Sprawozdanie Prezydenta Miasta Zabrze z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Zabrze za rok 2015
1. Pani Małgorzata Mańka-Szulik - Prezydent Miasta Zabrze - Przewodniczący Komisji;
2. Pan Jan Dąbrowski - radny Rady Miasta Zabrze;
3. Pan Krystian Jonecko - radny Rady Miasta Zabrze;
4. Pani Danuta Zalewska - Rozum - Kierownik Działu Pośrednictwa Pracy PUP w Zabrzu;
5. Pan Jacek Pankiewicz- z-ca Dyrektora ds. Pomocy Środowiskowej w MOPR Zabrze;
6. Pani Małgorzata Kowalcze - Dyrektor SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Zabrzu;
7. Pan Dariusz Wesołowski - Komendant Miejski Policji w Zabrzu;
8. Pan Grzegorz Strzęciwilk - Pierwszy zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Zabrzu.
Do udziału w pracach komisji z głosem doradczym powołani zostali również:
1. Pan Marcin Protyga - starszy specjalista ds. kontrolno - rozpoznawczych Komendy Miejskiej
Państwowej Straży Pożarnej w Zabrzu;
2. Pani Mirosława Uziel-Kisińska - p.o. Komendanta Straży Miejskiej w Zabrzu;
3. Pan Artur Nowakowski - Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności;
4. Pani Danuta Stanek - Inspektor ds. BHP i zamówień publicznych Wydziału Oświaty UM Zabrze;
5. Pani Justyna Żak - Magda z-ca Dyrektora ds. administracyjnych Miejskiego Zarządu Dróg
i Infrastruktury Informatycznej;
6. Pan Czesław Zdechlikiewicz - Centrum Organizacji Pozarządowych.
W pracach Komisji uczestniczyła także Pani Joanna Kosińska jako Prokurator Prokuratury
Rejonowej w Zabrzu, wskazany przez Prokuratora Okręgowego w Gliwicach.
II. Zgodnie z art. 38a ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym Komisję powołano w celu realizacji zadań Prezydenta Miasta Zabrze w zakresie zwierzchnictwa nad służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
III. Na podstawie ustalonego harmonogramu prac Komisji posiedzenia odbywały się raz na kwartał. W 2015 roku odbyły się cztery posiedzenia.
1. Posiedzenie w dniu 19.03.2015 roku. Posiedzenie Komisji odbyło się w siedzibie Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Urzędu Miejskiego w Zabrzu. Posiedzenie prowadził Naczelnik Wydziału ZKOL Artur Nowakowski. W czasie spotkania omówiono sprawozdania poszczególnych jednostek z realizacji Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2013-2014 za rok 2014 w związku z przygotowaniem sprawozdanie rocznego z realizacji programu, które zgodnie z § 2 Uchwały Nr XXXVIII/562/13 Rady Miasta Zabrze z 20 maja 2013 r. do dnia 31 marca 2015 r. zostanie przedłożone Radzie Miasta.
Ostatnim punktem posiedzenia było przygotowanie projektu nowego Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2015-2016. Tak jak w latach ubiegłych głównym celem Programu jest wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców Zabrza. Jednym ze sposobów osiągnięcia celu głównego jest eliminowanie lub ograniczenie negatywnych zjawisk i tendencji w zakresie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałanie patologiom i niedostosowaniu społecznemu. Priorytety działania programu zostały określone na podstawie bieżących potrzeb i problemów. Do najważniejszych obszarów działania zaliczono:
1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych i miejscach zamieszkania
2. Przeciwdziałanie przemocy, patologiom i niedostosowaniu społecznemu oraz ograniczenie
przestępczości nieletnich.
3. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
4. Poprawę bezpieczeństwa mieszkańców w sytuacjach zagrożenia kryzysowego.
5. Podniesienie świadomości społeczeństwa w sferze ochrony zabytków oraz dbałość o kulturalną stronę
miasta.
Każdy z obszarów działania został sprecyzowany poprzez wyznaczenie kierunków działania, a przedsięwzięcia i programy realizowane w tych obszarach będą koordynowane poprzez wskazany podmiot odpowiedzialny. Zadaniem koordynatorów poszczególnych kierunków jest wykonanie zadań oraz pozyskanie do współpracy i współdziałania przedstawicieli innych podmiotów (komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, jednostek organizacyjnych miasta, instytucji i organizacji pozarządowych oraz służb porządkowych i ratowniczych i in.). Podmioty odpowiedzialne działają na podstawie opracowanych przez siebie szczegółowych planów działania, wpisujących się w założenia programu, z których na zakończenie złożą szczegółowe sprawozdanie. Program jest kontynuacją i uzupełnieniem poprzedniego Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2013-2014. Program jest otwarty i ma charakter ramowy, tzn. wskazuje główne kierunki i obszary działania. Każda nowa inicjatywa może poszerzać jego zakres. Formy realizacji Programu mogą być uzupełniane bądź zmienione (w zależności od bieżącej sytuacji). Do współpracy mogą być pozyskiwane nowe podmioty. Projekt programu został zaakceptowany i skierowany w formie uchwały na posiedzenie Rady Miasta Zabrze.
2. Posiedzenie w dniu 25.06.2015 r. dotyczyło spraw związanych z rozpoczętym okresem wakacji w szczególności bezpieczeństwa dzieci i młodzieży spędzających wakacje w mieście, bezpieczeństwa w obrębie kąpielisk oraz akwenów wodnych na terenie miasta a także imprez kulturalnych odbywających się w okresie letniego wypoczynku. W dyskusji głos zabrali przedstawiciel Komendy Miejskiej Policji w Zabrzu, Straży Miejskiej w Zabrzu oraz Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Zabrzu.
3. Na posiedzeniu komisji w dniu 24.09.2014 roku. Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności przedstawił projekt budżetu miasta na rok 2015 w kwestii wydatków przeznaczonych na bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową.
W trakcie posiedzenia głos w tej sprawie zabrali również Komendant Miejski Policji w Zabrzu oraz Komendant Straży Miejskiej w Zabrzu. Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt.
4. W dniu 10 grudnia 2015 r. w ramach posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Zabrze odbyło się spotkanie w celu przeglądu i weryfikacji wszystkich procedur i planów reagowania związanych z nadchodzącym okresem zimowym. W czasie spotkania omówione zostały najważniejsze problemy dotyczące:
- utrzymania przejezdności dróg i ulic,
- odśnieżania ciągów komunikacyjnych dla pieszych,
- usuwania zaległego na dachach budynków śniegu i lodu,
- zapewnienia dojazdu dla dzieci niepełnosprawnych do placówek oświatowych w chwili wystąpienia obfitych opadów śniegu,
- pomocy bezdomnym w tym działań związanych z zapewnienie miejsc noclegowych oraz monitorowaniem przez służby miejskie potencjalnych miejsc noclegu w celu nie dopuszczenia przypadkom zgonów z wyziębienia,
- zagrożeń związanych z zatruciami tlenkiem węgla oraz kontroli palenisk.
Przedstawiciele poszczególnych jednostek przedstawili zakres stojących przed nimi zadań oraz stan ich przygotowań. Wzorem lat ubiegłych na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Zabrzu, Państwowej Straży Pożarnej w Zabrzu oraz Straży Miejskiej w Zabrzu zamieszczone zostaną komunikaty dotyczące zagrożenia czadem i zasad postępowania w sytuacji takiego zagrożenia oraz informacje na temat obowiązku usuwania zalegającego na dachach śniegu i lodu.
| Prezydent Miasta |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
