Uchwała nr 35/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
z dnia 19 stycznia 2016r.
w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Gminy Izbica
Na podstawie art. 91 ust. 1 w związku z art. 86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
uchwala, co następuje:
stwierdza się nieważność § 2, § 5 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, § 6 i § 9 ust. 1 uchwały Nr XIII.73.2015 Rady Gminy Izbica z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych szkół prowadzonych przez organ inny niż Gmina Izbica oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania oraz załącznika nr 3 do uchwały w zakresie obejmującym zapis "Oświadczam, że otrzymana dotacja z budżetu Gminy Izbica została wydatkowana wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły", z powodu naruszenia art. 80 ust. 3, ust. 3d i ust. 3c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015, poz. 2156).
U Z A S A D N I E N I E
Uchwała Rady Gminy Izbica, o której mowa w sentencji, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 28 grudnia 2015 r. W wyniku jej zbadania w trybie nadzoru - Kolegium RIO w Lublinie podjęło 4 stycznia br. uchwałę Nr 23/2016 w sprawie wszczęcia postępowania nadzorczego w celu stwierdzenia nieważności części tej uchwały, uznając, że jej postanowienia naruszają prawo w sposób istotny.
W § 2 kwestionowanej uchwały Rada wskazała, że dotacje są udzielane w celu finansowania wydatków bieżących szkół, w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dodatkowo w załączniku nr 3 do uchwały podmiot składający wniosek o udzielenie dotacji został zobowiązany do złożenia oświadczenia o wydatkowaniu dotacji wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły. Przywołane zapisy, w ocenie Kolegium, naruszają art. 80 ust. 3d ustawy o systemie oświaty. Przepis ten określa przeznaczenie otrzymanej dotacji, dopuszczając jej wykorzystanie również na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych, które to wydatki nie są wydatkami bieżącymi.
W § 5 ust. 2 pkt 2 ocenianej uchwały Rada postanowiła, że podstawą do wyliczenia kwoty dotacji na ucznia szkoły danego typu i rodzaju będzie liczba uczniów w szkołach danego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę Izbica na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. W ocenie Kolegium wskazana regulacja narusza art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym wysokość dotacji na każdego ucznia jest równa wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Przepis ten, zdaniem Kolegium, oznacza, że dotacja winna być obliczana w oparciu o aktualną liczbę uczniów ustaloną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania w roku, w którym dotacja jest udzielana. Ustalanie wysokości dotacji na podstawie danych historycznych stanowi naruszenie w/w przepisu ustawy o systemie oświaty.
W § 5 ust. 3 uchwały Rada Gminy wskazała m. in., że do czasu ustalenia wysokości wydatków bieżących na dany rok budżetowy dotacja będzie udzielana na ucznia danego typu i rodzaju szkoły w wysokości ponoszonej w poprzednim roku budżetowym. Taki sposób ustalania wysokości dotacji narusza art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z nim wysokość dotacji ustala się w oparciu o wysokość wydatków bieżących, przez które należy rozumieć wydatku zaplanowane w budżecie roku, którego dotyczy dotacja. Tym samym dotacja - w ocenie Kolegium - nie może być naliczana, nawet zaliczkowo, w oparciu o wydatki ponoszone w budżecie roku poprzedniego.
W § 6 ocenianej uchwały określono wysokość dotacji dla szkół publicznych i wskazano, że otrzymują one dotację na każdego ucznia w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę Izbica, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Taka regulacja nie uwzględnia w całości treści przepisu art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym kwotę dotacji (na ucznia) należy pomniejszyć o kwotę dotacji przewidzianej do wykorzystania (na ucznia), o której mowa w art. 22 ae ust. 3 tej ustawy. Z uwagi na powyższe - inne niż ustawowe określenie wysokości dotacji narusza wskazany przepis ustawy o systemie oświaty.
W § 9 uchwały Rada wskazała, że przekazanie dotacji przypadającej na dany miesiąc następuje do 25 dnia każdego miesiąca, na podstawie informacji, o której mowa w § 8 uchwały. Taka regulacja - w odniesieniu do części dotacji przekazywanej w grudniu - narusza art. 80 ust. 3c ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym dotacje przekazywane są w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że część za grudzień jest przekazywana w terminie do dnia 15 grudnia.
Rada Gminy we wskazanym we wszczęciu postępowania nadzorczego terminie rozpatrywania sprawy stwierdzenia nieważności uchwały, tj. do 18 stycznia br., nie podjęła działań zmierzających do usunięcia wskazanego naruszenia prawa. w tym stanie rzeczy Kolegium RIO w Lublinie orzekło nieważność kwestionowanej w osnowie części uchwały.
Na tę uchwałę przysługuje Radzie Gminy Izbica prawo wniesienia - za pośrednictwem Kolegium RIO w Lublinie - skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej uchwały.
| Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie |
Otrzymują:
1. Rada Gminy Izbica,
2. Wójt Gminy Izbica.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
