ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 9 lipca 2025 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska
Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 3 i art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907) w związku z § 8 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2025 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 355), zarządza się co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
3) jednostkach - rozumie się przez to:
a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane wraz z podległymi instytucjami,
b) jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
c) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
d) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
e) Biuro Nasiennictwa Leśnego,
f) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,
g) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,
h) parki narodowe,
i) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister,
j) Centralny Azyl dla Zwierząt;
4) przedsiębiorcach - rozumie się przez to spółki, w stosunku do których Minister posiada właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa i na które nałożono obowiązek realizacji takich zadań w drodze decyzji administracyjnej oraz zawarto umowę na ich realizację;
5) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to pracowników sekretariatów lub innych pracowników wyznaczonych w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce, o której mowa w § 2 ust. 4 lit. c-j, w celu przekazywania decyzji i zadań w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1;
6) stałym dyżurze - rozumie się zespół pracowników w Ministerstwie, jednostce, o której mowa w § 2 pkt. 4 lit a-b, oraz u przedsiębiorcy, pełniący, w wyznaczonym miejscu, całodobowy dyżur w celu przekazywania decyzji i zadań w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.
§ 3. System stałych dyżurów Ministra organizuje się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji oraz zadań:
1) Rady Ministrów w zakresie uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;
2) Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierownikom jednostek oraz przedsiębiorcom.
§ 4. 1. System stałych dyżurów Ministra tworzą:
1) system stałych dyżurów jednostek, o który mowa w § 2 pkt 3 lit. a, o ile posiadają one jednostki podległe lub nadzorowane;
2) stały dyżur w Ministerstwie;
3) stałe dyżury w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. b, oraz u przedsiębiorców;
4) punkty kontaktowe w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
2. W Ministerstwie zadania stałego dyżuru realizuje zespół stałego dyżuru we współpracy z Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
3. Skład osobowy zespołu, o którym mowa w ust. 2, stanowią pracownicy wszystkich komórek organizacyjnych Ministerstwa, wyznaczeni, w formie decyzji, przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
4. Pracownicy, o których mowa w ust. 3, powinni posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa lub upoważnienie wydane na podstawie art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 820), ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie przeszkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w zakresie powierzonych zadań.
§ 5. 1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji;
3) przekazywanie informacji o decyzjach i stanie realizacji zadań.
2. Osoby pełniące dyżur w ramach systemu stałych dyżurów Ministra realizują zadania, o których mowa w ust 1, przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie, w ramach przyjętego systemu stałych dyżurów, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, w szczególności osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;
2) przyjmowanie i przekazywanie decyzji Rady Ministrów o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;
3) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
4) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
5) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
6) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
7) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru lub punktu kontaktowego.
§ 6. 1. Kierujący komórką organizacyjną do spraw obronnych w Ministerstwie, odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz we współpracy z kierującym komórką do spraw administracyjno-gospodarczych i kierującym komórką organizacyjną do spraw informatyzacji Ministerstwa za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. Kierownicy urzędów obsługujących organy, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a, kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. b, oraz przedsiębiorcy odpowiadają za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie podmiotach.
3. Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:
1) określenie:
a) składu osobowego stałego dyżuru,
b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c) zadań osób pełniących stały dyżur;
2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru i jej bieżącą aktualizację;
3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru:
a) w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów,
b) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w sprzęt biurowy i kwaterunkowy oraz zabezpieczenie socjalne;
4) zapewnienie:
a) ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru,
b) ochrony fizycznej miejsca pełnienia dyżuru.
§ 7. 1. Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają:
1) w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, kierownicy tych jednostek;
2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami we współpracy z kierującym komórką organizacyjną do spraw administracyjno-gospodarczych i kierującym komórką organizacyjną do spraw informatyzacji Ministerstwa.
2. Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:
1) określenie:
a) składu osobowego punktu kontaktowego,
b) miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,
c) zadań osób pełniących dyżur w punkcie kontaktowym;
2) opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego i jej bieżącą aktualizację;
3) wyposażenie punktu kontaktowego w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4) zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.
3. Skład osobowy punktu kontaktowego stanowią pracownicy komórek organizacyjnych w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, wyznaczeni w formie decyzji przez kierowników tych jednostek.
4. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa wyznacza osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym Ministerstwa.
§ 8. 1. Dokumentację stałego dyżuru stanowią:
1) instrukcja stałego dyżuru;
2) dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych decyzji i zadań.
2. Instrukcja stałego dyżuru określa:
1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
4) procedury zmiany stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;
5) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru.
3. Instrukcja stałego dyżuru zawiera:
1) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
2) wykaz telefonów i adresów e-mail członków Kierownictwa Ministerstwa, kadry kierowniczej i pracowników odpowiednio, w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców;
3) wykaz osób odpowiedzialnych za realizację zadań operacyjnych i ich wykonawców;
4) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
5) grafik pełnienia stałego dyżuru;
6) tabelę zgłoskowania oraz zasady przekazywania zadań operacyjnych.
4. Instrukcja stałego dyżuru może zawierać dodatkowo:
1) plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
2) wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania decyzji i zadań w ramach stałego dyżuru;
3) tabele sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;
4) plan ewakuacji.
5. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1) instrukcja punktu kontaktowego;
2) dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych decyzji i zadań.
6. Instrukcja punktu kontaktowego określa:
1) zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;
2) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;
3) procedury zmiany stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;
4) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego.
7. Instrukcja punktu kontaktowego zawiera:
1) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej.
2) wykaz telefonów i adresów e-mail kierownictwa, kadry kierowniczej i pracowników, odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych;
3) wykaz osób odpowiedzialnych za realizację zadań operacyjnych i ich wykonawców;
4) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym;
5) tabelę zgłoskowania oraz zasady przekazywania zadań operacyjnych.
§ 9. W stanie stałej gotowości obronnej państwa zadanie przekazania decyzji o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Ministra oraz wprowadzeniu stanu pełnej gotowości obronnej państwa, realizuje Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
§ 10. 1. Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramem przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania stanu pełnej gotowości obronnej państwa, opracowywanym odpowiednio w Ministerstwie, jednostkach i u przedsiębiorców.
2. Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;
2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;
3) u przedsiębiorców - kierownicy przedsiębiorstw.
3. Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;
2) w jednostkach - kierownicy tych jednostek.
4. Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub dyżuru w punkcie kontaktowym w Ministerstwie lub w jednostkach w ramach ćwiczeń obronnych może wydać kierownik ćwiczenia pod warunkiem ujęcia realizacji tego ćwiczenia w zatwierdzonym planie przeprowadzenia ćwiczenia obronnego. Zasady uruchomienia i odwołania stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego, określone w ust. 2 i 3 oraz w § 11, stosuje się odpowiednio.
§ 11. 1. Polecenie Ministra o uruchomieniu lub odwołaniu stałego dyżuru lub punktu kontaktowego przekazuje się osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:
1) ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo
2) w formie pisemnej.
2. Kierujący komórką organizacyjną do spraw obronnych w Ministerstwie w celu zapewnienia warunków do przekazania kierującym komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, kierownikom jednostek i przedsiębiorcom, polecenia, o którym mowa w ust. 1, określi te warunki i sposoby powiadamiania wyżej wymienionych kierowników i przedsiębiorców, również w godzinach pozasłużbowych i w dni wolne od pracy.
§ 12. Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.
§ 13. Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.
§ 14. Sprawdzenie gotowości do działania stałych dyżurów i punktów kontaktowych następuje w ramach:
1) kontroli wykonywania zadań obronnych;
2) treningów praktycznego wykonywania zadań, organizowanych przez Ministra, nie rzadziej niż dwa razy w roku;
3) innych ćwiczeń obronnych.
§ 15. Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy dostosować do niniejszego zarządzenia w terminie do dnia 28 września 2025 r.
§ 16. Traci moc zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 34 i 76).
§ 17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER KLIMATU I ŚRODOWISKA
Paulina Hennig-Kloska
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
