Uchwała nr XIX/134/2016 Rady Miejskiej w Nowym Miasteczku
z dnia 15 lipca 2016r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Nowe Miasteczko
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j Dz. U. z 2016r. poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli uchwala się REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI IPORZĄDKU NA TERENIE GMINY IMIASTA NOWE MIASTECZKO
Dział I.
POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY I MIASTA NOWE MIASTECZKO
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Regulamin niniejszy, zwany dalej "Regulaminem", ustala szczegółowe wymagania utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowe Miasteczko.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r. , poz. 21 z późn. zm.);
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2016 r. , poz. 250).
3) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach;
4) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkty w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy;
5) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 1422 );
6) zabudowie zagrodowej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 3 Rozporządzenia Min i stra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odp o wi a- dać b u dynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 1422);
7) budynku użyteczności publicznej - należy przez to rozumieć budynek w rozumieniu § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, j a kim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 1422);
8) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady niebezpieczne w rozumieniu art. 3 ust. 4 ustawy o odpadach;
9) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć odpady opakowaniowe w rozumieniu art. 8 p kt. 8 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. (Dz. U. z 2013r. , poz. 888 z późn. zm.);
10) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt.10 ustawy o odpadach;
11) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy;
12) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - należy przez to rozumieć sprzęt w rozumieniu art. 4 pkt 24) i 25) ustawy z dnia 11 września 2015r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2015r, poz. 1688 z późn. zm.);
13) operatorzy/przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
Rozdział 2.
Obowiązki właścicieli nieruchomości
§ 3.
Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:
1) niesegregowanych odpadów komunalnych z zastrzeżeniem pkt 2) - 11) ;
2) przeterminowanych leków i chemikaliów ;
3) zużytych baterii i akumulatorów ;
4) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego ;
5) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych stanowiące odpady komunalne ;
6) odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiące odpady komunalne ;
7) zużytych opon ;
8) papieru i tektury,
9) szkła, w tym szkła bezbarwnego oraz szkła kolorowego;
10) tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych i metali ;
11) odpadów zielonych i odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.
§ 4.
Wprowadza się obowiązek zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie, polegający na:
1) prowadzeniu selektywnego zbierania i przekazywaniu operatorowi/przedsiębiorcy odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu;
2) zbieraniu odpadów nie podlegających selektywnemu zbieraniu do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości, w sposób określony w Rozdziale III niniejszego Regulaminu;
3) przekazywaniu odpadów zebranych selektywnie do najbliższego punktu selektywnego zbierania odp a- dów w przypadkach, gdy ich przekazanie w terminie wyznaczonym harmonogramem jest niemożliwe.
§ 5.
Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach i workach następujących frakcji odpadów kom u- na l nych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), tworzywa sztucznego i metalu (w tym opak o wań wielomateriałowych), szkła i odpadów opakowaniowych we wszystkich rodzajach zabud o wy ;
2) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji we wszystkic h rodzajach zabudowy. W uzasadnionych przypadkach podyktowanych warunkami logistycznymi uniemożliwiającymi odbiór p o je m- ników, dopuszcza się zastosowanie worków ;
3) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów zielonych w workach o pojemności 120 l ;
4) na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady komunalne odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę sprzed nieruchomości; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić zebrane odpady przed wejście na teren nieruchomości, lub pozostawić otwartym ogrodzone miejsce, jeżeli w nim są gromadzone odpady, dostępne z ulicy ;
5) na obszarach zabudowy wielolokalowej odpady komunalne odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub przeznaczonych na ten cel miejsc zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków ;
6) przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w aptekach, które przystąpiły do ich zbiórki na podstawie zawartego porozumienia ze Związkiem ;
7) meble i inne od pady wielkogabarytowe wystawiane są bez umieszczania ich w workach; pozostałe o d- pady tj. przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, o d pady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach należy wkładać do przeźroczystych worków, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości ;
8) odpady z grupy wymienionej w pkt 14) należy gromadzić, a także przygotować do odbioru, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich ;
9) w przypadku gdy odpady budowlane i rozbiórkowe, dla ich przekazania muszą zostać załadowane do wię k sz e go pojemnika, właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u operatora/przedsiębiorcy ;
10) wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane, których przekazanie operatorowi/przedsiębiorcy w terminach określonych harmonogramem było niemożliwe, należy przekazać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów ;
11) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpady należy dowieźć własnym transportem; informacje dotyczące lokalizacji dostępne są na stronie internetowej www.eko - przyszlosc.pl.
§ 6.
Ustala się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie wielolokalowej zobowiązany jest pozbywać się zmi eszanych odpadów komunalnych oraz ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu ;
2) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej zobowiązany jest pozbywać się zmieszanych odpadów komunalnych i ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie ;
3) Pozbywanie się następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych: papieru, tworzyw sztucznych i metali, szkła przez właściciela nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej odbywać się będzie nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie, a od właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie ;
4) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, z wyłączeniem domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, odbywać się będzie w sposób określony dla właścici ela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej wymienionego pk t. 1) i 3) ;
5) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów z zastrzeżeniem pkt. 4, odbywać się będzie w sposób określony dla właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, wymieniony pkt. 2) i 3).
6) Pozbywanie się przez właściciela nieruchomości selektywnie zbieranych frakcji odpadów wymienionych w § 5 pkt 7) niniejszego Regulaminu odbywać się będzie nie rzadziej niż dwa razy w roku.
7) Właściciele domków letniskowych w zabudowie jednorodzinnej lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku w sezonie letnim, tj. od 1 maja do 30 września są zobowiązani do pozbywania się odpadów komunalnych zgodnie z pkt. 5).
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 7.
Określa się rodzaje i minimalną wielkość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów kom u- na l nych na terenie nieruchomości:
1) pojemniki muszą:
a) spełniać wymogi zawarte w obowiązującym rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.) w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy o odpadach,
b) wyglądać estetycznie, być trwale zamykane i czytelnie oznakowane w widocznym miejscu ze słownym oznaczeniem właściwych odpadów ,
c) być poddawane obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy oraz w miarę p o trzeb poddawane naprawie lub konserwacji ;
2) Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
a) pojemniki na odpady o pojemności 60 l ,
b) pojemniki na odpady o pojemności 80 l ,
c) pojemniki na odpady o pojemności 120 l,
d) pojemniki na odpady o pojemności 240 l ,
e) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l ,
f) pojemniki (typu KP 2,5 KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 2,5 m 3 do 10 m 3 ,
g) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o pojemnościach 60 l, 80 l, 120 l,240 l, 1100 l ,
h) zestawy do selektywnej zbiórki odpadów ustawianych na terenach przestrzeni publicznej ich objętość od 800 l do 3600 l ,
i) kontenery dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych o pojemności od 2 d o 10 m3.
§ 8.
1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
1) 1 osoba - 60 l;
2) od 2 do 3 osób - 120 l;
3) od 4 do 6 osób - 240 l;
4) od 7 do 11 osób - 2 x 240 l;
5) od 12 do 15 osób - 2 x 240 l i 120 l.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) 1 osoba - 60 l;
2) od 2 do 3 osób - 120 l;
3) od 4 do 6 osób - 240 l;
4) od 7 do 11 osób - 2 x 240 l;
5) od 12 do 15 osób - 2 x 240 l i 120 l.
3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:
1) 1 osoba - w 60 l;
2) od 2 do 3 osób - 80 l;
3) od 4 do 6 osób - 120l;
4) od 7 do 11 osób - 240 l;
5) od 12 do 15 osób - 240 l i 60 l
§ 9.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) od 10 do 15 osób - 3 x 240 l;
2) od 16 do 25 osób - 1100 l;
3) od 26 do 30 osób - 1100 l i 240 l;
4) od 31 do 35 osób - 1100 l i 2 x 240 l;
5) od 36 do 40 osób - 1100 l i 3 x 240 l;
6) od 41 do 45 osób - 2 x 1100 l.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w loka lach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odp a dów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) od 10 do 15 osób - 240 l i 120 l;
2) od 16 do 25 osób - 2 x 240 l i 120 l;
3) od 26 do 30 osób - 3 x 240 l;
4) od 31 do 35 osób - 3 x 240 l i 120 l;
5) od 36 do 40 osób - 4 x 240 l;
6) od 41 do 45 osób - 1 x 1100 l.
§ 10.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :
1) od 1 do 3 osób - 60 l;
2) od 4 do 9 osób - 120 l;
3) od 10 do 20 osób - 240 l;
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomośc i odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) od 1 do 3 osób - 60 l;
2) od 4 do 9 osób - 120 l;
3) od 10 do 20 osób - 240 l.
3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, n a których nie zamieszkują mies z- kańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):
1) od 1 do 3 osób - 60 l;
2) od 4 do 9 osób - 80 l;
3) od 10 do 20 osób - 120 l.
§ 11.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :
1) od 1 do 5 osób - 120 l;
2) od 6 do 10 osób - 240 l;
3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l;
4) od 21 do 40 osób - 1100 l.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każ dy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) od 1 do 5 osób - 80 l;
2) od 6 do 10 osób - 120 l;
3) od 11 do 20 osób - 240 l;
4) od 21 do 40 osób - 2 x 240 l.
3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemn i ków przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych , o których mowa w § 3 pkt 11):
1) od 1 do 5 osób - 120 l;
2) od 6 do 10 osób - 240 l;
3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l;
4) od 21 do 40 osób - 4 x 240 l.
§ 12.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na który ch nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) od 1 do 15 osób - 120 l;
2) od 16 do 30 osób - 240 l.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na których nie z a mieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nier u- chomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komuna lnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) od 1 do 15 osób - 60 l ;
2) od 16 do 30 osób - 120 l.
3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnikó w przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):
1) od 1 do 15 osób - 120 l;
2) od 16 do 30 osób - 240 l.
§ 13.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publiczne j: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) od 1 do 45 osób - 120 l;
2) od 46 do 90 osób - 240 l.
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na teren nie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):
1) od 1 do 45 osób - 60 l;
2) od 46 do 90 osób - 120 l.
3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):
1) od 1 do 45 osób - 120 l;
2) od 46 do 90 osób - 240 l.
§ 14.
1. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:
1) od 1 do 5 osób - 120 l;
2) od 6 do 10 osób - 240 l;
3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l.
2. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 11):
1) od 1 do 5 osób - 120 l;
2) od 6 do 10 osób - 240 l;
3) od 11 do 20 osób - 2 x 24 0 l.
§ 15.
1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika 240 l. przeznaczonego do zbierania na ter e nie nieruchomości niesegregowanych odp adów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta nie mniej niż 24 ogrodów działkowych .
2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników 240 l. przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 11) niemniej niż 24 ogrodów działkowych.
§ 16.
Przepisy § 8 - 15 stosuje się odpowiednio, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż określona w § 8 - 15.
§ 17.
W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach, do zbierania większych aniżeli przewiduje Regulamin, il o ści odpadów komunalnych, oprócz pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki.
§ 18.
Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a odpady komunalne są wytwarzane zobowiązani są dostosować miesięczną pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, według określonej w § 6 pkt. 4) i 5) częstotliwości odbioru i minimalnej ilości pojemników określonej w § 10 - 16, uwzględniając następujące zasady:
1) dla budynków użyteczności publicznej oraz wszelkiego rodzaju biur, poza wymienionymi niżej na zmieszane odpady komunalne - 10 l na każdego pracownika;
2) dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli na zmieszane odpady komunalne - 5 l na każde dziecko i na każdego ucznia, studenta i pracownika;
3) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik na zmieszane odpady komunalne o pojemności 120 l na lokal;
4) dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne na każdy punkt;
5) dla lokali gastronomicznyc h - 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej na zmieszane odpady komunalne jeden pojemnik o pojemności 120 l;
6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne;
7) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 96 l na każdego pracownika i 40 l na jedno łóżko;
8) dla rodzinnych ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 kwietnia do 30 września każdego roku i 3 l poza tym okresem zmieszanych odpadów komunalnych;
9) dla nieruchomości zamieszkałych na stałe, położonych na terenach rekreacyjnych - przyjmuje się zasady takie jak dla zabudowy jednorodzinnej zagrodowej;
10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na zmieszane odpady komunalne.
§ 19.
Określa się rodzaje, pojemność i wymagania worków przez naczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości :
1) worki do odpadów zbieranych selektywnie oraz odpadów zmieszanych muszą spełniać następujące wymagania:
a) być wykonane z tworzywa o wytrzymałości nie mniejszej niż dla tworzyw a LDPE o grubości: minimum 0,06 mm do zbiórki makulatury, tworzywa sztucznego I metali; o grubości: minimum 0,07 mm do zbiórki szkła, o grubości: minimum 0,08 mm do zbiórki zmieszanych odpadów komunalnych i biodegradowalnych ,
b) wyglądać estetycznie, być trwale i czytelnie oznakowane nazwą, numerem telefonu operatora/przedsiębiorcy oraz rodzajem odpadów jakie mają do niego być zbierane ;
2) pojemność worków winna wynosić od 60l do 120 l;
3) dopuszcza się alternatywnie do pojemników określonych w § 7 pkt 2) stosowanie worków dla wszystkich zbieranych odpadów komunalnych we wszystkich rodzajach nieruchomości, w objętości wynikającej jak dla pojemników z niniejszego Regulaminu ;
4) na wszystkich rodzajach zabudowy:
a) szkło i opakowania szklane należy zbierać do worka koloru zielonego ,
b) papier i tekturę (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.) należy zbierać do worka koloru niebieskiego,
c) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, drobny metal i opakowania z metalu należy zbierać do worka koloru żółtego ,
d) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do worka koloru brązowego ,
e) zmieszane odpady komunalne należy zbierać do worka koloru czarnego ;
5) przeznaczenie worków do selektywnej zbiórki oprócz kolorów winno być opisane i oznaczone znakiem graficznym.
§ 20.
Określa się pojemność pojemników od 800 l do 3600 l oraz rodzaje pojemników przeznaczonych do zbi e rania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego w centrach handlowych, przed sklepami wie l kopowierzchniowymi i szkołami - zestawy pojemników spełniające wymogi opisane w § 7 pkt 2) lit. h) niniejszego Regulaminu, przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań, ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, wielomateriałowych i metali, papieru i tektury, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisane i zawierające znak graficzny.
§ 21.
Ustala się, iż przed odebraniem odpadów komunalnych przez operatora/przedsiębiorcę pojemnik nie może być uszkodzony lub niekompletny: np. pozbawiony pokrywy.
§ 22.
Ustala się następujące zasady zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych:
1) do pojemników i worków przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych wrzucamy wszystkie odpady z wyłączeniem odpadów zbieranych selektywnie;
2) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej zabrania się wrzucać:
a) opakowań zawierających np. żywność, wapno, cement ,
b) kalki technicznej ,
c) prospektó w, foliowanych i lakierowanych katalogów ;
3) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego zabrania się wrzucać:
a) ceramikę (porcelanę, naczynia typu arco, talerze, doniczki) ,
b) lustra,
c) szklanych opakowań, farmaceutycznych i chemicznych opakowań z pozostałościami zawartości ,
d) szkła budowlanego (szyb okiennych, szkła zbrojonego) ,
e) szyb samochodowych ;
4) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych i metali zabrania się wrzucać:
a) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii ,
b) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach ,
c) opakowań po środkach chwasto i owadobójczych ,
d) metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą ,
e) opakowań ani materiałów innych, aniżeli opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak ;
5) do pojemników lub worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.
Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 23.
Według Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęton astępujące cele:
1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców;
2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania;
3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów;
4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych;
5) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych.
Dział II.
WYMAGANIA ZWIĄZANE Z UTRZYMANIEM CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY I MIASTA NOWE MIASTECZKO NIE OKREŚLONE W DZIALE I
Rozdział 5.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych
§ 24.
Właściciele nieruchomości oraz właścici ele lub najemcy lokali zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego poprzez:
1) Niezwłoczne uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
2) Nie wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;
§ 25.
Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza my jniami, warsztatami naprawczymi i miejscami do tego wyznaczonymi związane z ich bieżącą eksploatacją są dozwolone wyłącznie na utwardzonej powierzchni w obrębie danej nieruchomości, nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem nie spowodowania zaniecz yszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla osób trzecich (sąsiadów) .
§ 26.
Określa się rodzaj, minimalna pojemność oraz warunki rozmieszczenia pojemników ustawianych na drogach publicznych przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) Pojemniki muszą:
a) wyglądać estetycznie być funkcjonalne i trwałe oraz odporne na warunki atmosferyczne,
b) być poddawane obligatoryjnemu myciu i dezynfekcji nie rzadziej niż raz w miesiącu oraz w miarę potrzeby poddawane naprawie lub konserwacji.
2) Pojemność pojemników ustala się w zakresie od 30 do 120l .
3) Pojemniki winny być rozmieszczone w sposób nie powodujący utrudnienia w ruchu a ich liczba winna być uzależniona od natężenia ruchu pieszych.
Rozdział 6.
Częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 27.
1. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości w sposób gwarantujący by nie dochodziło do przepełnienia zbiornika i wypływowi tych zanieczyszczeń do ziemi, wód gruntowych oraz wypływu powierzchniowego.
2. Częstotliwość opróżniania nieczystości ciekłych:
a) Nieczystości ciekłe, muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy,
b) Częstotliwość opróżniania osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni ścieków - zgodnie z instrukcją jej eksploatacji, ale nie rzadziej niż 1 raz w roku.
3. Sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości:
a) Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości na każdorazowe zgłoszenie w formie telefonicznej, ustnej lub innej w terminie nie później niż 3 dni od daty zgłoszenia,
b) Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych powinien być zlokalizowany w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmio tu uprawnionego do ich opróżnienia.
Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 28.
1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego
2. Zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 29.
Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) W odniesieniu do psów:
a) na terenie gminy wyprowadzanie psa na smyczy, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w wypadku, gdy posiadacz psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, a pies ma nałożony kaganiec,
b) reagowania w sytuacjach powodujących zakłócenia spokoju, porządku, bądź spoczynku nocnego wywołanego uporczywym wyciem i szczekaniem psa,
c) stosowanie zabezpieczeń przeciwdziałających niekontrolowanemu wyjściu psa poza granice pilno wanej nieruchomości poprzez ogrodzenie jej w sposób uniemożliwiający opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich.
2) W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) stały i skuteczny dozór,
b) natychmiastowego usuwania zanieczys zczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również na chodnikach, jezdniach, ulicach, placach, parkingach, terenach zielonych, w parkach i innych miejscach publicznych.
§ 30.
Zakazuje się:
1) drażnienia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia;
2) wypuszczania psów, poza miejsce ich stałego przebywania (mieszkanie, kojec, zagroda, posesja), bez opieki właściciela, posiadacza bądź opiekuna.
Rozdział 8.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 31.
1. Zakazuje się chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w obrębie zwartej zabudowy miasta.
2. Zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich (hodowla drobnego inwentarza i drobiu) na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej, w ilości nie uciążliwej dla właścicieli przyległych posesji pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarno - epidemiologicznych;, ochrony środowiska i ochrony zwierząt.
3. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone iusuwane w sposób zgodny zobowiązującymi przepisami sanitarnymi, aich usytuowanie niebędzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych ipodziemnych; niebędą powodować również uciążliwości zapachowych irozprzestrzeniania się owadów, gryzoni iinsektów;
2) za pewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczeniu do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta, oraz hałas, odór;
3) posi adania odpowiednich obiektów zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego .
4. Wymagania dotyczące usytuowania uli:
1) odległość uli od granicy działki musi wynosić co najmniej 10m;
2) w odległości mniejszej niż 10m od granicy nieruchomości mogą się znaleźć tylkowtedy gdy pasieki od innych obiektów dzieli mur, gęsta ściana krzewów, wtaki sposób aby wylatujące iprzylatujące pszczoły niezakłócały korzystania znieruchomości sąsiednich.
Rozdział 9.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia
§ 32.
W celu zapobiegania powstawania chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy wprowadza się obowiązek przeprowadzania, co najmniej 2 razy w roku deratyzacji na terenie nieruchomości:
1) Tereny wiejskie - miejscowości: Borów Wielki, Borów Polski, Gołaszyn, Nieciecz, Rejów, Popęszyce, Miłaków, Konin, Szyba i Żuków .
2) Teren miasta Nowe Miasteczko .
§ 33.
1 . Obszarami obowiązkowej deratyzacji są: tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi, przemysłowymi, gospodar czymi i inwentarskimi budynki mieszkalne na terenie osiedli oraz w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej wraz z pomieszczeniami przynależnymi tj. piwnice, pomieszczenia gospodarskie, budynki inwentarskie, tereny obiektów produkcyjnych i usługowych, w tym sklepy, lokale gastronomiczne, warsztaty, budynki szkół i przedszkoli, obiekty służby zdrowia,
§ 34.
Deratyzację należy przeprowadzić w następujących terminach:
1) od dnia 1 kwietnia do dnia 15 kwietnia;
2) od dnia 15 października do dnia 31 października.
Rozdział 10.
Postanowienia końcowe
§ 35.
Wykonanie uchwały powierza sie Burmistrzowi Gminy i Miasta Nowe Miasteczko.
§ 36.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z mocą obowiązującą od 1 sierpnia 2016r.
| Przewodniczący Rady Miejskiej w Nowym Miasteczku |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
