ZARZĄDZENIE NR 2
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 stycznia 2025 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
(DUMRPiPS. z 2025 r., poz. 8;ostatnia zmiana: DUMRPiPS. z 2025 r., poz. 32)
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
5) wydawanie aktów normatywnych;
6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717 i 1756), w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2024 r. poz. 499);
13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.1)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych;
14) nadzorowanie zadań związanych ze sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 roku.
5. Do podpisu Ministra zastrzega się pisma:
1) kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;
2) kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a także Radę Ministrów.
6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.
9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Departament Analiz Ekonomicznych;
3) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
4) Departament Funduszy;
5) Departament Prawa Pracy;
6) Departament Rynku Pracy;
7) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad:
1) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym;
2) Ochotniczymi Hufcami Pracy.
§ 2. 1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć o istotnym znaczeniu politycznym oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3. W ramach ustalonego zakresu czynności sekretarze stanu i podsekretarze stanu dokonują w szczególności dekretacji kierowanej do Ministra korespondencji i są uprawnieni do podpisywania odpowiedzi na tę korespondencję.
4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują:
1) pisma w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
2) stanowiska Ministra w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych wobec projektów aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
5. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
6. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§ 3. 1. Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.
2. Minister rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne między sekretarzami stanu, podsekretarzami stanu i Dyrektorem Generalnym.
§ 4. 1. Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Aleksandra Gajewska, a w razie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.
2. W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:
1) Sekretarza Stanu Aleksandrę Gajewską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski;
2) Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska;
3) Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Aleksandra Gajewska;
4) Podsekretarza Stanu Katarzynę Nowakowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Małgorzata Baranowska;
5) Podsekretarza Stanu Małgorzatę Baranowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
4. Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw.
§ 5. Do zakresu działania Sekretarza Stanu Aleksandry Gajewskiej należy w szczególności:
1) udział w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Demografii,
b) [1] (uchylona)
c) Departament Polityki Rodzinnej.
§ 6. Do zakresu działania Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasza Krasonia należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań i kompetencji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
2) współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
3) koordynowanie i realizowanie spraw związanych z gospodarowaniem środkami Funduszu Solidarnościowego;
4) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§ 7. Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego należy w szczególności:
1) (uchylony)
2) udział w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;
3) udział w pracach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;
4) prowadzenie spraw wynikających z podległości Szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wobec Ministra;
5) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
6) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
7) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,
b) Departament Ubezpieczeń Społecznych,
c) Departament Współpracy Międzynarodowej, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 14.
§ 8. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Katarzyny Nowakowskiej należy w szczególności:
1) koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu i podejmowanie w tym zakresie decyzji w uzgodnieniu z Ministrem;
2) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) [2] Departament Budżetu, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 pkt 2 lit. f,
b) [3] (uchylona)
c) Departament Pomocy Społecznej.
§ 9. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Małgorzaty Baranowskiej należy w szczególności:
1) koordynowanie zadań związanych z udziałem Ministerstwa w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy;
2) [4] inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Ekonomii Społecznej,
b) Departament Integracji Społecznej,
c) Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§ 10. 1. Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Liwiusza Laski, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do właściwości Dyrektora Generalnego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego wobec Ministra;
2) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Biuro Dyrektora Generalnego,
b) Biuro Kontroli i Audytu z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 9 pkt 7,
c) Biuro Obsługi Ministerstwa,
d) Departament Informatyki,
e) Departament Prawny, z wyłączeniem wykonywania wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,
f) [5] Departament Budżetu – w zakresie środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległych Ministrowi, jako dysponentowi części budżetowej.
2. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§ 11. Traci moc zarządzenie nr 37 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 2024 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 37).
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 ) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
[1] § 5 pkt 2 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 30 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 32). Zmiana weszła w życie 18 listopada 2025 r.
[2] § 8 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 30 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 32). Zmiana weszła w życie 18 listopada 2025 r.
[3] § 8 pkt 2 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 30 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 32). Zmiana weszła w życie 18 listopada 2025 r.
[4] § 9 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 30 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 32). Zmiana weszła w życie 18 listopada 2025 r.
[5] § 10 ust. 1 pkt 2 lit. f) dodana przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 30 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 32). Zmiana weszła w życie 18 listopada 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
