆ C – SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU
DZIAŁ 2 – WSPÓLNE OKÓLNIKI DORADCZE (ACJ)
ACJ B – INFORMACJE OGÓLNE
ACJ C – SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIE SYMULACJI LOTU
CELOWO POZOSTAWIONO NIEZAPISANĄ
SZCZEGÓŁOWY SPIS TREŚCI
JAR – FSTD A
SAMOLOTOWE SZKOLENIOWE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU
|
Punkt |
|
Strona |
|
|
||
|
Informacje ogólne i opis |
1-O-1 |
|
|
|
||
|
JAR-FSTD A.001 |
Zakres stosowania |
1-A-1 |
|
|
||
|
JAR-FSTD A.005 |
Terminologia |
1-B-1 |
|
|
||
|
JAR-FSTD A.015 |
Składanie wniosku o kwalifikację Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu (FSTD) |
1-C-1 |
|
JAR-FSTD A.020 |
Ważność kwalifikacji Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu (FSTD) |
1-C-1 |
|
JAR-FSTD A.025 |
Wymagania dotyczące operatorów FSTD |
1-C-1 |
|
JAR-FSTD A.030 |
Wymagania dla FSTD kwalifikowanych 1 sierpnia 2008 roku lub później |
1-C-2 |
|
JAR-FSTD A.031 |
Wymagania dla pełnych symulatorów lotu (FFS) kwalifikowanych 1 kwietnia 1998 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008 |
1-C-3 |
|
JAR-FSTD A.032 |
Wymagania dla urządzeń do szkolenia lotniczego (FTD) kwalifikowanych 1 lipca 2000 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008 |
1-C-3 |
|
JAR-FSTD A.033 |
Wymagania dla urządzeń do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) kwalifikowanych 1 lipca 1999 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008 |
1-C-3 |
|
JAR-FSTD A.034 |
Wymagania dla urządzeń do podstawowego szkolenia w lotach według wskazań przyrządów (BITD) kwalifikowanych 1 stycznia 2003 roku lub później, a przed 1 sierpnia 2008 |
1-C-3 |
|
JAR-FSTD A.035 |
Wymagania dla pełnych symulatorów lotu (FFS) zatwierdzonych lub kwalifikowanych przed 1 kwietnia 1998 roku. |
1-C-3 |
|
JAR-FSTD A.036 |
Wymagania dla urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) kwalifikowanych przed 1 lipca 2000 roku |
1-C-4 |
|
JAR-FSTD A.037 |
Wymagania dla urządzeń do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) kwalifikowanych przed 1 lipca 1999 roku |
1-C-4 |
|
JAR-FSTD A.040 |
Zmiany w kwalifikowanych FSTD |
1-C-4 |
|
JAR-FSTD A.045 |
Tymczasowa kwalifikacja FSTD |
1-C-5 |
|
JAR-FSTD A.050 |
Przenoszenie kwalifikacji FSTD |
1-C-5 |
|
Załącznik 1 do |
Standardy Szkoleniowego Urządzenia Symulacji Lotu FSTD |
1-C-7 |
|
Punkt |
|
Strona |
|
|
||
|
Informacje ogólne i opis |
|
2-O-1 |
|
|
||
|
ACJ FSTD A.005 |
Terminologia, Skróty |
2-B-1 |
|
ACJ C – SAMOLOTOWE SZKOLENIE URZĄDZENIA SYMULACJI LOTU (FSTD) |
|
|
|
ACJ nr 1 do |
Kwalifikacja szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD) – wniosek i kontrola |
2-C-1 |
|
ACJ nr 2 do |
Ocena (FSTD) |
2-C-6 |
|
ACJ FSTD A.020 |
Ważność kwalifikacji FSTD |
2-C-10 |
|
ACJ nr 1 do |
System Jakości |
2-C-10 |
|
ACJ nr 2 do |
System Jakości Operatora BITD |
2-C-17 |
|
ACJ nr 3 do |
Instalacje |
2-C-18 |
|
ACJ nr 1 do |
FSTD kwalifikowane w dniu 1 sierpnia 2008 roku lub później |
2-C-19 |
|
Załącznik 1 do |
Tolerancje dla testów walidacyjnych |
2-C-111 |
|
Załącznik 2 do ACJ nr 1 |
Mapa danych do walidacji |
2-C-113 |
|
Załącznik 3 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Wymagania z zakresu danych dla zamiennych silników – wytyczne związane z zatwierdzaniem (mają zastosowanie tylko do pełnych symulatorów lotu FFS) |
2-C-115 |
|
Załącznik 4 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Wymagania z zakresu danych dla zamiennej awioniki (komputery i regulatory związane z lotem) – wytyczne związane z zatwierdzeniem |
2-C-117 |
|
Załącznik 5 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Metoda przeprowadzania testu czasu opóźnienia i zwłoki |
2-C-118 |
|
Załącznik 6 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Oceny okresowe – przedstawianie danych z testów walidacyjnych |
2-C-121 |
|
Załącznik 7 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Zastosowanie zmian do JAR-STD w odniesieniu do pakietów danych dla FSTD dla już istniejących samolotów |
2-C-122 |
|
Załącznik 8 do ACJ nr 1 do JAR-FSTD A.030 |
Ogólne wymagania techniczne dla poziomów kwalifikacji FSTD |
2-C-124 |
|
ACJ nr 2 do |
Wytyczne do projektu i kwalifikacji samolotowych FFS poziomu A |
2-C-129 |
|
ACJ nr 3 do |
Wytyczne do projektu i kwalifikacji FNPT |
2-C-131 |
|
ACJ nr 4 do |
Wytyczne do projektowania i kwalifikacji BITDS |
2-C-135 |
|
ACJ nr 1 do |
Dane do walidacji z symulatora konstrukcyjnego |
2-C-139 |
|
ACJ nr 2 |
Dane do walidacji z symulatora
konstrukcyjnego |
2-C-140 |
|
ACJ FSTD A.035 |
FFS zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 kwietnia 1998 roku |
2-C-142 |
|
ACJ do JAR-FSTD A.036 |
Urządzenie do szkolenia lotniczego FTD zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 lipca 2000 roku |
2-C-144 |
|
ACJ do JAR-FSTD A.037 |
FNPT zatwierdzone lub kwalifikowane przed 1 lipca 1999 roku |
2-C-145 |
|
ACJ do JAR-FSTD A.045 |
Kwalifikacja FFS/FTD nowych samolotów – informacje dodatkowe |
2-C-146 |
WSTĘP
1 Władze Lotnicze niektórych państw europejskich uzgodniły wspólne, wyczerpujące i szczegółowe wymagania lotnicze, nazwane Wspólnymi Wymaganiami Lotniczymi (Joint Aviation Requirements-JAR). Celem tych działań jest zminimalizowanie problemów certyfikacji typu, ułatwienie eksportu i importu wyrobów lotniczych, umożliwienie przeprowadzanej w jednym państwie europejskim, a akceptowanej przez władze lotnictwa cywilnego innego państwa i wreszcie regulacja lotów handlowych.
2 JAR uważane są przez Władze Lotnicze państw członkowskich za ogólnie przyjętą podstawę do wykazania zgodności ich przepisów krajowych.
3 Treść tego dokumentu została opracowana przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy jak również na podstawie ICAO dokument 9625 Manual on Qualification of Flight Simulators i uzupełniona tam gdzie to konieczne przez wykorzystanie istniejących przepisów europejskich i przepisów amerykańskich Federal Aviation Requirements.
4 JAR-FSTD A wydano bez uwzględnienia odstępstw krajowych. Można odnieść wrażenie, że zawartość tego dokumentu nie we wszystkich szczegółach jest zgodna z oczekiwaniami niektórych władz lub organizacji lotniczych. Jednakże przyjęto, że JAR-FSTD A powinien być zastosowany w praktyce a wynikłe poprawki uwzględnione zostaną w przyszłych zmianach. Władze lotnictwa cywilnego państw członkowskich JAA są zobowiązane do wczesnego składania propozycji poprawek wynikających z posiadanego doświadczenia.
5 Przyszły rozwój przepisów JAR-FSTD A, włączając zobowiązania podane w punkcie 4, będzie następował zgodnie z procedurami Zawiadamiania o Proponowanych Poprawkach (JAA Notice of Proposed Amendment (NPA)). Procedury te pozwalają na proponowanie poprawek do JAR-FSTD A przez dowolną organizację lub osobę..
6 Władze Lotnicze uzgodniły, że nie będą jednostronnie wprowadzać poprawek we własnych przepisach krajowych, nie proponując przedtem poprawki do JAR-FSTD A wg uzgodnionej procedury.
7 Definicje i skróty terminów używane w JAR-FSTD A uznane są za ogólnie przyjęte i zawarte są w JAR-1, Definicje i Skróty. Jednak niektóre definicje i skróty używane w JAR-FSTD A, specyficzne dla podrozdziałów tego dokumentu, są podane w podrozdziale lub wyjątkowo w przypisie lub materiale interpretacyjnym.
8 Zmiany do tekstu JAR-FSTD A wydawane są w formie wymiennych stron. Na stronach tych znajduje się data obowiązywania i mają one taki sam status i zastosowanie jak cały dokument JAR-FSTD A po tej dacie.
9 Do czasu wydania kolejnej zmiany, nowy, poprawiony i skorygowany tekst będzie pozostawał w nawiasach kwadratowych.
10 Dokumenty zawierające spostrzeżenia i komentarze powstałe w wyniku konsultacji proponowanych zmian (Notices of Proposed Amendment-NPA), będą opracowywane przez JAA i publikowane na stronie internetowej: www.iaa.nl. Zainteresowani kopią dokumentu zawierającego komentarze i uwagi mogą zwracać się do Centrali JAA.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
