Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 10
Wersja archiwalna od 2022-02-11 do 2023-04-15
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2022 poz. 10
Wersja archiwalna od 2022-02-11 do 2023-04-15
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 10
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 8 lutego 2022 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728), w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.

§ 2.

Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:

1) CIMIC (Civil-Military Co-operation) - współpracę cywilno-wojskową, w tym koordynację i współpracę pomiędzy dowódcą NATO, a podmiotami cywilnymi, włączając w to ludność, władze lokalne oraz organizacje i agencje międzynarodowe, narodowe i pozarządowe, obejmującą w szczególności udział w przygotowaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie planowania i prowadzenia operacji wojskowych z udziałem podmiotów cywilnych;

2) DAR - działy administracji rządowej kierowane przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;

3) HNS (Host Nation Support) - cywilną i wojskową pomoc świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje NATO;

4) jednostka - jednostkę wyszczególnioną w obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

5) kierownik jednostki - kierownika jednostki podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, o której mowa w pkt 4;

6) komórka organizacyjna - departament lub biuro w Ministerstwie;

7) Ministerstwo - Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;

8) Minister - Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;

9) NATO - organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (ang. North Atlantic Treaty Organization) - międzynarodową organizację opartą na sojuszniczym systemie bezpieczeństwa zgodnie z Traktatem Waszyngtońskim, stawiającą sobie za cel zbiorową ochronę swoich członków, jako podstawę zachowania pokoju i umocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego;

10) NK PPO - Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;

11) norma obronna - Normę Obronną NO-02-A060:2008 System obronny państwa - Plany operacyjne - Klasyfikacja, zatwierdzoną decyzją Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie zatwierdzenia i wprowadzenia do stosowania dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 50);

12) PPPO - Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych w DAR, sporządzany zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);

13) rozporządzenie w sprawie kontroli - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. poz. 151 oraz z 2008 r. poz. 669);

14) rozporządzenie w sprawie reklamowania - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2136, z 2008 r. poz. 60, z 2009 r. poz. 883, z 2014 r. poz. 1703 oraz z 2020 r. poz. 1039);

15) stanowisko kierowania w zapasowym miejscu pracy (SK-ZMP) - stanowisko kierowania zorganizowane poza stałą siedzibą Ministerstwa lub jednostki, z wykorzystaniem obiektów budowlanych udostępnionych Ministerstwu lub jednostce na podstawie umowy cywilnoprawnej lub przydzielonych w ramach świadczeń rzeczowych na rzecz obrony;

16) zadania obronne - zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez organy i jednostki administracji państwowej wynikające z odrębnych przepisów;

17) ZZKPO - Zespół do Spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego jako wewnętrzna struktura organizacyjna komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego i planowania obronnego w Ministerstwie.

Rozdział 2

Organizacja wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostce

§ 3.

Do zadań obronnych wykonywanych w DAR zalicza się, w szczególności:

1) tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;

2) planowanie obronne;

3) współpracę cywilno-wojskową (CIMIC);

4) gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS);

5) przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;

6) planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;

7) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

8) przygotowanie i utrzymanie systemów łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym;

9) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;

10) organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;

11) kontrole realizacji zadań obronnych.

§ 4.

1. Zadania obronne, o których mowa w § 3, są realizowane w Ministerstwie oraz przez kierownika jednostki w danym roku kalendarzowym na podstawie „Harmonogramu wykonywania zadań obronnych".

2. Harmonogram wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej „harmonogramem", sporządza komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego oraz kierownik jednostki.

3. Kopię harmonogramu zatwierdzonego przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw planowania obronnego otrzymuje kierownik jednostki.

4. Wzór harmonogramu określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

5. Z realizacji zadań ujętych w harmonogramie kierownik jednostki sporządza sprawozdanie, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia, i przesyła je do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw planowania obronnego w terminie do ostatniego dnia roboczego stycznia roku następnego.

§ 5.

1. Realizację zadań obronnych, o których mowa w § 3, koordynuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

2. Komórka organizacyjna współdziała z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw planowania obronnego w realizacji zadań, o których mowa w § 3.

§ 6.

1. W komórce organizacyjnej zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez dyrektora tej komórki.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej uwzględnia zadania obronne w regulaminie wewnętrznym komórki i opisach stanowisk pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.

Rozdział 3

Szczegółowe zasady wykonywania zadań obronnych przez Ministerstwo i jednostkę

§ 7.

1. Tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych obejmuje, w szczególności opracowanie:

1) koncepcji organizowania zadań obronnych w DAR w czasie pokoju;

2) koncepcji przygotowania Ministerstwa do funkcjonowania w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa.

2. Koncepcje, o których mowa w ust. 1, opracowuje i aktualizuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

3. Koncepcje, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego sprawy planowania obronnego.

§ 8.

1. Planowanie obronne obejmuje, w szczególności:

1) programowanie obronne;

2) planowanie operacyjne;

3) przegląd obronny.

2. W ramach programowania obronnego, co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego opracowuje, uzgadnia, aktualizuje i realizuje PPPO w ramach DAR.

3. W PPPO, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się:

1) nakłady rzeczowo-finansowe na realizację zadań obronnych;

2) wydatki na pozamilitarne przygotowania obronne kierownika jednostki;

3) przedsięwzięcia wynikające z programów dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz organizacji szkolenia obronnego.

4. W ramach planowania operacyjnego:

1) komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego opracowuje i aktualizuje plany operacyjne funkcjonowania DAR w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) kierownik jednostki wskazany w normie obronnej opracowuje, uzgadnia z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw planowania obronnego i aktualizuje plan operacyjny funkcjonowania jednostki w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) kierownik jednostki, który nie spełnia warunku określonego w pkt 2, opracowuje i aktualizuje tabelę realizacji zadań operacyjnych i karty realizacji zadań operacyjnych;

4) komórka organizacyjna, w uzgodnieniu z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw planowania obronnego, opracowuje karty realizacji zadań operacyjnych, według swojej właściwości;

5) tryb i zasady opracowania i aktualizacji planów operacyjnych funkcjonowania DAR i jednostki w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz tabel i kart realizacji zadań operacyjnych określają odrębne przepisy.

5. W ramach przeglądów obronnych w Ministerstwie i w jednostce sporządza się NK PPO obejmujący:

1) ocenę stanu przygotowań obronnych w DAR;

2) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych procesu przygotowań obronnych, w tym uczestniczenie w nowelizacji i aktualizacji aktów prawnych w tym zakresie.

6. Kierownik jednostki przekazuje do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw planowania obronnego, w terminie przez niego wskazanym, dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w kierowanej jednostce.

7. NK PPO sporządza się zgodnie z wydaną przez Ministra Obrony Narodowej „Metodyką Opracowywania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych".

§ 9.

1. Sposób realizacji zadań wynikających z funkcjonowania systemu HNS i realizacji celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej w ramach CIMIC, w tym dotyczących funkcjonowania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie oraz Punktu Kontaktowego w jednostce, określają odrębne przepisy.

2. Zadania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie wykonuje ZZKPO.

§ 10.

1. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostki w warunkach zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny - w stanie stałej gotowości obronnej państwa wykonuje się zadania w ramach Systemu Kierowania Bezpieczeństwem Narodowym.

2. Organizację oraz tryb przygotowania i sposób funkcjonowania systemu kierowania w DAR określają odrębne przepisy.

3. Zadania, o których mowa w ust. 1, koordynuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

§ 11.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:

1) określenie potrzeb w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i osób;

2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie na wskazane podmioty i osoby obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.

2. Za planowanie i organizowanie świadczeń odpowiada komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

3. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw administracyjnych.

§ 12.

1. W zakresie tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa:

1) dla komórki organizacyjnej oraz dla kierownika jednostki ustala się zadania do realizacji podczas ich wprowadzania;

2) zapewnia się ciągłość i terminowość działania Ministerstwa i jednostki;

3) tworzy się system stałych dyżurów Ministerstwa, którego organizację i zadania określają odrębne przepisy.

2. Przedsięwzięcia w zakresie tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w Ministerstwie koordynuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

§ 13.

1. Zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych obejmuje zwolnienie pracowników Ministerstwa oraz jednostki z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.

2. W komórce organizacyjnej oraz w jednostce wyznacza się pracowników niezbędnych do realizacji zadań, o których mowa w § 11.

3. Komórka organizacyjna występuje do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw planowania obronnego o reklamowanie podlegających obowiązkowi służby wojskowej pracowników, o których mowa w ust. 2.

4. Komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego i jednostka prowadzą reklamowanie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie reklamowania.

§ 14.

1. W Ministerstwie i w jednostce realizuje się szkolenie obronne.

2. Proces programowania i planowania szkolenia obronnego w Ministerstwie i w jednostce określają odrębne przepisy.

3. Planowanie i realizację szkolenia obronnego w Ministerstwie prowadzi komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

§ 15.

1. Sposób prowadzenia kontroli realizacji zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostce oraz jej zakres określa rozporządzenie w sprawie kontroli.

2. Podstawę do kontroli realizacji zadań obronnych realizowanych przez Ministra stanowi roczny plan kontroli realizacji zadań obronnych Ministerstwa.

3. Plan, o którym mowa w ust. 2, opracowuje i realizuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do spraw planowania obronnego.

4. Plan, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego sprawy planowania obronnego.

Rozdział 4

Przepisy końcowe

§ 16.

Traci moc zarządzenie nr 24 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie wykonywania zadań obronnych w roku 2021 (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 24) oraz zarządzenie nr 28 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 28).

§ 17.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Marlena Maląg

Załączniki do zarządzenia nr 10 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
z dnia 8 lutego 2022 r. (poz. 10)

Załącznik nr 1

WZÓR - HARMONOGRAM WYKONYWANIA ZADAŃ OBRONNYCH W MINISTERSTWIE RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZEZ KIEROWNIKA JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ PODLEGŁEJ MINISTROWI RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ LUB PRZEZ NIEGO NADZOROWANEJ



Załącznik nr 2

WZÓR - SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA ZADAŃ OBRONNYCH





Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00