Uchwała nr 30/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
z dnia 19 stycznia 2016r.
w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Miejskiej we Frampolu
Na podstawie art. 91 ust. 1 w związku z art. 86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
uchwala, co następuje:
stwierdza się nieważność § 3 ust. 4 i § 6 ust. 1 i ust. 2 uchwały Nr XII/100/15 Rady Miejskiej we Frampolu z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji na rzecz publicznych przedszkoli, szkół oraz placówek prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, z powodu naruszenia art. 80 ust. 2, ust. 2b, 2c i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.).
U Z A S A D N I E N I E
Uchwała Rady Miejskiej we Frampolu, o której mowa w sentencji, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 29 grudnia 2015 r. W wyniku jej zbadania w trybie nadzoru Kolegium RIO w Lublinie podjęło 4 stycznia br. uchwałę Nr 18/2016 w sprawie wszczęcia postępowania nadzorczego w celu stwierdzenia nieważności części tej uchwały, uznając, że jej postanowienia naruszają prawo w sposób istotny.
W § 3 ust. 4 uchwały Rada Miejska określiła wysokość dotacji dla szkół publicznych i wskazała, że otrzymują one dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez gminę Frampol, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Taka regulacja nie uwzględnia w całości treści przepisu art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156), zgodnie z którym kwotę dotacji (na ucznia) należy pomniejszyć o kwotę dotacji przewidzianej do wykorzystania (na ucznia), o której mowa w art. 22ae ust. 3 tej ustawy. Z uwagi na inne - w ocenie Kolegium - niż ustawowe określenie wysokości dotacji naruszony został wyżej wskazany przepis ustawy o systemie oświaty.
W § 6 ust. 1 badanej uchwały ustalono, że "W lipcu i sierpniu dotacja przekazywana jest dla szkół według liczby uczniów wykazanej w informacji miesięcznej złożonej w czerwcu", a w ust. 2 ustalono, że "W lipcu i sierpniu dotacja przekazywana jest dla przedszkoli i placówek zamkniętych w tych miesiącach według liczby uczniów wykazanej w informacji miesięcznej złożonej w czerwcu". Takie rozwiązanie prowadziłoby, w praktyce, do naliczania i udzielania dotacji za miesiące wakacyjne w oparciu o liczbę uczniów wg stanu z dnia 1 czerwca. W ocenie Kolegium postanowienia § 6 ust. 1 i ust. 2 badanej uchwały, które przewidują przyznawanie dotacji w okresie przerwy wakacyjnej w oparciu o liczbę uczniów podanej w informacji składanej za miesiąc czerwiec, są sprzeczne z art. 80 ust. 2, ust. 2b, 2c i ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Przepisy te uprawniają do otrzymywania dotacji na faktyczną liczbę uczniów dotowanej jednostki ustalonej na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, która w lipcu i sierpniu może być inna od liczby wskazanej w informacji za miesiąc czerwiec. Postanowienia kwestionowanej części uchwały wykluczają uwzględnianie - przy ustalaniu dotacji za miesiące lipiec i sierpień - tych uczniów, którzy zostali dopisani na listę (lub skreśleni z listy) po dniu 1 czerwca. Może się bowiem tak zdarzyć, że jakaś liczba dzieci odejdzie z dotowanego podmiotu oświatowego po 1 czerwca lub zostanie do niego przyjęta w okresie wakacyjnym.
Rada Miejska, we wskazanym we wszczęciu postępowania nadzorczego terminie rozpatrywania sprawy stwierdzenia nieważności uchwały nie podjęła działań zmierzających do usunięcia wskazanego naruszenia prawa. W tym stanie rzeczy Kolegium RIO w Lublinie orzekło nieważność kwestionowanej części uchwały.
Na tę uchwałę przysługuje Radzie Miejskiej we Frampolu prawo wniesienia - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały.
| Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie |
Otrzymuje:
1. Rada Miejska we Frampolu,
2. Burmistrz Frampola.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
