Uchwała nr XX/123/16 Rady Miejskiej w Kwidzynie
z dnia 30 czerwca 2016r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kwidzyna
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 250) Rada Miejska w Kwidzynie po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kwidzynie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kwidzyna w brzmieniu, jak niżej:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 2. Ilekroć w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kwidzyna zwanego dalej "Regulaminem" jest mowa o:
1) "Zakładzie Utylizacji Odpadów" Spółce z o.o. z siedzibą w Gilwie Małej "ZUO" - należy przez to rozumieć, regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych,
2) "odpadach komunalnych" - należy przez to rozumieć odpady powstające
w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
3) "odpadach zielonych" - należy przez to rozumieć odpady powstające w wyniku utrzymania terenów zieleni,
4) "właścicielu nieruchomości" - należy przez to rozumieć także współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
5) "terenach zieleni" - należy przez to rozumieć tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe,
6) "sezonie grzewczym" - należy przez to rozumieć okres, w którym warunki atmosferyczne wymuszają dostarczanie ciepła w sposób ciągły, t.j. od października do kwietnia,
7) "znormalizowanych pojemnikach i kontenerach" - należy przez to rozumieć pojemniki i kontenery zgodne z polską normą, kompatybilne z pojazdami specjalistycznymi i za pośrednictwem grzebieniowych chwytaków mechanicznie opróżniane,
8) "podmiocie odbierającym odpady komunalne" - należy przez to rozumieć podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
9) "odbiorcy nieczystości ciekłych" - należy przez to rozumieć podmiot posiadający zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,
10) "dysponencie" - należy przez to rozumieć właściciela, dzierżawcę, użytkownika pojemnika,
11) "opakowaniach wielomateriałowych" - należy przez to rozumieć opakowania wykonane co najmniej
z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych,
12) "osobie uprawnionej" - należy przez to rozumieć osobę wykonującą czynności kontrolne na podstawie upoważnienia burmistrza lub policja.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmuje następujące frakcje odpadów:
1) przeterminowane leki i chemikalia,
2) zużyte baterie i akumulatory,
3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
4) zużyte opony,
5) odpady budowlane i rozbiórkowe,
6) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
7) metale,
8) tworzywa sztuczne,
9) odpady zielone,
10) opakowania wielomateriałowe,
11) papier i tektura,
12) szkło
13) popiół paleniskowy.
2. Frakcje odpadów selektywnych, wymienione w ust. 1 pkt 7, 8, 10 powinny być gromadzone łącznie,
w jednym pojemniku/worku.
3. Gmina zapewnia selektywne odbieranie lub przyjmowanie przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych wymienione w ust. 1 frakcje odpadów pochodzące z nieruchomości zamieszkałych.
4. Zabrania się zagęszczania odpadów komunalnych w pojemnikach w sposób uniemożliwiający ich opróżnienie.
5. Zabrania się umieszczania w pojemnikach służących do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych, nieczystości takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie
i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe.
§ 4. 1. Wprowadza się jednolitą kolorystykę pojemników oraz worków służących do selektywnego zbierania odpadów:
1) papier i tektura - kolor niebieski
2) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale - kolor żółty,
3) szkło - kolor zielony,
4) odpady zielone - kolor brązowy,
5) popiół paleniskowy - kolor siwy.
2. Za utrzymanie porządku i czystości wokół pojemnika na odpady komunalne, odpowiada właściciel pojemnika.
3. W dniu odbioru odpadów, pojemniki oraz worki na odpady powinny być ustawione w miejscu łatwo dostępnym, pozwalającym na sprawne ich opróżnianie.
4. Podmiot odbierający odpady komunalne w terminie wywozu odpadów jest zobowiązany do uprzątnięcia terenu wokół pojemników na odpady.
§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń
z części nieruchomości służących do użytku publicznego według następujących zasad:
1) usunięte błoto z chodników należy zgarnąć do krawędzi jezdni,
2) uprzątanie chodników z zanieczyszczeń w okresie wiosenno-letnim odbywać się winno poprzez zamiatanie i odchwaszczanie chodników a powstałe nieczystości należy uprzątać do krawędzi jezdni,
3) w okresie jesienno-zimowym, jeżeli wystąpi gołoledź, należy niezwłocznie po wystąpieniu złych warunków atmosferycznych chodnik posypać piaskiem,
4) w przypadku opadów śniegu, bezpośrednio po ich zakończeniu, należy chodnik odśnieżyć i posypać piaskiem, a śnieg pryzmować wzdłuż krawędzi chodnika.
2. Działania wynikające z realizacji postanowień ust.1 nie mogą powodować uszkodzeń nawierzchni chodników.
3. Usuwanie nieczystości z trawników, placów zabaw i innych terenów znajdujących się w granicach nieruchomości a służących do użytku publicznego należy do obowiązków właściciela.
4. Właściciele nieruchomości wyposażonych w piaskownice znajdujące się w miejscach służących do użytku publicznego, są zobowiązani do wymiany pisaku minimum dwa razy w sezonie wiosenno-letnim, a kolejne wymiany należy dostosować do potrzeb. W sytuacji zanieczyszczenia piaskownicy odchodami zwierzęcymi, należy odchody niezwłocznie usunąć a w przypadku, gdy nie jest to możliwe piasek powinien zostać wymieniony.
§ 6. Zarządcy dróg są zobowiązani niezwłocznie, jednak nie później niż do końca kwietnia każdego roku usuwać pozostałości po zimowym utrzymaniu dróg, a w szczególności ziemię i piasek.
§ 7. 1. Mycie i naprawy pojazdów mechanicznych winno się odbywać w miejscach do tego przeznaczonych
tj. w myjniach i warsztatach samochodowych.
2. Dopuszcza się możliwość mycia pojazdów mechanicznych, poza myjniami, czystą wodą bez użycia środków chemicznych na terenach utwardzonych, urządzonych przez właściciela nieruchomości, odpowiednio oznaczonych i wyposażonych w piaskownik. Odpływ zanieczyszczonej wody powinien być ukierunkowany w stronę piaskownika.
3. Piasek w piaskowniku należy wymieniać przynajmniej raz w roku, a zanieczyszczony wywozić bezpośrednio do ZUO.
4. Dopuszcza się możliwość przeprowadzania drobnych napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi. Naprawy te nie mogą powodować zanieczyszczenia środowiska, a w szczególności przedostawania się zanieczyszczeń do kanalizacji sanitarnej, deszczowej i zbiorników wodnych.
§ 8. Zabrania się składowania na terenie nieruchomości odpadów występujących w postaci ciekłej
o właściwościach wybuchowych, żrących, utleniających, łatwopalnych oraz oleistych.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych
oraz warunki rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 9. 1. Pojemniki na odpady komunalne i selektywnie zebrane powinny być przystosowane do opróżniania
za pomocą urządzeń mechanicznych.
2. Pojemniki powinny stać w miejscu specjalnie przygotowanym tj.: utwardzonym i utrzymanym w czystości, nie stwarzającym uciążliwości dla mieszkańców, oddalone od ciągów ulicznych.
3. Ciągi uliczne winny być wyposażone w kosze uliczne o pojemności od 20L do 70L.
4. Za stan sanitarny, techniczny i porządkowy koszy ulicznych odpowiada ich właściciel.
5. W przypadku gdy nie ma możliwości umiejscowienia pojemników do segregacji odpadów osobno dla każdego budynku wielorodzinnego, dopuszcza się usytuowanie zestawu pojemników w jednym miejscu dla kilku budynków.
6. Za stan sanitarny, techniczny i porządkowy pojemników na odpady komunalne odpowiada właściciel lub dzierżawca.
§ 10. 1. Do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych mogą być stosowane wyłącznie znormalizowane pojemniki i kontenery typu: P-60L, P-80L, P-110L, P-120L, P-140L, P-180L, P-240L, P-340L, P-360L,
P-370L, P-500L, P-660L, P-770L, PA-1100, KP-5, KP-7, KP-10.
2. Nieruchomości zamieszkałe powinny być wyposażone w pojemniki, których minimalna łączna pojemność będzie odpowiadała iloczynowi liczby zamieszkałych osób x 30L.
3. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych
w pojemnikach lub workach o niżej określonych pojemnościach /w zależności od ilości wysegregowanych odpadów/:
1) pojemniki - 240L, 340L, 360L, 1100L
2) worki - 60L, 90L, 120L
4. Dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne ustala się minimalne wielkości pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych:
1) lokale handlowe - 10L na każdego zatrudnionego pracownika,
2) lokale gastronomiczne - 30L na każde stanowisko konsumpcyjne,
3) szkoły, przedszkola, żłobki - 3L na każdego ucznia/dziecko/pracownika,
4) obiekty użyteczności publicznej - 10L na każdego pracownika,
5) domy opieki, szpitale, internaty, hotele, pensjonaty - 10L na każdego pacjenta/lokatora,
6) zakłady rzemieślnicze, usługowe i produkcyjne (w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych) - 10L na każdego pracownika,
7) ogrody działkowe - pojemnik 1100 l.
5. Tereny, na których prowadzone są prace budowlane lub remontowe powinny być wyposażone w pojemniki
o następujących pojemnościach: P-1100L, KP -5, KP 10 /w zależności od skali przedsięwzięcia/.
6. W nieruchomościach, w których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne dopuszcza się gromadzenie odpadów w systemie workowym w przypadku zwartej zabudowy, gdy brak jest miejsca na usytuowanie pojemnika.
§ 11. 1. W okresie od maja do października pojemniki na odpady komunalne powinny być myte i poddawane dezynfekcji nie rzadziej niż raz na trzy miesiące i utrzymywane w dobrym stanie technicznym
i estetycznym.
2. Za przeprowadzenie dezynfekcji pojemnika odpowiedzialny jest jego dysponent.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12. 1. Pozbywanie się gromadzonych w zbiornikach bezodpływowych nieczystości ciekłych powinno następować stosownie do ilości zużytej wody i pojemności zbiornika, tak aby nie dopuścić do ich przepełnienia, gwarantując przy tym zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Pozbywanie się osadów ściekowych powstających w przydomowych oczyszczalniach ścieków, powinno następować z częstotliwością zależną od ilości zamieszkałych osób w danej nieruchomości i pojemności osadnika - raz na kilka miesięcy, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
3. Nieczystości ciekłe pochodzące ze zbiorników bezodpływowych oraz osady ściekowe z przydomowych oczyszczalni ścieków powinny być usuwane przez przedsiębiorstwo asenizacyjne posiadające odpowiednie zezwolenie na ich wywóz do stacji zlewnej.
§ 13. 1. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne:
a) z nieruchomości jednorodzinnych nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
b) z nieruchomości wielolokalowych nie rzadziej niż raz w tygodniu,
c) z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
2) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, papier i tektura, szkło - nie rzadziej niż raz w miesiącu,
3) odpady zielone - z nieruchomości jednorodzinnych oraz nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne w miesiącach od marca do listopada nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
4) popiół paleniskowy - w sezonie grzewczym (tj. od października do kwietnia) nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
2. Odpady poremontowe i komunalne z terenu budowy powinny być gromadzone i wywożone w taki sposób, aby na terenie budowy zapewnić porządek.
§ 14. 1. Kosze uliczne znajdujące się w miejscach publicznych w okresie od października do kwietnia powinny być opróżniane co najmniej dwa razy w tygodniu, a od maja do września co najmniej trzy razy w tygodniu.
2. Kosze na śmieci ustawione przed lokalami, w których prowadzona jest stała lub sezonowa działalność gastronomiczna bądź handlowa branży spożywczej, powinny być opróżniane raz w tygodniu.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
§ 15. 1. Zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania, zebrane z terenu miasta Kwidzyna, należy przekazywać do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych, zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami.
2. Dopuszcza się kompostowanie odpadów zielonych na terenie nieruchomości, na której powstały.
3. Kompostowanie nie może być uciążliwe dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe,
mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 16. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:
1) niezwłocznego sprzątania i usuwania odchodów pozostawionych przez te zwierzęta
w miejscach publicznych w szczególności na klatkach schodowych, lub innych pomieszczenia wspólnego użytku, jak również chodnikach, ulicach i na terenach zieleni,
2) wyposażenia psów w obrożę z oznaczeniem umożliwiającym identyfikację właściciela,
3) wyprowadzania psów wyłącznie na smyczy lub w kagańcu, obowiązek dotyczy również prowadzenia psów w pomieszczeniach wspólnego użytku, takich jak korytarze, klatki schodowe znajdujących się
w budynkach wielolokalowych, z zastrzeżeniem zawartym w § 19,
4) okazywania na żądanie osób uprawnionych dokumentu dokonania obowiązkowego szczepienia,
5) dbania o to, aby zwierzęta nie zakłócały spokoju innym mieszkańcom oraz nie stanowiły zagrożenia lub uciążliwości dla mieszkańców.
2. Wyprowadzanie zwierząt domowych poza teren nieruchomości powinno odbywać się pod nadzorem opiekuna.
3. Psy rasy agresywnej mogą być wyprowadzane wyłącznie na smyczy i w kagańcu.
§ 17. Psy zwolnione ze smyczy, bez kagańca, lub bez znaczka identyfikacyjnego oraz pozostawione bez dozoru
w miejscach publicznych, traktowane będą jak bezdomne, chwytane i przewożone do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
§ 18. Zabrania się wyprowadzania psów na tereny służące do zabaw dzieci tj. terenów zieleni, piaskownic, boisk, żłobków, przedszkoli i szkół.
§ 19. Zezwala się na zwolnienie psów ze smyczy tylko i wyłącznie na terenach oznaczonych. Wykaz tych punktów podany jest do publicznej wiadomości na tablicach informacyjnych na terenie miasta oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Kwidzynie - http://www.bip.kwidzyn.pl.
§ 20. Prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną, wymaga zezwolenia Burmistrza Miasta Kwidzyna wydanego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 21. 1. Zabrania się hodowli kotów i psów w budynkach wielorodzinnych oraz w budynkach
o zabudowie szeregowej, jak też w budynkach jednorodzinnych znajdujących się na działkach
o powierzchni mniejszej niż 1500 m2 z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.
2. Dopuszcza się możliwość prowadzenia hodowli kotów i psów na terenach o powierzchni mniejszej niż
1500 m2, po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody właścicieli sąsiednich nieruchomości, na której zlokalizowana jest hodowla.
§ 22. Zabrania się :
1) pozostawiania zwierząt domowych bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, albo na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz,
2) doprowadzania zwierząt przez drażnienie lub płoszenie do stanu, w którym stają się one niebezpieczne.
Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 23. 1. Na terenie miasta Kwidzyna wprowadza się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz gołębi, za wyjątkiem terenów gospodarstw rolnych położonych w granicach miasta.
2. Na terenach nie będących gospodarstwem rolnym zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane jeśli właściciel zainteresowany hodowlą uzyska pisemną zgodę właścicieli sąsiednich nieruchomości
z zachowaniem zasad:
1) zwierzęta gospodarskie winny być utrzymywane w obiektach położonych w odległości nie mniejszej niż 10 m od sąsiedniej nieruchomości, z zachowaniem zasad utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarnego całego terenu wykorzystywanego do chowu zwierząt.
2) hodowca zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do zabezpieczenia utrzymywanych zwierząt przed wydostaniem się poza teren prowadzenia chowu zwierząt,
3) hodowla zwierząt gospodarskich winna być prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków sanitarnych zdrowotnych ludzi i zwierząt, i nie powodowała zanieczyszczeń powietrza,
4) nieczystości powstałe w wyniku utrzymywania zwierząt gospodarskich winny być składowane
w miejscach o podłożu nieprzepuszczalnym, oddalonym od budynków przeznaczonych do stałego pobytu ludzi.
3. Dopuszcza się możliwość prowadzenia hodowli gołębi na terenie miasta poza gospodarstwami rolnymi po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody właścicieli sąsiednich nieruchomości, na której zlokalizowany jest gołębnik.
Rozdział 8.
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowi deratyzacji
i terminów jej przeprowadzania
§ 24. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary skoncentrowanego budownictwa mieszkaniowego jedno
i wielorodzinnego, tereny przemysłowe zakładów pracy, przetwórstwa rolno spożywczego i innych jednostek organizacyjnych oraz obiektów wielkopowierzchniowych.
2. Deratyzację przeprowadza się obowiązkowo co roku, pierwszego miesiąca wiosny i jesieni.
3. Każdorazowo na wniosek Burmistrza, podmioty objęte obowiązkiem deratyzacji przedłożą informację o jej wykonaniu.
4. W przypadku stwierdzenia na terenie nieruchomości gniazd owadów: os, pszczół czy szerszeni, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do podjęcia działań w celu likwidacji zagrożenia.
§ 25. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Kwidzyna.
§ 26. Traci moc uchwała Nr XXIII/175/12 Rady Miejskiej w Kwidzynie z dnia 20 grudnia 2012 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Kwidzyna (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego poz. 720 z 31.01.2013 r.).
§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
| Przewodniczący Rady Miejskiej |
Uzasadnienie
W związku z wejściem w życie z dniem 1 lutego 2015 r. ustawy z dnia 28 listopada 2014 r.
o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2015 r. poz. 87), w której art. 11 określa, iż dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 61, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc na okres na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Wypełniając ten obowiązek opracowana została uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Kwidzyna, uwzględniająca zapisy ww. ustawy .
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
