| I. Działalność Rady Programowej - Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2012 roku. Rada Programowa - Komisja Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Elbląg działa na podstawie art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Komisja Bezpieczeństwa i Porządku została powołana w celu realizacji zadań Prezydenta Miasta w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Komisja jest także koordynatorem działań przy realizacji Miejskiego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego - Programu "Bezpieczny Elbląg" - Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna. W 2012 r. został powołany nowy skład osobowy Komisji (Zarządzenie Nr 144/2012 Prezydenta Miasta Elbląg z 30 kwietnia 2012 r.). Obecnie w skład Komisji wchodzą: Prezydent Miasta Elbląg, dwóch radnych Rady Miejskiej w Elblągu, Komendant Miejski Policji w Elblągu, Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Elblągu, Komendant Placówki Straży Granicznej w Elblągu, Komendant Oddziału Żandarmerii Wojskowej w Elblągu, Komendant Straży Miejskiej w Elblągu, Dyrektor Zarządu Budynków Komunalnych w Elblągu, Dyrektorzy Departamentów UM w Elblągu: Edukacji, Społecznego, Rozwoju, Inwestycji i Dróg, Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji oraz przedstawiciel organizacji pozarządowej. Wykonując zadania ustawowe, Komisja przyjęła sprawozdania i informacje o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2011 r. przedstawione przez Komendanta Miejskiego Policji w Elblągu oraz Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Elblągu. Roczne analizy i oceny zagrożeń oraz prowadzone działania przez Komendę Miejską Policji w Elblągu oraz Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Elblągu zostały skierowane do przedstawienia na sesji Rady Miejskiej w Elblągu. W okresie sprawozdawczym odbyły się dwa (13.01.1012 r.; 13.04.2012 r.) posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz szereg spotkań i narad przeprowadzanych przez Komisje powołane do realizacji Programu "Bezpieczny Elbląg". Członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku uczestniczyli w odprawach koordynacyjnych (co dwa tygodnie) w czasie których dokonywali bieżącej oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli wynikających z aktualnej sytuacji na terenie miasta. Tematem posiedzeń Rady Programowej - Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w 2012 roku m.in. było: - przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji w 2011 r. i skierowanie go na sesję Rady Miejskiej w Elblągu wraz z opublikowaniem w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, - prezentacja projektu znowelizowanego Programu "Bezpieczny Elbląg" - Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna, - zatwierdzenie i skierowanie nowego programu na sesję Rady Miejskiej w Elblągu celem przyjęcia go do realizacji, - podział środków finansowych na realizację zadań w ramach programu "Bezpieczny Elb II. Informacja z realizacji miejskiego programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego. Znowelizowany przez Radę Programową - Komisję Bezpieczeństwa i Porządku program zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli pod aktualną nazwą "Program "Bezpieczny Elbląg" - Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna" został przyjęty do realizacji Uchwałą Nr XII/327/2012 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 14 lutego 2012 r. Program obejmujący zagadnienia współdziałania społeczności lokalnej i instytucji miejskich oraz profilaktykę i edukację na rzecz bezpieczeństwa realizowany jest w ramach działania trzech komisji: Komisji ds. Edukacji dla Bezpieczeństwa, Komisji ds. Rodziny i Spraw Społecznych oraz Komisji ds. Bezpiecznych Przestrzeni. Główne przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu "Bezpieczny Elbląg" - Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna w 2012 r. poprzez poszczególne Komisje: Komisja ds. Edukacji dla Bezpieczeństwa - Wdrożono do realizacji Przedszkolny Program Edukacji Komunikacyjnej "Autochodzik", którego celem była nauka poprzez zabawę, podczas której dzieci nabywały umiejętności samodzielnego i bezpiecznego udziału w ruchu drogowym. W ramach programu zakupiono 5 zestawów "autochodzików" dla przedszkoli: nr 4, 24, 26, 33 w Elblągu, - Zorganizowano kolejne edycje turniejów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach: "Warmińsko-Mazurskiego Turnieju Motoryzacyjnego 2012" - dla szkół ponadgimnazjalnych, "Warmińsko-Mazurskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 2012 r." - dla szkół podstawowych i gimnazjalnych. - Przeprowadzono szkolenie nauczycieli z przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, specjalnych ośrodków oraz poradni pedagogiczno-psychologicznych pn. "Interwencja pedagogiczna w sytuacji przemocy w rodzinie". Uczestnictwo w szkoleniu pozwala pedagogom na wczesne wykrywanie i diagnozowanie zagrożeń pojawiania się przemocy w rodzinie, umiejętne pomaganie i reagowanie na sytuację przemocy, tworzenie i realizowanie programów prewencyjnych przeciw przemocy w rodzinie. Odbyło się 12 szkoleń, w których łącznie wzięło udział 397 nauczycieli. - Mając na uwadze kształtowanie bezpiecznych przestrzeni wokół placówek oświatowych w 2012 r. przy dwóch przedszkolach (Przedszkole nr 21 przy ul. Wiejskiej 6 oraz nr 29 przy ul. Armii Ludowej 5A) zainstalowano monitoring wizyjny. Komisja ds. Rodziny i Spraw Społecznych Przeprowadzono kampanię społeczną pn. "Bezpieczny Senior" mającą na celu podniesienie poczucia bezpieczeństwa seniorów, zwiększenie świadomości zagrożeń, z jakimi mogą się spotkać i uświadomienie, gdzie mogą zwrócić się o pomoc. Kampania odbywała się przy szerokim wsparciu i zaangażowaniu licznych organizacji i instytucji z terenu Elbląga (MOPS, ZUS, Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Sanepid, Uniwersytet III Wieku, WORD, Fundacja Elbląg, firmy komunalne, energetyczne, gazownicze, spółdzielnie mieszkaniowe, elbląskie szpitale oraz media lokalne: Extra Elbląg, Dziennik Elbląski, TV Elbląg, Info. Elbląg) oraz elbląskich radnych. Na potrzeby kampanii opracowano i rozpropagowano materiały informacyjne: - plakaty informujące o kampanii, które zostały zamieszczone w szpitalach, przychodniach, autobusach, na przystankach autobusowych, -ulotki, które rozpowszechniono wśród mieszkańców poprzez różne instytucje: MOPS, ZUS, Policję, Straż Miejską, szpitale, przychodnie, spółdzielnie mieszkaniowe, kluby seniora, Uniwersytet III Wieku. -foldery informacyjne, które trafiły do różnych instytucji (MOPS, ZUS, Polica, Straż Miejska, szpitale, spółdzielnie mieszkaniowe, kluby seniora) i służą celom informacyjno-edukacyjnym na organizowanych spotkaniach z seniorami. W opracowanych materiałach zawarte są podstawowe informacje o współczesnych zagrożeniach i sposobach radzenia sobie z niebezpieczeństwem. W ramach kampanii dla zainteresowanych seniorów zorganizowano bezpłatny kurs pn. "Samoobrona dla osób starszych". Podczas szkolenia seniorzy poznawali metody samoobrony i sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Wspólnie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej zostały opracowane i wydrukowane ulotki oraz inormator dla osób doznających przemocy: biuletyn-informator dla osób doznających przemocy; ulotka skierowana do dorosłych kobiet doznających przemocy; ulotka skierowana do osób nastoletnich; ulotka skierowana do osób starszych; ulotka skierowana do sprawców przemocy. Ulotki zostaną rozpowszechnione na terenie miasta - w szkołach , przychodniach zdrowia, w Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej, w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, na Uniwersytecie III Wieku. - od 2008 r. realizowany jest projekt systemowy "Od wykluczenia do usamodzielnienia", którego celem jest zwiększenie aktywności i samodzielności społeczno-zawodowej oraz przystosowanie do wymagań rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym przez zastosowanie instrumentów aktywnej integracji. W 2012 r. działania były skierowane w szczególności do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym ze względu na środowisko rodzinne lub lokalne. W działaniach dla młodzieży udzielone wsparcie połączone było z pracą na rzecz innych, realizowaną poprzez niżej wymienione formy aktywizacji: "Aktywność przez animację", i "Aktywność przez wolontariat" oraz program Aktywności Lokalnej "Moja ulica". W ramach Indywidualnych Programów Usamodzielnienia wsparciem objęci zostali wychowankowie opuszczający różne formy pieczy zastępczej. Dla osób bezrobotnych i pozostających bez zatrudnienia przygotowano realizację instrumentów aktywnej integracji w ramach kontraktów socjalnych: "Do aktywności zawodowej" - połączenie udziału w projekcie ze świadczeniem wolontariatu; "Dla ambitnych i wytrwałych" - połączenie udziału w projekcie z wykonywaniem prac społecznie-użytecznych. Kobiety bezrobotne lub pozostające bez zatrudnienia skorzystały z możliwości udziału w kontrakcie socjalnym "Nowy wizerunek". Dla osób bezdomnych, które weszły w program wychodzenia z bezdomności i zamieszkały w mieszkaniu treningowym, zrealizowane zostało wsparcie w kontrakcie socjalnym "Idę na swoje". Działaniami projektu objęte zostały również osoby niepełnosprawne, które uczestniczyły w kontrakcie "Wiem, że potrafię". Działaniami projektu objętych zostało 340 osób. W ramach projektu działał także Punkt Informacji dla osób wykluczonych społecznie. W 2012 r. od lutego do grudnia z porad skorzystało 1569 osób. Komisja ds. Bezpiecznych Przestrzeni Zakupiono 483 szt. detektorów tlenku węgla dla zasobów mieszkaniowych Zarządu Budynków Komunalnych. Wyposażanie lokali gminnych w te urządzenia w dużym stopniu podniosło poziom bezpieczeństwa mieszkańców. Opracowano i rozpowszechniono kolejny "Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu za 2011 r." sporządzony przez OPGiK i Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Rozpoczęto montaż 105 tablic informacyjnych na terenach będących w administracji Zarządu Budynków Komunalnych, Zarządu Zieleni Miejskiej i Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji (po 35 szt. dla każdej jednostki), na których zamieszczone zostaną numery telefonów alarmowych. Mając na celu podniesienie świadomości mieszkańców Elbląga z zakresu szeroko pojętego bezpieczeństwa, dla Komendy Miejskiej PSP w Elblągu zakupiono wyposażenie "Mobilnego stanowiska edukacyjnego na potrzeby mieszkańców miasta". Stanowisko składające się z namiotu wyposażonego w fantom resuscytacyjny oraz w materiały szkoleniowe i poglądowe przyczyni się do zwiększenia świadomości mieszkańców miasta w zakresie: ochrony przeciwpożarowej, pierwszej pomocy przedmedycznej, ochrony przed zaczadzeniem itp. Stanowisko będzie ciekawym uzupełnieniem edukacyjnej oferty Państwowej Straży Pożarnej, mającej na celu zmniejszenie ilości wypadków, pożarów, zagrożeń dla życia i zdrowia elblążan. III. Nakłady finansowe poniesione na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Realizacja programu "Bezpieczny Elbląg" Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna: Na realizację przedsięwzięć wykonywanych w ramach Programu w 2012 r. zostały wydatkowane środki finansowe w kwocie 200.000,00 zł. Przeznaczono je na realizację zadań wymienionych w pkt. II jak również na wsparcie działań instytucji i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek w mieście: na realizację zadań w ramach Programu "Bezpieczny Elbląg" przez KM Policji w Elblągu (działania prewencyjne, zakup materiałów promocyjnych, audyt wewnętrzny systemu zarządzania jakością) - 25.000,00 zł, na zakup 4 szt. butli powietrznych dwuzaworowych stalowych 15 litrowych dla Ochotniczej Straży Pożarnej - Ratownictwo Wodne w Elblągu - 5.000,00 zł. Realizacja innych przedsięwzięć: 1. W ramach Funduszu Wsparcia Policji Komendzie Miejskiej Policji w Elblągu przekazano: na poprawę warunków pracy funkcjonariuszy KM Policji - 48.000,00 zł. na poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego tj. na dodatkowe patrole Policji - 40.000,00 zł. na zakup nieoznakowanego pojazdu oraz sprzętu informatycznego - 60.000,00 zł. 2. W ramach Funduszu Wsparcia PSP Komendzie Miejskiej PSP w Elblągu przekazano: na zakup samochodu operacyjnego oraz motopompy - 90.000,00 zł. 3. Placówce Straży Granicznej w Elblągu na zakup materiałów pędnych przekazano - 9.000,00 zł. 4. Elbląskiemu Wodnemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu na zakup materiałów pędnych do pojazdów niezbędnych do prowadzenia działań ratowniczych na terenie Elbląga - 5.300,00 zł 5. Na pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej Ratownictwo Wodne w Elblągu - 5.000,00 zł. 6. Mając na uwadze zwiększenie zabezpieczenia przeciwpowodziowego miasta, w 2012 roku zakupiono: 10 szt. ( 10 metrowych ) rękawów przeciwpowodziowych - 18.400,00 zł. 20.000 szt. worków przeciwpowodziowych - 9.840,00 zł. 7. W celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców: w ramach projektu prewencyjno-edukacyjnego pn. "Widoczny rowerzysta, bezpieczny rower" zakupiono dla mieszkańców Elbląga 300 szt. kamizelek odblaskowych i 300 szt. zapięć do rowerów z elementem mocowania do ramy - 6.900,00 zł. opracowano i wydrukowano materiały informacyjne na potrzeby kampanii "Bezpieczny Senior" - 5.400,00 zł. zakupiono 19 szt. rzutek ratunkowych i 2 linie asekuracyjne (z przeznaczeniem dla KM Policji, KM PSP i Straży miejskiej - 1.640,00 zł. opracowano Raport o stanie Bezpieczeństwa Ruchu drogowego - 109.814,00 zł utrzymywano i przeprowadzano okresowe konserwacje systemu monitoringu wizyjnego - koszt eksploatacji, konserwacji i napraw systemu w 2012 r. wyniósł - 231.880,00 zł. Nakłady poniesione w 2012 roku na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego mieszkańców miasta Elbląga wyniosły łącznie - 841.174,00 zł. w tym na realizację programu "Bezpieczny Elbląg" - 200.000,00 zł. Elbląg, 24.01. 2013 r. |