Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 8
Wersja aktualna od 2022-01-28
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 8
Wersja aktualna od 2022-01-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 25 stycznia 2022 r.

w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa zasady przygotowania, organizacji i funkcjonowania:

1) Zespołu Monitorowania Zagrożeń;

2) systemu stałych dyżurów.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;

2) DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej kierowane przez Ministra;

3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;

4) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

5) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę wyszczególnioną w obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

6) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć kierownika jednostki podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, o której mowa w pkt 5;

7) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;

8) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;

9) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;

10) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć czynności dotyczące przygotowania i funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujęte w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;

11) punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć punkt pośredniczącący w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem Ministerstwa i jego komórką organizacyjną lub kierownikiem jednostki;

12) rozporządzeniu w sprawie gotowości obronnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;

13) rozporządzeniu w sprawie planowania obronnego - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);

14) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć wewnętrzną strukturę organizacyjną w Ministerstwie i w jednostce zapewniającą ciągłość przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;

15) stanie gotowości obronnej państwa - należy przez to rozumieć stan gotowości obronnej państwa w rozumieniu § 3-5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;

16) stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2234);

17) sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;

18) systemie stałych dyżurów - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;

19) zarządzaniu kryzysowym - należy przez to rozumieć działanie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;

20) ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń będący wewnętrzną strukturą organizacyjną w Ministerstwie właściwą w zakresie zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.

Rozdział 2

Zespół Monitorowania Zagrożeń

§ 3.

1. W Ministerstwie funkcjonuje ZMZ realizujący zadania z zakresu monitorowania zagrożeń oraz bieżącej wymiany informacji o stanie bezpieczeństwa, w tym w przypadku wystąpienia zagrożeń, którym przeciwdziałanie leży w kompetencjach Ministra.

2. Za organizację pracy oraz zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania ZMZ odpowiada dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.

3. Minister nadzoruje funkcjonowanie ZMZ.

§ 4 .

1. W skład ZMZ wchodzą pracownicy Zespołu do spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.

2. Dyrektor Generalny we współpracy z dyrektorem komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład ZMZ, każdorazowo może wskazać inne osoby wchodzące w skład ZMZ, inne niż określone w ust. 1, spośród pracowników komórek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy w realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.

§ 5.

1. Do zadań ZMZ, należy:

1) bieżąca wymiana informacji wewnątrz Ministerstwa oraz między Ministerstwem i jednostkami w obszarze monitoringu zagrożeń, zgodnie z zakresem właściwości komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;

2) przekazywanie jednostkom zadań oraz szczegółowych wytycznych dotyczących ich realizacji w związku z przeciwdziałaniem zaistniałym zagrożeniom;

3) sporządzanie raportów, informacji zbiorczych, materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych oraz zagrożeń, które wystąpiły w DAR, na potrzeby innych podmiotów krajowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;

4) współpraca z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw komunikacji i promocji w zakresie realizacji polityki informacyjnej i komunikacji kryzysowej;

5) udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego w uzasadnionych przypadkach, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym, przekazuje informacje, które wpłynęły do ZMZ, właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.

3. Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są sporządzane zgodnie z Instrukcją raportowania, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 6.

1. ZMZ może funkcjonować w dwóch trybach pracy:

1) podstawowym, obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji między podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego oraz systemu obronnego państwa, lub

2) kryzysowym, wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności wymagających całodobowej wymiany informacji.

2. W podstawowym trybie pracy:

1) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:

a) w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią 8-godzinny dyżur,

b) poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora Generalnego, mając zapewniony dostęp do telefonu służbowego, laptopa, poczty elektronicznej oraz sieci Internet;

2) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z ZMZ, zgodnie z właściwością.

3. W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową obsługę ZMZ w miejscu pracy, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora Generalnego.

4. Podczas pełnienia dyżuru w ramach ZMZ w trybie pracy kryzysowej pracownicy, o których mowa w § 4, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.

5. O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy ZMZ, na wniosek Dyrektora Generalnego, decyduje Minister.

§ 7.

1. W przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów, o którym mowa w § 9, ZMZ wchodzi w skład stałego dyżuru w Ministerstwie.

2. Do zadań ZMZ w ramach procesu uruchomienia systemu stałych dyżurów należy:

1) poinformowanie o otrzymanym sygnale o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Dyrektora Generalnego i dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;

2) przekazanie zadania polegającego na uruchomieniu systemu stałych dyżurów:

a) sekretariatom w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,

b) jednostkom.

§ 8.

Na potrzeby funkcjonowania ZMZ, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym:

1) dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw administracyjnych zapewnia:

a) pomieszczenia oraz wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy stacjonarny) i sprzęt RTV,

b) pomieszczenie do wypoczynku wraz z wyposażeniem w sprzęt socjalnobytowy;

2) dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw teleinformatycznych zapewnia wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy komórkowy) oraz sprzęt komputerowy z dostępem do służbowej poczty elektronicznej i sieci Internet.

Rozdział 3

System stałych dyżurów

§ 9.

1. System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań kierowania Ministerstwem oraz jednostkami w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:

1) Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie planowania obronnego;

2) planach operacyjnych funkcjonowania DAR, sporządzonych na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie planowania obronnego.

2. System stałych dyżurów obejmuje:

1) stały dyżur w Ministerstwie;

2) stały dyżur w jednostkach.

§ 10.

Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego należy sprawowanie nadzoru i koordynowanie pracami związanymi z przygotowaniem i sprawnym funkcjonowaniem systemu stałych dyżurów.

§ 11.

1. W sekretariacie komórki organizacyjnej tworzy się punkt kontaktowy stałego dyżuru.

2. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje w godzinach pracy Ministerstwa, zapewniając wymianę informacji między dyrektorem komórki organizacyjnej i stałym dyżurem w Ministerstwie.

§ 12.

1. W jednostce w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, lub w przypadku braku znamion sytuacji kryzysowej na potrzeby uruchomienia stałego dyżuru funkcjonuje punkt kontaktowy.

2. Funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, może pełnić punkt kontaktowy utworzony w jednostce na podstawie przepisów w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.

3. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, organizuje się w formie, pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, dyżuru telefonicznego, działającego:

1) w godzinach pracy w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy;

2) w dni ustawowo i dodatkowo wolne od pracy oraz poza godzinami pracy - w formie dyżuru telefonicznego pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki; możliwe jest w tym zakresie pełnienie dyżuru telefonicznego przez całodobowe służby wewnętrzne po odpowiednim przeszkoleniu.

4. Zadaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, jest przyjęcie sygnału o uruchomieniu systemu stałych dyżurów i jego przekazanie kierownikowi jednostki.

5. W jednostce w przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów punkt kontaktowy może wejść w skład stałego dyżuru.

6. Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza osoba odpowiedzialna za organizację i przygotowanie stałego dyżuru lub osoba przez nią upoważniona.

§ 13.

W jednostce stały dyżur tworzy się w komórkach organizacyjnych wyznaczonych przez kierownika jednostki.

§ 14.

1. Stały dyżur działa w ramach służby dyżurnej pełnionej całodobowo w systemie dwu lub trzyzmianowym:

1) w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;

2) w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;

3) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.

2. Skład jednej zmiany tworzą co najmniej dwie osoby, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).

3. Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki.

§ 15.

1. Uruchomienie stałego dyżuru realizowanego w formie służby dyżurnej następuje:

1) obowiązkowo - w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia;

2) fakultatywnie - na polecenie Ministra, kierownika jednostki lub przez osoby przez nich upoważnione:

a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej,

b) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,

c) w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.

2. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru w formie służby dyżurnej wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.

§ 16.

Stały dyżur mogą kontrolować:

1) Minister lub członek kierownictwa inicjujący, koordynujący i nadzorujący wykonywanie zadań przez komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;

2) kierownik jednostki lub jego zastępca;

3) osoby upoważnione przez Ministra;

4) osoby upoważnione przez kierownika jednostki.

§ 17.

Przygotowanie stałego dyżuru polega na:

1) wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;

2) wydzieleniu pomieszczenia pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go, w szczególności w środki łączności, sprzęt RTV oraz sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej;

3) wydzieleniu pomieszczenia dla zapewnienia warunków zmianowości pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt socjalnobytowy;

4) ustaleniu zasad i trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowaniu systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzieleniu odpowiedniego dyżurnego środka transportu;

5) opracowaniu dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru;

6) organizowaniu szkolenia teoretycznego co najmniej raz w roku oraz praktycznego co najmniej dwa razy w roku dla osób pełniących stały dyżur;

7) sprawdzeniu i kontrolowaniu gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.

§ 18.

Wykaz dokumentacji stałego dyżuru określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 19.

Za aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:

1) w Ministerstwie - dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego;

2) w jednostce:

a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa lub braku znamion sytuacji kryzysowej - wyznaczona komórka organizacyjna lub osoby realizujące zadania dotyczące spraw obronnych lub wynikające z przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,

b) w pozostałych stanach gotowości obronnej państwa lub w ramach realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, a także w trakcie ćwiczeń i kontroli - starszy dyżurny zmiany stałego dyżuru.

§ 20.

Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru posiadają odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wydane na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.

§ 21.

Wprowadza się wzór instrukcji stałego dyżuru, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 22.

Nadzór nad wykonywaniem zarządzenia powierza się dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego.

Rozdział 4

Przepisy końcowe

§ 23.

Traci moc zarządzenie nr 29 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 5 lipca 2021 r. w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz Systemu Stałych Dyżurów (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 29).

§ 24.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNE
J

Marlena Maląg

Załączniki
do zarządzenia nr 8
Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
z dnia 25 stycznia 2022 r. (poz. 8)

Załącznik nr 1

INSTRUKCJA RAPORTOWANIA

Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik nr 2

Wykaz dokumentacji stałego dyżuru (SD)

1. Dokument inicjujący uruchomienie SD.

2. Dokumentacja zawierająca listę, szczegółowe zadania, obowiązki oraz zasady podległości składu osobowego SD.

3. Instrukcja SD, określająca co najmniej:

1) zadania;

2) organizację SD;

3) sposób powiadamiania (w tym schemat przyjmowania i przekazywania informacji);

4) organizację łączności i obiegu informacji (w tym schemat);

5) termin składania meldunków;

6) procedury i terminy przekazywania obowiązków przez poszczególne zmiany.

4. Dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań operacyjnych, przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, decyzji, meldunków, raportów.

5. Wyciągi z tabel realizacji zadań operacyjnych.

6. Książka i grafik pełnienia stałego dyżuru.

7. Tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania.

8. Brudnopis.

9. Inne dokumenty, według potrzeb.

Załącznik nr 3

WZÓR - INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU (SD)

Treść załącznika w formacie PDF

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00