Uchwała nr XVII.120.2015 Rady Gminy Kotuń
z dnia 28 grudnia 2015r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kotuń
Na podstawie art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. z 2013r. poz. 1399 z późn. zm./, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siedlcach, Nr HKN.448.6.2015 z dnia 20.11.2015r uchwala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kotuń" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kotuń
§ 3. Traci moc uchwała nr XXII/146/2012 z dnia 27 grudnia 2012r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kotuń /Dz.Urz.Woj.Maz. z 2013 r. poz.2356/.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
| Przewodniczący Rady |
Załącznik do Uchwały Nr XVII.120.2015
Rady Gminy Kotuń
z dnia 28 grudnia 2015 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Kotuń.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Zgodnie z art.4 ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.z 2013r . poz.1399 z późn.zm./ niniejszy regulamin określa:
1/ wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a/ prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków , zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b/ uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c/ mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2/ rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a/ średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b/ liczby osób korzystających z pojemników;
3/ częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nierucho- mości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4/ inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5/ obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6/ wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach; 7/ wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
§ 2. 1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1/ Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych dotyczy każdego właściciela nieruchomości z terenu Gminy Kotuń i obejmuje następujące frakcje odpadów :.
a/ papier, tektura /makulatura, karton/;
b/ szkło
c/ metale;
d/ tworzywa sztuczne
e/ opakowania wielomateriałowe;
f/ odpady ulegające biodegradacji, w tym odpadów zielonych;
g/ przeterminowane leki i chemikalia;
h/ zużyte baterie i akumulatory;
i/ zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
j/ meble i inne odpady wielkogabarytowe;
k. odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;
l/ zużyte opony;
m/ popiół
2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się następujące oznakowania kolorystyczne worków:
a/ niebieski - worki przeznaczone do zbierania papieru i makulatury;
b/ zielony - worki przeznaczone do zbierania szkła;
c/ żółty - worki przeznaczone do zbierania metali i tworzyw sztucznych oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych;
d/ brązowy - odpady ulegające biodegradacji;
e/ czarny - odpady zmieszane.
3. Sposób prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, o których mowa w ust.1 pkt. 1, lit.f - m, szczegółowo określają przepisy Rozdziału 4 niniejszego Regulaminu.
§ 3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik zgodnie z art.5 ust.1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
§ 4. Poza myjniami i warsztatami:
1/ mycie samochodów może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki po wstępnym oczyszczeniu z olejów, smarów błota i piasku odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej lub do ziemi,
2/ doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych,
3/ zakazuje się mycia i naprawy samochodów w pobliżu otwartych zbiorników wodnych, wód płynących oraz miejscach niezabezpieczonych przed przenikaniem nieczystości do ziemi z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności Ustawy Prawo wodne.
Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników i worków do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5. 1. Do zbierania odpadów zmieszanych i zbieranych selektywnie na terenie Gminy Kotuń przewidziane są:
1/ dla nieruchomości zamieszkałych - worki o minimalnej pojemności 120 l,
2 / dla nieruchomości niezamieszkałych
a/ worki lub pojemniki o minimalnej pojemności 120 l,
b/ pojemniki na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l, 2500 l,
c/ kontenery o pojemności 5,5 m3, 7m3
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych w workach o minimalnej pojemności uwzględniającej poniższe wielkości wytwarzanych odpadów:
1/ w odniesieniu do budynków mieszkalnych w miesiącu na jedną osobę musi przypadać co najmniej 30 l pojemności worka lub pojemnika, przy czym każda nieruchomość musi być wyposażona w co najmniej jeden worek lub pojemnik o pojemności 120 l,
2/ w odniesieniu do szkół i przedszkoli na każdego ucznia i pracownika musi przypadać co najmniej 3 l pojemności worka lub pojemnika, przy czym na każdy taki budynek co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 240 l;,
3/ w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 30 l pojemności worka lub pojemnika,, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 240 l;
4/ w odniesieniu do punktów handlowych poza lokalem musi przypadać co najmniej 50 l na każdego zatrudnionego, przy czym na jeden punkt musi przypadać co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 240 l;
5/ w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 20 l, przy czym na każdy lokal co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 240 l; dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
6/ w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji musi przypadać co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności co najmniej 120 l;
7/ w odniesieniu do zakładów pracy na każdych 10 pracowników musi przypadać co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 120 l;
8/ w odniesieniu do domów opieki, hoteli, itp. na jedno łóżko musi przypadać co najmniej 20 l, przy czym na jedną taką nieruchomość musi przypadać co najmniej jeden worek 120 l lub pojemnik o pojemności 120 l;
9/ w odniesieniu do lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego worka 120 l lub pojemnika o pojemności 240 l;
10/ w odniesieniu do cmentarzy wymagane jest ustawienie co najmniej jednego pojemnika o pojemności 7 m3, natomiast w okresie od 15 października do 15 listopada należy zwiększyć liczbę pojemników, przy czym ilość pojemników należy dostosować do zapotrzebowania.
3. Pojemniki, o których mowa w ust.1, powinny być szczelne, trwałe, zamykane i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.
§ 6. Pojemniki lub worki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym i dostępnym dla podmiotu uprawnionego odbierającego odpady bez konieczności wejścia na teren nieruchomości.
§ 7. 1. Drogi publiczne powinny być wyposażone przez ich zarządców w kosze uliczne o minimalnej pojemności 60 l.
2. Kosze uliczne, o których mowa w ust.1 powinny być:
1/ rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników;
2/ ustawione w miejscach, które nie powodują zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie przez firmę wywozową;
3/ rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym nasileniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób;
4/ zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;
5/ systematycznie opróżniane, nie dopuszczając do ich przepełnienia;
6/ utrzymane w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 9. 1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1/ odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone- mogą być, po wskazaniu tego faktu w deklaracji kompostowane w przydomowych kompostownikach, w pozostałych przypadkach odpady ulegające biodegradacji odbierane są od mieszkańców przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;
2/ odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;
3/ odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;
4/ przeterminowane leki należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych i dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub wyznaczonych aptek;
5/ zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub do punktów sprzedaży baterii i akumulatorów;
6/ zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub do punktu zbiórki utworzonego w wybranych placówkach handlowych zajmujących się dystrybucją takiego sprzętu;
7/ chemikalia oraz zużyte opony należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub do punktów sprzedaży chemikaliów i opon oraz do punktów wymiany opon;
8/ meble oraz inne odpady wielkogabarytowe należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów w godzinach jego pracy;
9/ odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, na które nie jest wymagane zgłoszenie lub pozwolenie na budowę, należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów w godzinach jego pracy.
2. Punkt selektywnej zbiórki odpadów będzie świadczył usługi w soboty cztery razy w miesiącu w godzinach 7.30-15.30. Dodatkowo odpady, o których mowa w ust.1, pkt 5-9, będą odbierane bezpośrednio z terenu nieruchomości za pomocą mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów wg harmonogramu, który zostanie podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. W przypadku punktów gastronomicznych zlokalizowanych poza budynkami i prowadzącymi działalność w okresie sezonu letniego wprowadza się obowiązek usuwania odpadów przy założeniu, że odpady te będą odbierane od właściciela danego punktu gastronomicznego przez przedsiębiorcę odbierającego odpady z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu.
4. Właściciele nieruchomości, na terenach gdzie prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób /wynajem pokoi itp./ zobowiązani są w okresie letnim do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.
5. Odbiór odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności takich jak: chodniki, przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw będzie następował co najmniej raz w miesiącu.
6. Właściciele nieruchomości zamieszkałych dostarczają popiół do punktu selektywnego zbierania odpadów w godzinach jego pracy.
§ 10. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością niedopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, wynikającą z jego instrukcji eksploatacji nie rzadziej jednak niż jeden raz w miesiącu.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
§ 11. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstawaniu odpadów , ograniczać ich ilość, a także podjąć działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.
§ 12. Odpady zebrane z terenu Gminy Kotuń mają być przekazywane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady zgodnie z uchwałą Nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 13. 1. Właściciele zwierząt domowych lub ich opiekunowie zobowiązani są do stałego dozoru oraz zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem bądź uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:
1/ w odniesieniu do psów:
a/ prowadzenie psów w miejscach publicznych wyłącznie na smyczy, a w przypadku psów uznawanych za agresywne - dodatkowo w kagańcu;
b/ reagowanie w sytuacjach powodujących zakłócenie spokoju, porządku bądź ciszy nocnej wywołanego uporczywym wyciem i szczekaniem psa;
c/ umieszczanie w widocznym miejscu, przy wejściu na terenie nieruchomości, odpowiedniej informacji - w przypadku posiadania psów ras agresywnych;
2/ w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a/ w miejscach publicznych stały i skuteczny dozór w odniesieniu do psów;
b/ natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w miejscach publicznych, w tym na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku, poprzez wyrzucenie ich do kosza ulicznego
3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi pod warunkiem, że właściciel lub opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 14. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako takie.
2. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1/ posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane/Dz.U.z 2013r. poz.1409 z późn.zm./
2/ wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której zwierzęta są utrzymywane.
3/ utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie będzie sprawiało uciążliwości sąsiadom i będzie prowadzone z zachowaniem czystości i porządku na nieruchomości;
4/ zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia.
§ 15. 1. Deratyzacji podlegają obszary nieruchomości zamieszkałych.:
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonana w każdym roku w terminie od 01 marca do 31 października.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
