Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-12-30 do 2022-12-28
Wersja archiwalna od 2021-12-30 do 2022-12-28
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 33
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 18 grudnia 2020 r.
w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych i dotacji podmiotowych udzielanych przez Ministra Cyfryzacji
(ostatnia zmiana: DUMC. z 2021 r., poz. 22)
Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa zasady udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych i dotacji podmiotowych udzielanych przez Ministra Cyfryzacji, na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383);
2) ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1334);
3) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087 i 1517);
4) ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695 i 1517);
5) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057);
6) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369);
7) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.2));
8) [1] ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1978).
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) beneficjencie - należy przez to rozumieć podmiot, któremu zostało zlecone zadanie publiczne i z którym zawarta została umowa o udzielenie dotacji na realizację zadania publicznego albo podmiot, któremu jest udzielana dotacja podmiotowa;
2) Kancelarii - należy przez to rozumieć Kancelarię Prezesa Rady Ministrów obsługującą Ministra Cyfryzacji;
3) BBF - należy przez to rozumieć Biuro Budżetowo-Finansowe Kancelarii;
4) decyzji - należy przez to rozumieć decyzję Ministra, wydawaną w przypadku zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, która stanowi podstawę do zawarcia umowy;
5) dotacji - należy przez to rozumieć środki, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których dysponentem jest Minister, w tym:
a) dotacje celowe - środki w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. a, b i e lub art. 127 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
b) dotacje podmiotowe - środki, w rozumieniu art. 131 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pochodzące z budżetu państwa;
6) DP - należy przez to rozumieć Departament Prawny Kancelarii;
7) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Cyfryzacji lub działającego z upoważnienia sekretarza stanu w Kancelarii;
8) postępowaniu dotacyjnym - należy przez to rozumieć procedurę zlecania realizacji zadań publicznych albo dofinansowania działalności bieżącej przez Ministra, rozpoczynającą się wnioskiem o jej wszczęcie, a kończącą się zatwierdzeniem rozliczenia przyznanej dotacji;
9) sprawozdaniu - należy przez to rozumieć sprawozdanie częściowe i sprawozdanie końcowe;
10) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
11) umowie - należy przez to rozumieć umowę dotacji celowej zgodnie z art. 150 ustawy i umowę dotacji podmiotowej, zawartą z beneficjentem na dofinansowanie zadań lub działalności, o których mowa w ustawach wymienionych w § 1;
12) właściwej komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną Kancelarii, której dyrektor lub zastępca dyrektora występuje z wnioskiem o wszczęcie postępowania dotacyjnego.
Rozdział 2
Wszczęcie postępowania dotacyjnego
§ 3. 1. Postępowanie dotacyjne, z zastrzeżeniem rozdziałów 3-6, wszczyna się na wniosek sporządzony przez właściwą komórkę organizacyjną, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) zakres przedmiotowy realizowanego zadania;
2) wskazanie i uzasadnienie celowości i efektywności dokonywania wydatków, w tym spodziewane efekty w stosunku do planowanych kosztów;
3) wskazanie i uzasadnienie spełnienia przesłanek ustawowych do zlecenia zadania;
4) wskazanie posiadanego przez beneficjenta doświadczenia oraz posiadanych zasobów, uzasadniających zlecenie mu zadania;
5) opis długofalowych efektów realizowanego zadania - w przypadku zadań realizowanych w sposób ciągły;
6) wnioskowaną kwotę dotacji wraz z harmonogramem i kosztorysem realizacji zadania;
7) źródło finansowania dotacji (tj. część budżetowa, dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej, obszar projektu).
3. Przedmiotem wniosku może być tylko jedno zadanie, a w przypadku dotacji podmiotowej dofinansowanie działalności bieżącej.
4. Za kompletność wniosku, o którym mowa w ust. 1, odpowiada właściwa komórka organizacyjna.
§ 4. 1. Szczegółowy zakres zadania oraz kosztorys jego realizacji jest uzgadniany z beneficjentem odpowiednio przez właściwą komórkę organizacyjną pod względem merytorycznym.
2. Właściwa komórka organizacyjna opracowuje sporządzony zgodnie z § 3 ust. 1-3 wniosek oraz projekt decyzji (jeśli dotyczy) i przekazuje do DP celem:
1) weryfikacji wniosku pod względem formalno-prawnym;
2) sporządzenia projektu umowy;
3) sporządzenia projektu decyzji o powierzeniu zadania - w przypadku zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.
3. DP przekazuje do właściwej komórki organizacyjnej zweryfikowany wniosek oraz projekty, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3.
4. Po otrzymaniu zweryfikowanych dokumentów, o których mowa w ust. 2, właściwa komórka organizacyjna przekazuje je do BBF celem ich weryfikacji pod względem formalno-rachunkowym oraz dokonania kontroli zgodności wydatku z planem finansowym (projektem planu finansowego) przez Głównego Księgowego Kancelarii, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku konieczności zmiany planu finansowego, właściwa komórka organizacyjna występuje z wnioskiem do BBF o przygotowanie właściwych zmian w planie finansowym.
§ 5. 1. Po uzgodnieniu wniosku, projektu umowy i decyzji (jeśli dotyczy) przez właściwą komórkę organizacyjną kolejno z DP oraz z BBF, właściwa komórka organizacyjna uzgadnia projekt umowy z beneficjentem, wyznaczając mu termin na przedstawienie opinii do 3 dni roboczych od dnia przekazania mu wniosku, projektu umowy i decyzji (jeśli dotyczy). Odpowiedź beneficjenta może zostać przekazana w postaci elektronicznej.
2. DP po otrzymania uzgodnionego przez właściwą komórkę organizacyjną z beneficjentem projektu umowy, o której mowa w ust. 1, sporządza ostateczny projekt umowy.
§ 6. Po uzgodnieniu wniosku, projektu umowy i decyzji (jeśli dotyczy) z DP, BBF oraz z beneficjentem właściwa komórka organizacyjna przedkłada wniosek wraz z projektem umowy i decyzji (jeśli dotyczy), do zatwierdzenia wniosku oraz podpisania decyzji (jeśli dotyczy) przez Ministra.
§ 7. Zatwierdzony przez Ministra wniosek, o którym mowa w § 3, oraz podpisana przez Ministra decyzja (jeśli dotyczy), stanowią podstawę do zlecenia realizacji zadania beneficjentowi i zawarcia umowy dotacji.
§ 8. 1. Umowa zawierana jest w imieniu Ministra przez dyrektora lub zastępcę dyrektora właściwej komórki organizacyjnej, działającego na podstawie upoważnienia Ministra.
2. Przed podpisaniem, umowa jest parafowana przez radcę prawnego z DP oraz Głównego Księgowego Kancelarii w zakresie wstępnej kontroli, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy.
3. Wniosek, o którym mowa w § 3, oraz decyzja (jeśli dotyczy), stanowią załączniki do umowy.
4. Za kompletność projektu umowy oraz załączników odpowiada właściwa komórka organizacyjna.
§ 9. Umowę sporządza się w trzech egzemplarzach, z których:
1) jeden przeznaczony jest dla beneficjenta;
2) dwa przeznaczone są dla Ministra, z których jeden zaakceptowany przez radcę prawnego z DP oraz Głównego Księgowego Kancelarii właściwa komórka organizacyjna przekazuje do BBF w terminie 2 dni roboczych od dnia jej zawarcia, natomiast drugi pozostaje we właściwej komórce organizacyjnej. Do oryginału umowy przekazywanej do BBF, właściwa komórka organizacyjna załącza potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię zatwierdzonego wniosku, o którym mowa w § 3 oraz kopię podpisanej decyzji (jeśli dotyczy).
§ 10. Rejestr umów dotacji prowadzi BBF.
§ 11. Zmiana umowy dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi odpowiednio w § 3-9 i wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Rozdział 3
Zlecanie zadań i udzielanie dotacji na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej
§ 12. 1. Postępowanie dotacyjne na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej wszczyna się na wniosek sporządzony przez właściwą komórkę organizacyjną, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. Do zlecania zadań i udzielania dotacji na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej stosuje się przepisy rozdziału 2 w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie oraz przepisy rozdziału 7.
Rozdział 4
Zlecanie zadań i udzielanie dotacji na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
§ 13. 1. Postępowanie dotacyjne na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wszczyna się na wniosek sporządzony przez właściwą komórkę organizacyjną, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. Do zlecania zadań i udzielania dotacji na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym stosuje się przepisy rozdziału 2 oraz przepisy rozdziału 7.
Rozdział 5
Zlecanie zadań i udzielanie dotacji na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
§ 14. Do zlecania zadań i udzielania dotacji na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stosuje się przepisy tych ustaw.
Rozdział 6
Udzielanie dotacji podmiotowej
§ 15. Do udzielania dotacji podmiotowej stosuje się przepisy rozdziału 2 oraz przepisy rozdziału 7 odpowiednio.
Rozdział 7
Nadzór i kontrola nad realizacją umowy oraz rozliczenie dotacji
§ 16. 1. Właściwa komórka organizacyjna prowadzi nadzór i kontrolę nad realizacją umowy, w sposób określony w umowie.
2. Przedmiotem nadzoru i kontroli jest w szczególności prawidłowość wykorzystania udzielonej dotacji, pod względem zgodności z przeznaczeniem, a także ocena relacji pomiędzy wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją.
§ 17. 1. Rozliczenie dotacji polega na dokonaniu kontroli i oceny realizacji zadania pod względem merytorycznym i finansowym, a w szczególności:
1) stanu realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
2. Rozliczenie dotacji odbywa się na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniu częściowym i końcowym z wykonania zadania, w szczególności w opisie wykonania zadania przedłożonym przez beneficjenta. Beneficjent składa sprawozdanie częściowe oraz sprawozdanie końcowe z wykonania zadania w terminach określonych w umowie dotacji.
3. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. Właściwa komórka organizacyjna dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania pod względem merytorycznym, w terminie 5 dni roboczych od dnia doręczenia Ministrowi sprawozdania przez beneficjenta. W przypadku stwierdzenia przez właściwą komórkę organizacyjną w sprawozdaniu z wykonania zadania uchybień formalnych lub stwierdzenia nieprawidłowości wymagających uzgodnienia i wyjaśnień z beneficjentem, właściwa komórka organizacyjna występuje do beneficjenta o usunięcie stwierdzonych braków formalnych, wyjaśnienie wątpliwości lub złożenie korekty sprawozdania, wskazując termin nie dłuższy niż 3 dni robocze. Właściwa komórka organizacyjna przekazuje do BBF kopię wystąpienia do beneficjenta oraz odpowiedź beneficjenta.
5. Kontrola i ocena merytoryczna polega w szczególności na sprawdzeniu, czy przedstawione wydatki zostały poniesione zgodnie z umową. W trakcie kontroli uwzględnia się wyniki bieżącego nadzoru nad realizacją zadania sprawowanego przez właściwą komórkę organizacyjną, która opiera się w szczególności na analizie:
1) informacji za każdy miesiąc, dotyczących realizacji zadania, według wzoru raportu, stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,
2) zestawienia za każdy kwartał z realizacji prac objętych zadaniem, według wzoru raportu stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia
- z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Umowa z beneficjentem może określać inną częstotliwość raportowania oraz przekazywania informacji, o których mowa w ust. 5.
7. Kontrola i ocena merytoryczna dokonywana przez właściwą komórkę organizacyjną, obejmuje również sprawdzenie następujących elementów sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, przed przekazaniem go do kontroli finansowej dokonywanej przez BBF, w zakresie w jakim są niezbędne do merytorycznej oceny poniesionych wydatków, a w szczególności:
1) osiągnięcia celu realizacji zadania w wymiarze określonym w umowie;
2) osiągnięcia rezultatów zrealizowanych w ramach zadania;
3) stopnia oraz skali wykonania działań.
8. Właściwa komórka organizacyjna najpóźniej w następnym dniu roboczym po dokonaniu kontroli i oceny merytorycznej, o której mowa w ust. 4, przekazuje sprawozdanie wraz z oceną do BBF.
9. BBF dokonuje oceny sprawozdania pod względem finansowym i przekazuje ocenę do właściwej komórki organizacyjnej, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania skorygowanego sprawozdania wraz z oceną od właściwej komórki organizacyjnej.
10. Ocena pod względem finansowym polega na sprawdzeniu pod względem rachunkowym, zatwierdzonych zgodnie z ust. 5-7 przez właściwą komórkę organizacyjną wydatków poniesionych zgodnie z umową dotacji.
11. BBF w przypadku stwierdzenia w sprawozdaniu z wykonania zadania nieprawidłowości wymagających uzgodnienia i wyjaśnień z beneficjentem realizującym zadanie, przekazuje do właściwej komórki organizacyjnej niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie, o którym mowa w ust. 9, licząc od dnia otrzymania sprawozdania z wykonania zadania, informację dotyczącą kwestii wymagających wyjaśnienia.
12. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 11, właściwa komórka organizacyjna niezwłocznie wzywa beneficjenta do złożenia wyjaśnień lub korekty sprawozdania z wykonania zadania, określając termin nie dłuższy niż 3 dni robocze.
13. BBF w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania od właściwej komórki organizacyjnej złożonych przez beneficjenta wyjaśnień lub korekty sprawozdania z wykonania zadania, przekazuje właściwej komórce organizacyjnej ocenę dotyczącą skorygowanego sprawozdania z wykonania zadania.
§ 18. 1. Właściwa komórka organizacyjna w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania oceny, o której mowa w § 17 ust. 9 lub ust. 13, przedkłada Ministrowi informację dotyczącą realizacji zadania w celu zatwierdzenia rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym, zaakceptowaną przez kierującego właściwą komórką organizacyjną oraz Głównego Księgowego Kancelarii.
2. Właściwa komórka organizacyjna, w terminie 2 dni roboczych, licząc od dnia zatwierdzenia rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym przez Ministra, przekazuje do BBF, a w przypadku współfinansowania dotacji ze środków Unii Europejskiej również do komórki dysponującej tymi środkami, poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zatwierdzonej przez Ministra informacji, o której mowa w ust. 1.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest „za potwierdzeniem odbioru" przez właściwą komórkę organizacyjną również do beneficjenta najpóźniej następnego dnia roboczego po zatwierdzeniu sprawozdania przez Ministra.
Rozdział 8
Przepis przejściowy i przepisy końcowe
§ 19. Do umów dotacji zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy rozdziału 7.
§ 20. Traci moc zarządzenie nr 15 Ministra Cyfryzacji z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz. Urz. Min. Cyfr. poz. 17).
§ 21. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695 i 1175.
Załączniki do zarządzenia nr 33 Ministra Cyfryzacji
z dnia 18 grudnia 2020 r.
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK O WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA DOTACYJNEGO
Załącznik nr 2
WZÓR - SPRAWOZDANIE CZĘŚCIOWE/ KOŃCOWE Z WYKONANIA ZADANIA W RAMACH UDZIELONEJ DOTACJI CELOWEJ/PODMIOTOWEJ
Załącznik nr 3
WZÓR - MIESIĘCZNY RAPORT Z REALIZACJI ZADANIA
Załącznik nr 4
WZÓR - KWARTALNY RAPORT Z REALIZACJI PRAC OBJĘTYCH ZADANIEM
[1] § 1 pkt 8 dodany przez § 1 zarządzenia nr 19 Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych i dotacji podmiotowych udzielanych przez Ministra Cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 22). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2021 r.