Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej rok 2020 poz. 41
Wersja archiwalna od 2021-01-01 do 2023-01-01
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej rok 2020 poz. 41
Wersja archiwalna od 2021-01-01 do 2023-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)

z dnia 31 grudnia 2020 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie zasad (polityki) rachunkowości dotyczących części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej, szczegółowych zasad inwentaryzacji oraz instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych w Ministerstwie Finansów

Na podstawie art. 10 ust. 2 oraz art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z póź. zm.2) ) zarządza się, co następuje:

§ 1. W zarządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie zasad (polityki) rachunkowości dotyczących części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej, szczegółowych zasad inwentaryzacji oraz instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych w Ministerstwie Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. Inw. i Rozw. poz. 27) wprowadza się następujące zmiany:

1) tytuł zarządzenia otrzymuje brzmienie:

„w sprawie zasad (polityki) rachunkowości dotyczących części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz zadań związanych z poborem opłat drogowych, szczegółowych zasad inwentaryzacji oraz instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych w Ministerstwie Finansów";

2) w § 1:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) zasady (politykę) rachunkowości dotyczące części budżetu państwa: 19 -Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz zadań związanych z poborem opłat drogowych, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia;",

b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) instrukcję obiegu i kontroli dowodów księgowych w Ministerstwie Finansów (części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz zadań związanych z poborem opłat drogowych), stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.";

3) w załączniku nr 1 do zarządzenia:

a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:

„Zasady (polityka) rachunkowości dotyczące części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz zadań związanych z poborem opłat drogowych",

b) w części A:

- w Rozdziale I po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Księgi rachunkowe prowadzone w zakresie zadań ministra właściwego do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych jako dysponenta części 19 obejmują również zadania związane z poborem opłat drogowych, finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego, zwanego dalej „KFD".",

- w rozdziale III w ust. 1 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

„c) wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki, w tym sporządzone przez MF dowody księgowe zbiorcze - wykorzystywane do sumarycznego księgowania zbioru dowodów księgowych, w szczególności zestawienie wpłat według kanałów płatności, rozliczenie przypisu należności w układzie kanałów płatności",

- w rozdziale IV po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

„4a. Ewidencja analityczna rozrachunków z tytułu poboru opłat drogowych jest prowadzona w systemie informatycznym komórki właściwej do spraw Krajowego Systemu Poboru Opłat. ",

- w rozdziale V w ust. 3:

-- w pkt 1 w lit. a wyrazy „wersja 10.23" zastępuje się wyrazami „wersja 10.40",

-- w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) w BGK - systemy informatyczne firmy Asseco Poland S.A. defBank_DUA - wersja 3.06.00c/00; egz. 5.04.00.0c03 z dnia 24.06.2016 r.; SOK_DUA - wersja 1.05 z dnia 2 kwietnia 2016 r.; def3000/TR_DUA- wersja 2.56.14.5 z dnia 19 listopada 2019 r.,",

- w rozdziale VI dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Do właściwego okresu sprawozdawczego, o którym mowa w ust. 2, mogą zostać przyjęte dokumenty finansowo-księgowe, w przypadku których nastąpiło przekroczenie terminów określonych w ust. 1 i 2, a których przyjęcie w tym okresie, w ocenie Głównego Księgowego, jest istotne dla rzetelności sporządzanych sprawozdań za dany okres.",

- w rozdziale VII w ust. 1:

-- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Część 19 (w zakresie pkt 1-3 i 5-12), 79 i 84 (w zakresie pkt 1) oraz część 82 (w zakresie pkt 1-4):",

-- pkt 1 wyrazy „2,4,7 i 8" zastępuje się wyrazami „1,2,4,7 i 8",

-- pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) naliczone odsetki ustawowe, ustawowe za opóźnienie oraz za zwłokę od zaległości podatkowych ujmuje się w księgach rachunkowych na koncie 221, 201 lub 240 w korespondencji z kontami zespołu 7 lub 8 w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału. Odsetki od należności wymagalnych, ale niezapłaconych ujmuje się nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału, w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału;",

-- w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9-11 w brzmieniu:

„9) płatności w ramach KFD są realizowane ze środków KFD, na podstawie wniosków Szefa KAS przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) za pośrednictwem portalu komunikacyjnego BGK-Zlecenia. Zrealizowane przez BGK płatności są traktowane na równi z zapłatą i stanowią dla MF pozostałe przychody operacyjne;

10) w ramach KFD dopuszcza się księgowanie faktur korygujących z wykorzystaniem storna czerwonego. Zapisu dokonuje się na tych samych kontach i po tych samych stronach co zapis korygowany ze znakiem minus. Storno czerwone powoduje anulowanie błędnego zapisu oraz usuwa jego wpływ na obroty na kontach;

11) środki wynikające z korekt faktur, wpłacone na rachunki bankowe BGK, są traktowane jak zwrot do wniosku Szefa KAS o płatność pierwotnej faktury i podlegają księgowaniu tak jak rozliczanie faktury korygującej z fakturą podstawową.",

- w rozdziale VIII w ust. 1:

-- pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) dochody budżetowe nieprzypisane, na które nie wystawia się rachunku, noty, przekazu płatniczego, decyzji, a ich wysokość wynika z aktów prawnych lub umów, podlegają ewidencji na stronie Wn konta 130 i na stronie Ma konta 720 lub konta 750 w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy MF;",

-- w pkt 12 zdanie pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:

„dokumentowanie zdarzeń gospodarczych w zakresie zadań związanych z rozpoznawaniem, wykrywaniem i zwalczaniem przestępstw oraz zadań, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2020 r. poz. 971 i 1086), w ramach planu wydatków MF - część 19 odbywa się w sposób uproszczony, tj. na podstawie polecenia wykonania dyspozycji, wystawionego przez pracownika właściwej komórki organizacyjnej MF do zadań związanych z rozpoznawaniem, wykrywaniem i zwalczaniem przestępstw oraz przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w oparciu o uprzednio sprawdzone pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym faktury bądź równoważne im dowody. Po sprawdzeniu i zaakceptowaniu przez Dyrektora lub zastępcę Dyrektora tej komórki organizacyjnej MF, polecenie wykonania dyspozycji jest przekazywane do komórki organizacyjnej właściwej do obsługi finansowo-księgowej MF w celu realizacji dyspozycji, na 3 dni robocze przed upływem ostatniego dnia terminu płatności lub, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w terminie krótszym.",

-- w pkt 16 w lit. a przecinek zastępuje się średnikiem i dodaje się wyrazy w brzmieniu:

„dla kolejnych dowodów księgowych w ramach danego rejestru można stosować zbiorcze wydruki dekretów, ",

-- pkt 18 otrzymuje brzmienie:

„18) dla części 19 ewidencję zdarzeń gospodarczych można prowadzić z pominięciem zespołu 5 - „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie", i zespołu 6 - „Produkty";",

-- dodaje się pkt 19 w brzmieniu:

„19) w magazynach A2 i A4 oraz w magazynie w Warszawie przy ul. Kąty Grodziskie 16b, nadzorowanych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawie poboru opłat drogowych, stosuje się uproszczoną metodę ewidencji materiałów i towarów pozwalającą odpisywać ich wartość bezpośrednio w koszty na dzień ich zakupu; stosując uproszczoną metodę ewidencji aktywów obrotowych należy ustalać stan magazynów części zapasowych i dokonywać ich wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu nie później niż na dzień bilansowy; za stan magazynów części zapasowych A2 i A4 odpowiadają Wykonawcy, z którymi MF zawarło umowy na obsługę manualnego poboru opłaty za przejazd; funkcjonowanie magazynu w Warszawie przy ul. Kąty Grodziskie 16b polega na przechowywaniu urządzeń pokładowych; urządzenia są odbierane, poddawane recyklingowi i wysyłane do sieci dystrybucji.",

c) w części B w rozdziale I:

- w ust. 42 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„6) części zapasowych A2 i części zapasowych A4 oraz magazyn w Warszawie przy ul. Kąty Grodziskie 16b - nadzorowane przez komórkę organizacyjną MF właściwą w sprawie poboru opłat drogowych.",

- ust. 45 i 46 otrzymują brzmienie:

„45. Uzgodnienia stanu magazynowego z księgami rachunkowymi następują w okresach miesięcznych, a w przypadku magazynów nadzorowanych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawie poboru opłat drogowych, na koniec roku kalendarzowego. W tym celu pracownik, w szczególności osoba odpowiedzialna materialnie, sporządza wydruk stanu magazynowego lub zestawienie w formie elektronicznej i podpisuje go, z zastrzeżeniem ust. 42 pkt 4-6. Zestawienie podpisane przez pracownika i zaakceptowane przez jego bezpośredniego przełożonego jest przekazywane do komórki organizacyjnej MF właściwej do obsługi finansowo-księgowej celem uzgodnienia stanu magazynu z księgami rachunkowymi.

46. W przypadku magazynów broni oraz magazynów nadzorowanych przez komórkę organizacyjną MF właściwą w sprawie poboru opłat drogowych stosuje się odpowiednio uproszczoną procedurę zapasów amunicji w magazynie broni i materiałów, określoną w części A w dziale VIII w ust. 1 pkt 11 i 19.",

d) w części C w rozdziale I w:

- zespole 2:

-- po poz. 204 dodaje się poz. 205 w brzmieniu:

„205 Rozliczenia z KFD z tytułu opłat drogowych",

-- po poz. 210 dodaje się poz. 211-213 i 217 w brzmieniu:

„211 Pobór opłat drogowych

212 Elektroniczny pobór opłat - kaucje OBU

213 Zabezpieczenia z tytułu poboru opłat

217 Rozliczenie wydatków z budżetu KFD",

- zespole 7 uchyla się poz. 741,

- w części konta pozabilansowe:

-- po poz. 950 dodaj się poz. 966 - 969 w brzmieniu:

„966 KFD - rozliczenie należności

967 Pozostałe środki trwałe objęte ewidencją ilościową

968 Zaangażowanie roku bieżącego wydatków dla KFD

969 Zaangażowanie lat następnych wydatków dla KFD",

-- po poz. 974 dodaje się poz. 975 w brzmieniu:

„975 Płatności ze środków KFD",

-- po poz. 984 dodaje się poz. 985 w brzmieniu:

„985 Plan finansowy dla KFD",

e) w części D:

- w rozdziale I:

-- w ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) 910, 970, 976, 992, 993 i pozostałych niewymienionych w pkt 1-7 kont ze źródłem finansowania S, V, P, L, K, C, N, G, Z, B i O - stosuje się odrębną strukturę konta, w szczególności według rodzaju depozytów wniesionych w formie pieniężnej, rodzaju zabezpieczeń wniesionych w formie niepieniężnej, tytułów wpłat, alokacji środków, jednostek otrzymujących środki, oznaczenia decyzji o zapewnieniu finansowania, umów ramowych lub projektów;",

-- w ust. 1.1 drugi akapit XX otrzymuje brzmienie:

„XX oznaczenie programu, w przypadku źródła finansowania F oznaczenie przychodów i kosztów a źródła G oznaczenie alokacji środków (111, 112, 121);",

-- w ust. 1.2. w symbolu C kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się symbole G i O w brzmieniu:

„G - KFD;

O - Opłaty Drogowe.",

-- ust. 1.5. otrzymuje brzmienie:

„1.5. Zakres rzeczowy wydatku

Grupa konta analitycznego trzycyfrowa, do oznaczenia realizowanych przez departament/biuro grupy zadań zgodnie z planem finansowym.

Oznaczenie segmentów konta syntetycznego, w tym programu, kodu księgowego i zakresu rzeczowego wydatku, mogą być uzupełniane wraz z przystąpieniem departamentu/biura do realizacji zadań w ramach nowego projektu/programu lub realizacji innych zadań i nie wprowadza to obowiązku modyfikacji polityki rachunkowości. Ewidencję planu, wydatków i zaangażowania w układzie budżetu zadaniowego prowadzi się w innym wymiarze konta.",

-- po ust. 1.5. dodaje się ust. 1.6. w brzmieniu:

„1.6. Grupy dokumentów księgowych

Dokumenty księgowe są ujmowane w księgach rachunkowych dysponenta części w grupach (rejestrach) tworzonych w zależności od potrzeb dla poszczególnych źródeł finansowania i rodzajów operacji gospodarczych. Wykaz rejestrów znajduje się w systemie finansowo-księgowym.",

-- w ust. 2.4. w lit. c w części P.PP w akapicie PP:

--- poz. 09 otrzymuje brzmienie:

„09 - Komorne;",

--- po poz. 09 dodaje się poz. 10 i 11 w brzmieniu:

„10 - Parkingi,

11 - Pozostałe",

-- w ust. 2.5 poz. 14 otrzymuje brzmienie:

„ 14 - środki dotyczące podzielonej płatności (split payment) przekazanych z rachunku wydatków i dochodów,",

-- w ust. 2.6.:

--- po poz. 105 dodaje się poz. 106 i 107 w brzmieniu:

„106 - e-Urząd Skarbowy:

- DI.106.63.104 Nadzór realizacyjny, przygotowanie do wdrożenia Projektu, inne zadania zarządcze - Usługi zewnętrzne/Przygotowanie projektu,

- DI.106.63.105 Nadzór realizacyjny, przygotowanie do wdrożenia Projektu, inne zadania zarządcze - Usługi zewnętrzne/Usługi wspomagające realizacje projektu,

- DI.106.63.106 Nadzór realizacyjny, przygotowanie do wdrożenia Projektu, inne zadania zarządcze - Wynagrodzenia pracowników wykonujących merytoryczne zadania bezpośrednio związane z głównymi celami i produktami projektu,

- DI.106.63.107 Nadzór realizacyjny, przygotowanie do wdrożenia Projektu, inne zadania zarządcze - Szkolenia,

- DI.106.63.108 Nadzór realizacyjny, przygotowanie do wdrożenia Projektu, inne zadania zarządcze - Informacja i promocja,

- DI.106.63.201 Opracowanie interfejsu użytkownika (UX) dla wszystkich e-usług-Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania),

- DI.106.63.203 Opracowanie interfejsu użytkownika (UX) dla wszystkich e-usług-Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.205 Opracowanie interfejsu użytkownika (UX) dla wszystkich e-usług-Usługi zewnętrzne/Usługi wspomagające realizacje projektu,

- DI.106.63.301 Budowa usługi e-konto podatnika - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania seryjnego),

- DI.106.63.302 Budowa usługi e-konto podatnika - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Infrastruktura (sprzęt),

- DI.106.63.303 Budowa usługi e-konto podatnika - Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.401 Budowa usługi e-konto płatnika - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania seryjnego),

- DI.106.63.402 Budowa usługi e-konto płatnika - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Infrastruktura (sprzęt),

- DI.106.63.403 Budowa usługi e-konto płatnika - Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.501 Budowa usługi e-konto komornika sądowego - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania seryjnego),

- DI.106.63.502 Budowa usługi e-konto pełnomocnika - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Infrastruktura (sprzęt),

- DI.106.63.503 Budowa usługi e-konto pełnomocnika - Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.601 Budowa usługi e-konto komornika sądowego - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania seryjnego),

- DI.106.63.602 Budowa usługi e-konto komornika sądowego - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Infrastruktura (sprzęt),

- DI.106.63.603 Budowa usługi e-konto komornika sądowego - Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.701 Budowa usługi e-konto notariusza - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Oprogramowanie (Wytworzenie oprogramowania dedykowanego oraz zakup oprogramowania seryjnego),

- DI.106.63.702 Budowa usługi e-konto notariusza - Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne/Infrastruktura (sprzęt),

- DI.106.63.703 Budowa usługi e-konto notariusza - Usługi zewnętrzne/Usługi informatyczne,

- DI.106.63.809 Koszty pośrednie Projektu - procesy wsparcia - Koszty pośrednie (wynagrodzenia pracowników wykonujących nie tylko czynności związane z realizacją danego projektu) - zespół wsparcia i osoby zarządzając,

107 - Otwarte dane plus",

--- uchyla się poz. 306 i 307,

-- w 2.7.:

--- uchyla się pkt 5,

--- uchyla się pkt 41,

--- w pkt 43 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 44-52 w brzmieniu:

„44) Biuro Administracyjne BL;

45) Departament Analiz Podatkowych AP;

46) Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości DW;

47) Departament Poboru Opłat Drogowych GT;

48) Departament Podatków Dochodowych DD;

49) Gabinet Polityczny GP;

50) Departament Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej DM;

51) Departament Organizacji i Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej OM;

52) Departament Orzecznictwa Podatkowego OP.",

-- w ust. 2.8. w ust. 2:

--- pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) WBV - wyciąg bankowy dotyczący podzielonej płatności (Split Payment) dotyczy środków przekazanych z rachunku wydatków i dochodów; dowodem księgowym jest wyciąg bankowy;",

--- pkt 44 otrzymuje brzmienie:

„44) PKUE - Polecenie księgowania dotyczące środków europejskich;",

--- uchyla się pkt 50; ",


- w Zespole 1:

-- w jednostce konto 139 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) środków PFS, DOKE, PLD i Opłat Drogowych; ",

-- w jednostce konto 141 zdanie drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

„Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia (pobranie środków pieniężnych czekiem, odprowadzenie środków z kasy do banku, przelewy środków między rachunkami bankowymi Opłat Drogowych), a na stronie Ma konta 141 zmniejszenia (wpłaty pobranych środków z banku do kasy, przelewy środków między rachunkami bankowymi rozliczeniowymi a docelowymi Opłat Drogowych).

Ewidencja szczegółowa do konta 141 umożliwia ustalenie sum pieniężnych w drodze między kasą i bankiem oraz między rachunkami bankowymi.",

- w Zespole 2:

-- zdanie szóste otrzymuje brzmienie:

„Na kontach zespołu 2 można stosować dodatkowo ujemny zapis techniczny dla zachowania czystości obrotów a w ramach KFD również ujemny zapis (storno czerwone) dla faktur korygujących.",

-- po jednostce konto 204 dodaje się jednostkę konto 205 w brzmieniu:

„Konto 205

„Rozliczenia z KFD z tytułu Opłat Drogowych"

Konto 205 służy do ewidencji zobowiązań i rozliczeń z KFD oraz rozliczeń przypisów ujętych na koncie 211.

Na stronie Wn konta 205 ujmuje się w szczególności:

1) przekazanie środków z tytułu Opłat Drogowych określonych jako uiszczone i wykorzystane przez użytkowników i tym samym, należne KFD;

2) zwrot niewykorzystanych środków na rachunki bankowe użytkowników;

3) różnice wynikające z przewalutowania zwrotów do użytkowników zagranicznych;

4) rozliczenie przypisu środków z tytułu Opłat Drogowych w podziale na konta analityczne odpowiednie dla kanału płatności i tytułu wpłaty.

Na stronie Ma konta 205 ujmuje się w szczególności:

1) przypis środków z tytułu Opłat Drogowych w podziale na konta analityczne odpowiednie dla kanału płatności i tytułu wpłaty;

2) różnice wynikające z przewalutowania zwrotów do użytkowników zagranicznych;

3) kwoty z raportu rozliczającego przypis z wpłatą należne KFD - rozliczenie przypisu środków z tytułu Opłat Drogowych zidentyfikowanymi wpłatami.

Konto 205 wykazuje saldo Ma, które oznacza sumę opłat należnych KFD zgromadzonych na rachunkach docelowych Opłat Drogowych i nierozliczone przypisy ujęte na koncie 211.",

-- po jednostce konto 210 dodaje się jednostki: konto 211, konto 212, konto 213 i konto 217 w brzmieniu:

„Konto 211

„Pobór Opłat Drogowych"

Konto 211 służy do ewidencji przypisów oraz rozliczeń wpływów z rachunków bankowych Opłat Drogowych w podziale na kanały płatności oraz w podziale na tryb wnoszenia opłaty elektronicznej, tj. w trybie przedpłaty i w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem oraz miejscem poboru opłaty za przejazd autostradą.

Na stronie Wn konta 211 ujmuje się w szczególności:

1) przypis należności z tytułu Opłat Drogowych w podziale na konta analityczne odpowiednie dla kanału płatności i tytułu wpłaty;

2) rozliczenie wpłat niezidentyfikowanych;

3) zwrot środków do użytkowników, zidentyfikowanych jako nienależnych z tytułu Opłat Drogowych;

4) rozliczenie niezidentyfikowanej wpłaty jako zabezpieczenie płatności okresowej z zabezpieczeniem.

Na stronie Ma konta 211 ujmuje się w szczególności:

1) wpływy środków niezidentyfikowanych na rachunki bankowe Opłat Drogowych;

2) rozliczenie przypisu należności z tytułu Opłat Drogowych po dokonaniu i zidentyfikowaniu wpłaty.

Konto 211 może wykazywać saldo Wn, które oznacza nierozliczone przypisy i saldo Ma, które oznacza niezidentyfikowane wpływy.

Konto 212

„Opłata elektroniczna - kaucje OBU"

Konto 212 służy do ewidencji wpłaconych kaucji za OBU zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470, 471 i 1087).

Na stronie Wn konta 212 ujmuje się w szczególności:

1) zwrot kaucji za oddane przez użytkownika urządzenie OBU;

2) rozliczenie, zwrot lub korekta zobowiązania z tytułu wpłaconych kaucji OBU w układzie kanałów płatności (gotówka, karta płatnicza, karta flotowa, przelew).

Na stronie Ma konta 212 ujmuje się w szczególności przypis zobowiązania z tytułu wpłaconych kaucji OBU w układzie kanałów płatności (gotówka, karta płatnicza, karta flotowa, przelew).

Konto 212 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan kaucji OBU.

Konto 213

„Zabezpieczenia z tytułu poboru opłaty elektronicznej"

Konto 213 służy do ewidencji rozliczeń z tytułu zabezpieczeń płatności okresowej z zabezpieczeniem.

Na koncie 213 ujmuje się w szczególności na stronie Wn zwrot zabezpieczenia a na stronie Ma przypis zobowiązania z tytułu zabezpieczeń płatności okresowej z zabezpieczeniem.

Konto 213 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan zabezpieczeń.

Konto 217

„Rozliczenie wydatków z budżetu KFD"

Konto 217 może służyć do ewidencji rozliczenia wydatków ujętych w Planie finansowym KFD.

Na koncie 217 ujmuje się w szczególności po stronie Wn roczne przeksięgowanie wykonanych przez jednostkę wydatków ze środków KFD a na stronie Ma ujmuje się płatności na rzecz wykonawców z tytułu realizowanych wniosków i umów ujętych w Planie finansowym KFD na podstawie informacji z BGK.

Konto 217 nie wykazuje salda na koniec roku.",

-- w jednostce konto 242 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„Na koncie 242 ewidencjonuje się należności i zobowiązania wynikające z postępowań sądowych, arbitrażowych i innych dysponenta trzeciego stopnia części 19.",

- w Zespole 3, w jednostce konto 310:

-- zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:

„Na stronie Wn konta 310 ujmuje się zwiększenie ilości i wartości stanu zapasu materiałów na podstawie faktur zakupu i załączonego dowodu „Pz", a na stronie Ma jego zmniejszenia - dowód „Rw" lub na podstawie rozliczenia sporządzonego przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawie poboru opłat drogowych.",

-- dodaje się zdanie szóste w brzmieniu:

„W przypadku materiałów zakupionych ze środków KFD, które były ujęte w ciężar kosztów w momencie ich nabycia, wartość tych materiałów, które nie zostały zużyte jest ustalana w wyniku inwentaryzacji na koniec roku i odnoszona na odpowiedniej stronie konta 310.",

- w Zespole 7:

-- uchyla się jednostkę konto 741,

-- w jednostce konto 750 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) odsetki otrzymane od udzielonych dotacji.",

-- w jednostce konto 751 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

„9) przekazanie środków na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na pokrycie straty spółki celowej.",

-- w jednostce konto 760:

--- po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

3a) płatności na rzecz wykonawców z tytułu realizowanych wniosków i umów ujętych w Planie finansowym KFD na podstawie informacji z BGK;",

--- po wyliczeniu dodaje się zdanie w brzmieniu:

„Na stronie Wn konta 760 ujmuje się w szczególności roczne przeksięgowanie wykonanych przez jednostkę wydatków ze środków KFD.",

--- zdanie czwarte otrzymuje brzmienie:

„Na koncie 760 obowiązuje zasada czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, faktur korygujących i not wystawionych z tytułu kar umownych dla których źródłem finansowanie jest KFD itp. wprowadza się dodatkowo ujemny zapis techniczny. ",

- w zespole 8 w jednostce konto 810 zdania drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

„Na stronie Wn konta 810 ujmuje się w szczególności równowartość dokonanych wydatków na finansowanie inwestycji oraz rozliczenie udzielonych dotacji.

Na stronie Ma konta 810 ujmuje się w szczególności przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800.",

- w części Konta pozabilansowe:

-- w jednostce konto 907:

--- zdanie pierwsze i drugie otrzymuje brzmienie:

„Konto pozabilansowe 907 służy do ewidencji zobowiązań warunkowych Skarbu Państwa z tytułu kapitału i odsetek od kredytów zaciągniętych przez Skarb Państwa lub przez instytucje finansowe w imieniu Skarbu Państwa, w tym odstąpionych, na podstawie indywidualnych umów MF, podmiotom krajowym do wykorzystania i spłaty przez te podmioty.

Na stronie Ma konta 907 ujmuje się należny kapitał i odsetki do spłaty, a na stronie Wn konta 907 - ich spłatę.",

--- zdanie czwarte otrzymuje brzmienie;

„Konta 907 wykazuje saldo Ma, które oznacza stan zobowiązań warunkowych Skarbu Państwa z tytułu kapitału i odsetek od kredytów otrzymanych.",

-- po jednostce konto 950 dodaje się jednostki: konto 966, konto 967, konto 968 i konto 969 w brzmieniu:

„Konto 966

„KFD - rozliczenie należności"

Konto 966 może służyć do ewidencji należności z tytułu rozliczeń w ramach KFD. Ewidencja na koncie jest prowadzona według poszczególnych tytułów należności i podmiotów dłużnych. Zaksięgowane na koncie 201 należności równolegle księguje się na konto 966 w celu umożliwienia sporządzenia - kwartalnego sprawozdania Rb-N o stanie należności.

Konto 966 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan należności z tytułu rozliczeń w ramach KFD.

Konto 967

„Pozostałe środki trwałe objęte ewidencją ilościową"

Konto pozabilansowe 967 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową.

Na stronie Wn konta 967 ujmuje się w szczególności przychody z tytułu:

1) zakupu pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową;

2) otrzymanych nieodpłatnie od dysponenta wyższego stopnia lub innych jednostek nowych lub używanych pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową;

3) ujawnionych nadwyżek pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową w używaniu.

Na stronie Ma konta 967 ujmuje się w szczególności rozchody z tytułu:

1) likwidacji pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową (z powodu zniszczenia lub zużycia), sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania;

2) ujawnionych niedoborów pozostałych środków trwałych.

Konto 967 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan pozostałych środków trwałych objętych ewidencją ilościową.

Konto 968

„Zaangażowanie roku bieżącego wydatków dla KFD"

Konto pozabilansowe 968 służy do ewidencji zaangażowania wydatków środków KFD danego roku budżetowego.

Na stronie Ma konta 968 ujmuje się zaangażowanie wydatków środków KFD bieżącego roku, czyli wartość umów, wniosków, decyzji i postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność wydatkowania środków KFD w danym roku.

Na stronie Wn konta 968 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków ze środków KFD na podstawie informacji z BGK.

Konto 968 na koniec roku nie wykazuje salda.

Konto 969

„Zaangażowanie lat następnych wydatków dla KFD"

Konto pozabilansowe 969 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków KFD przyszłych lat.

Na stronie Ma konta 969 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków środków KFD lat przyszłych.

Na koniec roku konto 969 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków KFD w przyszłych latach.",

-- po jednostce konto 974 dodaje się jednostkę konto 975 w brzmieniu:

„Konto 975

„Płatności ze środków KFD"

Konto pozabilansowe 975 służy do ewidencji płatności dokonywanych przez BGK ze środków KFD na podstawie złożonych przez Szefa KAS wniosków o płatność ze środków KFD.

Na stronie Wn konta 975 ujmuje się wartości wniosków o płatność przekazanych do BGK celem realizacji wydatków ze środków KFD.

Na stronie Ma konta 975 ujmuje się, na podstawie zrealizowanych przez BGK wniosków o płatność równowartość zrealizowanych płatności.

Konto 975 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych do BGK i oczekujących na ich realizację.",

-- po jednostce konto 984 dodaje się jednostkę konto 985 w brzmieniu:

„Konto 985

„Plan finansowy dla KFD"

Konto pozabilansowe 985 służy do ewidencji planu finansowego KFD w zakresie zadań realizowanych przez MF dotyczących poboru opłat drogowych. Na stronie Wn konta 985 ujmuje się zatwierdzony dla MF plan KFD lub jego zwiększenia i zmniejszenia.

Konto 985 na koniec roku może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość niezrealizowanego planu finansowego KFD.",

-- w jednostce konto 989 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

„Na stronie Ma konta 989 ujmuje się wysokość zobowiązań według stanu na 31 grudnia roku budżetowego w układzie budżetu zadaniowego, a po stronie Wn konta 989 - uregulowane zobowiązania po dniu 30 czerwca.",

-- w jednostce konto 998 po zdaniu drugim dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

„Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w danym roku budżetowym.",

f) w części E:

g) w części H w ust. 1:

- w pkt 2 „wyrazy wersja 1.0.5" zastępuje się wyrazami „wersja 1.05",

- w pkt 3 wyrazy „wersja 2.56.012 z dnia 29.07.2017 r." zastępuje się wyrazami „wersja 2.56.14.5 z dnia 19.11.2019 r.",

h) użyte w części A w rozdziale VII w ust. 1 w pkt 6, w części B w rozdziale I w ust. 38 i ust. 47 pkt 1, w części E w opisach do kont 080, 136, 138, 139, 221, 227, 240, 741, 811, 970 oraz w części H ust. 2 i 14 w różnym przypadku, wyrazy „Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej";

4) w załączniku nr 2:

a) ust. 6 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:

„W zakresie należności z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa oraz odsetek od pożyczek udzielonych ze środków budżetu państwa (część 79) oraz należności z tytułu poboru opłat drogowych obowiązki w zakresie uzgadniania i potwierdzania sald z dłużnikami należą do odpowiednich merytorycznych komórek organizacyjnych MF.",

b) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia;

5) w załączniku nr 3:

a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:

„Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych w Ministerstwie Finansów (części budżetu państwa: 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, 79 - Obsługa długu Skarbu Państwa, 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego i 84 - Środki własne Unii Europejskiej oraz zadań związanych z poborem opłat drogowych.",

b) w § 1 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć Ministra;",

c) w § 12 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Potwierdzenie przeprowadzenia czynności kontrolno-zatwierdzających może zostać przeprowadzone również w elektronicznym systemie obiegu dokumentów.",

d) dodaje się § 12a w brzmieniu:

„§ 12a. Dokonywanie kontroli merytorycznej, formalno-rachunkowej i zatwierdzanie dokumentów do wypłaty przez Głównego Księgowego oraz dyrektora komórki organizacyjnej może odbywać się w Elektronicznym Systemie Obiegu Dokumentów Ministerstwa Finansów (EZD).",

e) w § 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Informację, o której mowa w ust. 2, wraz ze sprawozdaniem dla KE przekazuje się w postaci papierowej lub elektronicznej do sekretariatu komórki organizacyjnej właściwej do prowadzenia ksiąg rachunkowych dla części budżetowej 84.",

f) w § 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„§ 2. Dowód wewnętrzny podpisuje dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawie lub osoba przez niego upoważniona, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.",

g) w § 20 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Dowód wewnętrzny jest podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez dyrektora komórki organizacyjnej właściwej w sprawie lub osobę przez niego upoważnioną. Na podpisanym dowodzie widnieje imię i nazwisko osoby podpisującej, jej stanowisko oraz klauzula „podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym.",

h) w § 26 :

- ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Dowody wewnętrzne - dowody płacowe: lista płac podstawowa oraz lista płac dodatkowa sporządzane są w systemie płacowym i służą do udokumentowania rozliczenia przyznanego: pracownikowi/funkcjonariuszowi/emerytowi/członkom rodziny/innym osobom wynagrodzenia/uposażenia brutto/ekwiwalentu za niewykorzystany urlop/ nagrody z funduszu nagród/nagrody jubileuszowej/nagrody rocznej/dodatkowego wynagrodzenia rocznego/odprawy emerytalnej/wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia/o dzieło/zasądzonych należności ze stosunku o pracę/wynagrodzeń członkom komisji/komitetów działających przy Ministrze/świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz innych wynagrodzeń/należności wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, wypłacanymi przez pracodawcę.",

- po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Sporządzone: lista płac podstawowa i lista płac dodatkowa oraz niżej wymienione zestawienia zbiorcze list płac, są eksportowane z systemu płacowego w postaci pliku elektronicznego, który jest załączany w systemie EZD. Kontrola i zatwierdzanie list płac oraz zestawień zbiorczych list płac według właściwości BDG odbywa się w systemie EZD przez złożenie akceptacji lub podpisu elektronicznego.",

- ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

„4. Kontrola merytoryczna listy płac podstawowej dokonywana jest przez pracownika komórki właściwej do spraw kadr oraz osobę kierującą tą komórką lub osobę przez nią upoważnioną, przez złożenie akceptacji w systemie EZD. Kontrola formalno-rachunkowa dokonywana jest przez pracownika sporządzającego listę płac podstawową przez złożenie akceptacji w systemie EZD. Następnie lista płac podstawowa jest akceptowana w systemie EZD przez jego bezpośredniego przełożonego i przekazywana dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do naliczania płac lub innej osobie upoważnionej do podpisu.

5. Na podstawie list płac podstawowych przygotowanych w danym dniu, sporządzane jest zestawienie zbiorcze list płac, w podziale na statusy zatrudnienia, w którym wskazuje się źródło finansowania (w układzie budżetu tradycyjnego i zadaniowego) poszczególnych składników wynagrodzenia, potrąceń od wynagrodzeń oraz opłacanych składek przez pracodawcę. Zestawienie zbiorcze list stanowi podsumowanie wszystkich kwot ze wskazanych w nim list płac. Zestawienie zbiorcze list płac jest akceptowane w systemie EZD przez osobę sporządzającą zestawienie zbiorcze list i przekazywane dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do naliczania płac lub osobie upoważnionej do podpisu.",

- ust. 8 - 11 otrzymują brzmienie:

„8. Dyspozycje, o których mowa w ust. 7, zawierają w szczególności tytuł wypłaty, imię i nazwisko osoby, której należy się wypłata, kwotę brutto, źródło finansowania (w układzie budżetu tradycyjnego i zadaniowego) oraz numer wniosku lub umowy, dla których zostały zaangażowane środki finansowe.

9. Kontrola merytoryczna listy płac dodatkowej, w zależności od tytułu wypłaty, dokonywana jest przez pracownika komórki właściwej do spraw kadr oraz osobę kierującą komórką lub osobę przez nią upoważnioną, przez złożenie akceptacji w systemie EZD lub załączenie do listy dyspozycji, o której mowa w ust. 7. Kontrola formalno-rachunkowa dokonywana jest przez pracownika sporządzającego listę płac dodatkową przez złożenie akceptacji w systemie EZD. Następnie lista płac dodatkowa jest akceptowana w systemie EZD przez jego bezpośredniego przełożonego i przekazywana dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do naliczania płac lub osobie upoważnionej do podpisu.

10. Na podstawie list płac dodatkowych przygotowanych w danym dniu, sporządzane są zestawienia zbiorcze list płac, w których wskazuje się źródło finansowania (w układzie budżetu tradycyjnego i zadaniowego) poszczególnych tytułów wypłat oraz obliczanych składek przez pracodawcę. Zestawienie zbiorcze list stanowi podsumowanie wszystkich kwot ze wskazanych na nim list płac. Zestawienia zbiorcze list płac są akceptowane w systemie EZD przez osobę sporządzającą zestawienia zbiorcze list i przekazywane dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do naliczania płac lub osobie upoważnionej do podpisu.

11. Zestawienia zbiorcze list płac, o których mowa w ust. 6 i 10, przekazywane są nie później niż do godziny 15:00 dnia roboczego poprzedzającego datę wypłaty wynagrodzenia, do naczelnika wydziału do spraw finansowych, który dokonuje ich kontroli formalno-rachunkowej. Kontrola formalno-rachunkowa zestawień zbiorczych list płac dokonywana jest przez pracowników wydziału do spraw finansowych przez sporządzenie dokumentu potwierdzającego jej dokonanie, na którym nanosi się odpowiednie zapisy i akceptacje w systemie EZD. Następnie zestawienia zbiorcze list płac są przekazywane do akceptacji w systemie EZD przez naczelnika wydziału do spraw finansowych lub osoby go zastępującej. Zaakceptowane zestawienia są przekazywane w systemie EZD do akceptacji przez: głównego księgowego oraz dyrektora komórki organizacyjnej lub osoby go zastępującej, posiadającego upoważnienie do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku bankowym, z którego jest dokonywana płatność. ",

- uchyla się ust. 12,

- ust. 13 otrzymuje brzmienie:

„13. Zatwierdzone zestawienia zbiorcze list płac, o których mowa w ust. 11, stanowią podstawę dokonania zapisów w księgach rachunkowych. Zestawienia przekazywane są w systemie EZD po zatwierdzeniu przez dyrektora komórki organizacyjnej lub osobę zastępującą, posiadającego upoważnienie do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku bankowym, z którego jest dokonywana płatność do Wydziału Księgowości.",

- dodaje się ust. 14 w brzmieniu:

„14. Wydział Księgowości udostępnia w systemie EZD do komórki organizacyjnej właściwej do naliczania płac zatwierdzone zestawienia zbiorcze list płac.".

§ 2. Do ksiąg rachunkowych Ministerstwa Finansów przyjmuje się dowody księgowe wystawione dla Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego przed dniem 1 lipca 2020 r., które wpłynęły do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego lub Ministerstwa Finansów po dniu 1 lipca 2020 r.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, 2, pkt 3 lit. a i lit. b tiret pierwsze, drugie i trzecie, tiret szóste podwójne tiret czwarte, tiret siódme podwójne tiret piąte, lit. c, d i lit. e tiret pierwsze podwójne tiret pierwsze, drugie i trzecie, lit. f tiret pierwsze, tiret drugie podwójne tiret pierwsze, drugi i trzecie, tiret trzecie, tiret czwarte podwójne tiret czwarte, tiret piąte podwójne tiret drugie, trzecie i czwarte, pkt 4 i pkt 5 lit. a oraz § 2, które wchodzą w życie z mocą od dnia 1 lipca 2020 r.

Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej: T. Kościński


1) Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz z 2020 r. poz. 568, 2122 i 2123.

Załącznik do zarządzenia Ministra
Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej
z dnia 31 grudnia 2020 r. (poz. 41)

Załącznik do szczegółowych zasad inwentaryzacji

Ministerstwo Finansów

00-916 Warszawa

ul. Świętokrzyska 12

PLAN INWENTARYZACJI

NA ROK ………

PRZEDMIOT INWENTARYZACJI

SPOSÓB PRZEPROWADZENIA INWENTARYZACJI

USTAWOWY TERMIN INWENTARYZACJI

PROPONOWANY TERMIN INWENTARYZACJI

1. Środki pieniężne w kasie

spis z natury

w dniu bilansowym


2. Środki na rachunkach bankowych dysponentów cz. 19, 79, 82 i 84 budżetu państwa i dysponenta III stopnia części 19 Ministerstwa Finansów (Centrala MF)

potwierdzenie salda

na dzień bilansowy


3. Środki trwałe, pozostałe środki trwałe (w tym również środki trwałe i pozostałe środki trwałe będące własnością innych podmiotów powierzone Ministerstwu Finansów do użytkowania) oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie - z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości

spis z natury

raz na 4 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


4. Środki trwałe do których dostęp jest znacznie utrudniony, grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


5. Środki trwałe objęte ewidencją ilościową

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


6. Zapasy materiałów objęte ewidencją ilościowo-wartościową:

1) w magazynie materiałów biurowych


spis z natury

raz na 2 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

2) w magazynie technicznym


spis z natury

raz na 2 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

3) w magazynie informatycznym


spis z natury

raz na 2 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

4) w magazynie broni znajdującym się w Departamencie Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej


spis z natury

raz na 2 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

spis z natury

raz na 2 lata


5) w magazynie broni znajdującym się w Biurze Inspekcji Wewnętrznej

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


6) w magazynie broni znajdującym się w Departamencie Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji


spis z natury

raz na 2 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

7) w magazynach A2 i A4 oraz w magazynie w Warszawie, ul. Kąty Grodziskie 16b nadzorowanych przez komórki organizacyjne właściwe w sprawie poboru opłat drogowych

porównanie danych systemu ewidencyjnego magazynu (wykaz materiałów w ujęciu ilościowymi wartościowym) z dokumentami i ewidencją księgową

do piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


7. Należności:

1) należności od odbiorców dysponentów cz. 19 i 79 budżetu państwa i dysponenta III stopnia części 19 Ministerstwa Finansów (Centrala MF), z wyjątkiem wymienionych w poz. 10

potwierdzenie salda

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


2) należności od odbiorców dysponenta części 84 budżetu państwa z wyjątkiem wymienionych w poz. 10

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


3) należności publicznoprawne (w tym należności sporne) dysponenta części 82 budżetu państwa

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


8. Wartości niematerialne i prawne

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


9. Zbiory biblioteczne


spis z natury

raz na 4 lata


porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego

10. Należności sporne i wątpliwe, należności od osób nieprowadzących ksiąg, należności od pracowników oraz z tytułów cywilnoprawnych dysponentów cz. 19 i 79 budżetu państwa i dysponenta III stopnia części 19 Ministerstwa Finansów (Centrala MF)

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


11. Fundusze:

1) fundusze dysponentów cz. 19 i 79 budżetu państwa i dysponenta III stopnia części 19 Ministerstwa Finansów (Centrala MF)

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


2) fundusze dysponenta części 82 budżetu państwa

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


3) fundusze dysponenta części 84 budżetu państwa

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


12. Zobowiązania:

1) zobowiązania oraz pozostałe aktywa i pasywa nie podlegające spisowi z natury dysponentów cz. 19 i 79 budżetu państwa i dysponenta III stopnia części 19 Ministerstwa Finansów (Centrala MF)

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


2) zobowiązania publicznoprawne oraz pozostałe aktywa i pasywa dysponenta części 82 budżetu państwa

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


3) zobowiązania oraz pozostałe aktywa i pasywa dysponenta części 84 budżetu państwa

porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami

w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego


Sporządził/a:

/imię i nazwisko/


Zatwierdził/a:

/imię i nazwisko/



Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00