Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2015 poz. 2682

Uchwała nr VIII/55/2015 Rady Miejskiej w Szczytnie

z dnia 1 lipca 2015r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Szczytno

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 5941)) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 r. poz. 13992)), po zasięgnięciu opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego w Szczytnie, Rada Miejska w Szczytnie uchwala Regulamin utrzymania czystości i porzadku na terenie miasta Szczytno zwany dalej "Regulaminem":

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych miasta Szczytno, dotyczące:

1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

2. Rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

3. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

4. Innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

5. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

6. Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.

7. Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

a) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. z 2013r. poz. 1399, z późn. zm.);

b) o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013r. poz. 21, z późn. zm.);

c) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2013 r. Nr 180 poz. 1155, z późn. zm.);

d) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz. 921, z późn. zm.);

e) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 856, z późn. zm.).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. Prowadzenie selektywnej zbiórki obejmującej następujące frakcje odpadów komunalnych:

a) szkło oraz opakowania szklane,

b) papier oraz opakowania z tektury i papieru,

c) tworzywa sztuczne, oraz opakowania z tworzyw,

d) opakowania wielomateriałowe,

e) metale oraz opakowania metalowe,

f) komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji,

g) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

h) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

i) zużyte opony,

j) powstające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia,

k) zużyte baterie i akumulatory,

l) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.

2. Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości odbywa się w następujący sposób:

a) poprzez uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne,

b) usunięcie lodu za pomocą środków chemicznych prawnie dopuszczonych do tego celu.

3. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się jedynie na własnym terenie nieruchomości przy użyciu czystej wody nie zawierającej substancji chemicznych typu detergenty, szampony oraz dotyczy mycia wyłącznie nadwozi samochodowych.

4. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych samochodów a powstające odpady są zabezpieczone przed przedostaniem się do środowiska.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej odpowiadające obowiązującym polskim normom w ilości zapewniającej ich nieprzepełnienie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów komunalnych określonych w rozdziale 4.

2. Ustala się następujące minimalne wielkości pojemników:

a) dla nieruchomości zamieszkałej do 4 rodzin pojemniki o pojemności 120L;

b) dla nieruchomości niezamieszkałych pojemniki o pojemności 120L lub 1100L lub kontenery kp-7;

c) dla nieruchomości w budownictwie wielorodzinnym pojemniki o pojemności 1100L lub kontenery kp-7;

d) dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe pojemniki o pojemności 120L lub 1100L;

3. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach, kontenerach o pojemności określonej w pkt. 2 , z uwzględnieniem niżej wymienionych miesięcznych norm:

a) dla budynków mieszkalnych 120L na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120L na każdą nieruchomość; odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60L;

b) dla szkół wszelkiego typu 3L na każdego ucznia i pracownika;

c) dla żłobków i przedszkoli 3L na każde dziecko i pracownika;

d) dla lokali handlowych 50L na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120L na lokal;

e) dla punktów handlowych poza lokalem 50L na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120L na każdy punkt;

f) dla lokali gastronomicznych 20L na jedno miejsce konsumpcyjne;

g) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji co najmniej jeden pojemnik 120L;

h) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120L na każdych 10 pracowników;

i) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki 20L na jedno łóżko;

j) dla ogródków działkowych 20L na każdą działkę w okresie od 1 kwietnia do 31 października każdego roku, i 5L poza tym okresem;

k) dla domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe co najmniej jeden pojemnik 120L

4. W przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.

5. Pojemniki i worki do selektywnej zbiórki frakcji odpadów komunalnych określonych w § 3.1 a, b, c, d, e, f zapewnia Gmina Miejska Szczytno. Minimalna pojemność worków wynosi 60L a pojemników 1,5 m3.

L.p.

Rodzaj odpadu

Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie jednorodzinnej

Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie wielorodzinnej

Nieruchomości niezamieszkałe

Niezamieszkałe nieruchomości ogrodów działkowych

Domki letniskowe, nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowe

1)

Papier, tektura, opakowania z papieru i tektury

Worki kolor niebieski

Pojemniki kolor niebieski

Worki lub pojemniki kolor niebieski

Pojemniki kolor niebieski

Worki lub pojemniki kolor niebieski

2)

Szkło, opakowania szklane

Worki kolor zielony

Pojemniki kolor zielony

Worki lub pojemniki kolor zielony

Pojemniki kolor zielony

Worki lub pojemniki kolor zielony

3)

Tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, metale, opakowania metalowe, opakowania wielomateriałowe

Worki kolor żółty

Pojemniki kolor żółty

Worki lub pojemniki kolor żółty

Pojemniki kolor żółty

Worki lub pojemniki kolor żółty

4)

Odpady biodegradowalne zielone

Kompostowanie lub worki kolor brązowy

Pojemniki kolor brązowy

Kompostowanie lub worki kolor brązowy

Kompostowanie lub pojemniki kolor brązowy

Kompostowanie lub worki kolor brązowy

§ 5. Na drogach i w miejscach publicznych odpady gromadzi się w koszach ulicznych o minimalnej pojemności 60L.

§ 6. 1. Kosze uliczne na odpady powinny być ustawione w rejonach intensywnego ruchu pieszego, a ich rozmieszczenie i opróżnianie zapewniają właściciele nieruchomości.

§ 7. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych właściciele nieruchomości utrzymują w należytym stanie technicznym, oraz poddają czyszczeniu i dezynfekcji z częstotliwością pozwalającą na utrzymanie w należytym stanie sanitarnym .

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 8. 1. Odbiór odpadów komunalnych odbywa się z częstotliwością:

L.p.

Rodzaj odpadu

Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie jednorodzinnej

Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie wielorodzinnej

Nieruchomości niezamieszkałe ogrodów działkowych

Pozostałe nieruchomości niezamieszkałe

Domki letniskowe, nieruchomości rekreacyjno - wypoczynkowe

1)

Zmieszane odpady komunalne

nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie

nie rzadziej niż raz w tygodniu

- zgodnie ze złożoną deklaracją lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu w okresie od kwietnia do października; - w pozostałym okresie w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

- zgodnie ze złożoną deklaracją lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

2)

Selektywnie zebrane frakcje odpadów komunalnych określone w § 3.1 a,b,c,d,e

- raz na cztery tygodnie - w miesiącach letnich maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień raz na dwa tygodnie

- nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie - lub po zgłoszeniu właściciela nieruchomości

- nie rzadziej niż raz na trzy tygodnie w okresie od kwietnia do października; - w pozostałym okresie w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

- zgodnie ze złożoną deklaracją lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

3)

Selektywnie zebrane odpady biodegradowalne

- raz na cztery tygodnie - w miesiącach maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień raz na dwa tygodnie

raz w tygodniu

- raz na cztery tygodnie - w miesiącach maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień raz na dwa tygodnie

- zgodnie ze złożoną deklaracją lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

4)

Odpady komunalne wielkogabarytowe

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

w terminie uzgodnionym z właścicielem nieruchomości

2. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w aptekach, przychodniach, ośrodkach zdrowia, wskazanych przez Gminę Miejską Szczytno.

3. Zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej wskazanych przez Gminę Miejską Szczytno oraz w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów lub przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

4. Chemikalia należy przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zużyte opony od samochodów osobowych pozostawia się w stacjach demontażu pojazdów, w warsztatach wulkanizacyjnych, lub przekazuje do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Pozostałe opony gromadzone są w stacjach demontażu pojazdów, w warsztatach wulkanizacyjnych, koszty utylizacji ich ciążą na przedsiębiorcy.

5. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu lub punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

6. Odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpad komunalny, pochodzące z remontów należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

§ 9. 1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe zobowiązani są do pozbywania się nieczystości poprzez odbiór przez specjalistyczną firmę wywozową posiadającą stosowne zezwolenie na wywóz nieczystości ciekłych. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna stanowić iloraz średniorocznego zużycia wody i pojemności zbiornika bezodpływowego.

2. Częstotliwość opróżniania osadników przydomowych oczyszczalni wynika z instrukcji obsługi.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 10. Gmina Miejska Szczytno:

1. Do dnia 16 lipca 2020 r. ograniczy masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2020 r. osiągnie

a) poziom recyklingu i przygotuje do ponownego użycia następujące frakcje odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo.

b) poziom recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70 % wagowo.

c) zapewnieni rozwój selektywnego zbierania odpadów niebezpiecznych w strumieniu odpadów komunalnych, odpadów ZSEiE, wielkogabarytowych oraz odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 11. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:

a) wyprowadzania psa na smyczy lub w kagańcu, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem;

b) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierzęcia;

c) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również na chodnikach, ulicach i placach, zieleńcach, w parkach i innych miejscach publicznych i umieszczenia tych nieczystości w pojemnikach na odpady komunalne.

§ 12. Zasady przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej, określają przewoźnicy świadczący te usługi.

§ 13. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie miasta reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności.

Rozdział 7.
Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 14. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na:

a) terenach zabudowy wielomieszkaniowej,

b) w centrum miasta (obszar ograniczony: ul. B. Linki, ul. B. Chrobrego, linią biegnącą w kierunku północnym do J. Domowego Dużego od skrzyżowania ulicy Pasymskiej z ul. Kościuszki, brzegiem J. Domowego Dużego, ciekiem łączącym J. Domowe Duże z J. Domowym Małym, brzegiem J. Domowego Małego do wylotu ul. Wyspiańskiego, ul. Wyspiańskiego do ul. Targowej, ul. Targową, ul. Żeromskiego od ul. Targowej do ul. B. Linki),

c) na nieruchomościach zabudowanych budynkami szkolnymi, placówkami kulturalno-oświatowymi i innymi obiektami użyteczności publicznej.

§ 15. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zakazuje się produkcji towarowej zwierząt gospodarskich.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych hodowli zwierząt gospodarskich (na własny użytek).

§ 16. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

a) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszej uchwały i nie powodować zanieczyszczeń terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

b) przestrzegać obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

c) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt dwa razy w roku wiosną i jesienią przez firmę posiadającą uprawnienia do wykonywania tego rodzaju usług.

§ 17. Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach pracowniczych ogródków działkowych określa Regulamin Pracowniczych Ogródków Działkowych.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 18. Obowiązkowej deratyzacji podlegają:

a) piwnice budynków mieszkalnych wielorodzinnych,

b) magazyny i hurtownie środków spożywczych,

c) węzły ciepłownicze, przyłącza, korytarze

d) pomieszczenia piwniczne,

e) zabudowania gospodarcze,

f) pomieszczenia produkcyjne,

g) miejsca gromadzenia odpadów stałych,

h) inne miejsca zagrożone bytowaniem gryzoni.

§ 19. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się co najmniej dwukrotnie w roku w następujących terminach:

a) w kwietniu lub maju - termin wiosenny,

b) we wrześniu lub październiku - termin jesienny.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 20. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z regulaminu sprawuje Burmistrz.

§ 21. Uchyla się uchwałę Nr VII/46/2015 Rady Miejskiej z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Szczytno.

§ 22. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady


Mariusz Pardo

1) Zmiany niniejszej ustawy opublikowane zostały w Dz. U. z 2013 r. poz. 645 i 1318, z 2014 r. poz. 379 i 1072

2) Zmiany niniejszej ustawy opublikowane zostały w Dz. U. z 2013 r. poz.1593, z 2015 r. poz. 87 i 122

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00