Uchwała nr XX/40/2016 Rady Gminy Gielniów
z dnia 15 lipca 2016r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gielniów
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ust 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Gielniów uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku zwany dalej "regulaminem", określa zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gielniów, zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o ustawie rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 250 ).
§ 3. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, wszystkich mieszkańców, osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców, a także osoby czasowo przebywające na terenie gminy Gielniów.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na terenie gminy Gielniów
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych
z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości
i porządku na nieruchomości przy zachowaniu zasady, że odpady komunalne będą zbierane w sposób selektywny.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:
1) Papieru i tektury (frakcja sucha)
2) Metali;
3) Tworzyw sztucznych;
4) Opakowań wielomateriałowych (frakcja sucha)
5) Szkła (frakcja sucha)
6) Odpadów zielonych i odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji (frakcja mokra)
7) Przeterminowanych leków;
8) Zużytych baterii i akumulatorów;
9) Zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
10) Mebli i zużytych odpadów wielkogabarytowych;
11) Odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
12) Zużytych opon;
13) Niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
§ 5. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu i lodu niezwłocznie po opadach oraz innych zanieczyszczeń z powierzchni chodników, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód i zebrane zanieczyszczenia należy złożyć na skraju chodnika, tak by nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
§ 6. 1. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami samochodowymi pod warunkiem stosowania czystej wody lub przy użyciu substancji myjących ulegających biodegradacji, a powstające ścieki będą zbierane i odprowadzane do kanalizacji sanitarnej, przydomowej oczyszczalni ścieków lub zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się tylko wtedy, gdy nie będzie uciążliwa dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości,
a powstające odpady gromadzone będą w urządzeniach do tego przeznaczonych i przekazywane przedsiębiorcy odbierającemu odpady.
Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 7. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym.
§ 8. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości z obszarów zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, w zależności od liczby zamieszkujących osób:
1) W zabudowie jednorodzinnej:
a) do 2 osób - pojemnik w rozmiarze 120 l,
b) od 3 do 5 osób - pojemnik w rozmiarze 240 l,
c) 6 osób i więcej - pojemnik w rozmiarze 2 x 240 l, oraz dodatkowo jeden pojemnik
o minimalnej pojemności 120 l na każde kolejne 2 osoby;
2) W zabudowie wielorodzinnej:
a) do 3 osób - pojemnik w rozmiarze120 l,
b) do 5 osób - pojemnik w rozmiarze 240 l,
c) od 6 osób do 12 osób - pojemnik w rozmiarze 2 x 240 l,
d) od 13 do 30 osób - pojemnik w rozmiarze 1100 l,
e) powyżej 31 osób - 2 x 1100 l lub więcej w zależności od potrzeb, dopuszcza się stosowanie pojemnika o pojemności 7000 l (KP-7);
2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości z obszarów zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej segregowanych odpadów komunalnych:
1) W zabudowie jednorodzinnej w pojemnikach o pojemności od 120 l oraz w workach
o pojemności 120 l;
2) W zabudowie wielorodzinnej pojemniki o pojemności 120 l, 240 l oraz 1100 l, a także worki o pojemności 120 l na odpady niebezpieczne i odpady zielone;
3) Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego pojemniki o pojemności 120 l.
3. Odpady komunalne, które są segregowane, należy gromadzić w workach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o ujednoliconych kolorem oznaczeniach:
1) W zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej:
a) worek koloru żółtego - tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe
b) worek koloru zielonego - z przeznaczeniem na szkło kolorowe i bezbarwne,
c) worek koloru brązowego - z przeznaczeniem na bioodpady, w tym odpady zielone
d) worek koloru białego - papier i tektura
e) worek koloru czarnego - popiół
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9. 1. Ustala się następującą częstotliwości pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - 1 raz na miesiąc
2) odpady mokre - 1 raz na miesiąc
3) odpady suche - co 2 miesiące
4) pozostałe rodzaje odpadów- według indywidulanych potrzeb
2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawianie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd, w ustalonym dniu ich odbioru.
3. Firma wywozowa odbierająca odpady komunalne od właścicieli nieruchomości
w uzgodnieniu z Gminą określi szczegółowy harmonogram odbioru z uwzględnieniem częstotliwości określonej w ust. 1.
4. W zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej dopuszcza się kompostowanie przez właściciela nieruchomości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych pod warunkiem, że wielkość kompostownika pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby
i dojrzałego kompostu. Właściciel nieruchomości aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji i odpadów zielonych do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie i zobowiązać się w formie pisemnej do zgodnego z zasadami prawidłowej gospodarki ich wykorzystania poprzez zużycie uzyskanego materiału dla własnych potrzeb lub do przekazania odpadów przedsiębiorcy.
5. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż 1 raz na 3 miesiące.
6. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zgłoszenia właściciela nieruchomości do firmy uprawnionej do odbioru nieczystości ciekłych. Koszt odbioru nieczystości ciekłych ponosi właściciel nieruchomości.
7. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom firmy upoważnionej do odbioru nieczystości ciekłych dostęp do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych, w czasie ustalonym do ich odbioru, w sposób umożliwiający opróżnianie zbiorników.
Rozdział 5.
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 10. 1. Powstające odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie np. kompostowanie
w przydomowych kompostownikach.
2. W celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, zmniejszenia ich objętości oraz racjonalizacji procesu selekcji zaleca się:
1) opróżnianie opakowań z pozostałości produktu przed umieszczeniem w pojemniku na odpady;
2) redukowania objętości odpadów komunalnych przez zgniatanie plastikowych butelek, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed umieszczeniem ich w pojemniku na odpady.
3. Przedsiębiorca odbierający odpady z terenu Gminy Gielniów zobowiązany jest do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowni zgodnie z regulacjami zawartymi w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 11. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz innych zwierząt, a także przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie zwierząt.
2. Do obowiązków właścicieli zwierząt domowych należy:
1) zachowanie środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością utrzymywanych zwierząt dla otoczenia;
2) sprawowanie właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności stworzenie warunków uniemożliwiających samowolne wydostanie się zwierząt z lokalu, bądź nieruchomości, po której zwierzę porusza się swobodnie;
3) niezwłoczne usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku publicznego: m.in. chodnika, jezdniach, placach, parkingach, trawnikach, terenach zielonych. Zanieczyszczenia te umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być umieszczane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów lub w specjalnie do tego celu przystosowanych i opisanych pojemnikach. Postanowienie to nie dotyczy osób o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz osób niewidomych, korzystających z psów - przewodników.
3. W miejscach publicznych zwierzęta domowe mogą przebywać wyłącznie pod nadzorem osoby, która jest zdolna do sprawowania kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) psy należy wyprowadzać na smyczy, a należące do ras uznawanych za agresywne oraz ich mieszańce, a także zachowujące się agresywnie w stosunku do ludzi i innych zwierząt dodatkowo w kagańcu;
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi (drogi polne, tereny niezamieszkałe, itp.) tylko wówczas, gdy pies ma założony kaganiec, a osoba z którą przebywa w tym miejscu ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem;
3) wyprowadzanie psa na smyczy, w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe - w odniesieniu do psów ras uznawanych za agresywne.
4. Padłe zwierzęta domowe należy przekazywać do unieszkodliwiania przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie. Obowiązek usunięcia padłych zwierząt domowych należy w pierwszej kolejności do jego właściciela. W przypadku gdy nie jest możliwe jego ustalenie, obowiązek usunięcia spoczywa na właścicielu nieruchomości.
Rozdział 7.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 12. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem:
1) nie zanieczyszczania terenu nieruchomości;
2) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych oraz dbania o to, aby utrzymywanie zwierzęcia nie powodowało uciążliwości (hałas, odory, itp.) dla innych osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.
2. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na zwartych terenach zajętych pod budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne, w zabudowie przemysłowej i usługowej, instytucji użyteczności publicznej, hoteli, ogrodach działkowych.
§ 13. 1. Padłe zwierzęta należy niezwłocznie przekazać firmie świadczącej usługi w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów pochodzenia zwierzęcego.
2. Obowiązek określony w ust. 1 należy do właściciela padłego zwierzęcia lub właściciela nieruchomości, na której znajduje się padłe zwierzę zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 14. 1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się budynki wielorodzinne oraz hotele, szkoły, przedszkola, placówki służby zdrowia (np. przychodnie, poradnie), zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na terenie nieruchomości.
2. Deratyzację należy przeprowadzać w następujących czterech terminach: wiosennym od dnia 15 marca, do dnia 15kwietnia oraz jesiennym od 15 września, do 15 października każdego roku.
3. Obowiązek przeprowadzania deratyzacji, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeb.
§ 15. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne Wójt Gminy Gielniów określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji. Terminy przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podane będą do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie informacji na stronie internetowej Urzędu Gminy w Gielniowie.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 16. Traci moc uchwała nr XXX/16/2013 Rady Gminy Gielniów z dnia 22 kwietnia 2013r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gielniów.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gielniów.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
| Przewodniczący Rady |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
