ZARZĄDZENIE NR 2/2025
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 21 lutego 2025 r.
w sprawie wprowadzenia w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego Zasad zarządzania projektami strategicznymi oraz powołania Komitetu Sterującego do spraw projektów strategicznych
(DUGITD. z 2025 r., poz. 13;ostatnia zmiana: DUGITD. z 2025 r., poz. 16)
Na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 54 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539, 1544 i 1855) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego wprowadza się Zasady zarządzania projektami strategicznymi, które stanowią załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. W celu zapewnienia efektywnego zarządzania, koordynacji i monitorowania projektów strategicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, zwanym dalej „Głównym Inspektoratem”, powołuje się Komitet Sterujący do spraw projektów strategicznych, finansowanych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, zwany dalej "Komitetem Sterującym".
3. Komitet Sterujący działa jako ciało decyzyjne i doradcze w zakresie zarządzania projektami strategicznymi.
§ 2. 1. W skład Komitetu Sterującego wchodzą:
1) Główny Inspektor Transportu Drogowego - Przewodniczący Komitetu Sterującego, zwany dalej „Przewodniczącym”;
2) Zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego - Zastępcy Przewodniczącego Komitetu Sterującego;
3) Dyrektor Generalny - Zastępca Przewodniczącego Komitetu Sterującego;
4) Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego - członek Komitetu Sterującego;
5) Dyrektor Biura Finansowego - członek Komitetu Sterującego;
6) Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora - członek Komitetu Sterującego;
7) Zastępca Dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora - członek Komitetu Sterującego.
2. W przypadku projektu z elementami z zakresu teleinformatycznego, w skład Komitetu Sterującego powoływany jest Dyrektor Biura Teleinformatyki, jako członek Komitetu Sterującego.
3. Zadania Sekretarza Komitetu Sterującego wykonuje pracownik Wydziału Projektów i Funduszy Zewnętrznych w Gabinecie Głównego Inspektora.
4. Skład Komitetu Sterującego może być rozszerzany w miarę potrzeb, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
5. Na zaproszenie Przewodniczącego Komitetu Sterującego w posiedzeniach Komitetu Sterującego mogą uczestniczyć, w roli doradczej, dodatkowe osoby, w tym zaproszeni eksperci oraz przedstawiciele innych komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu.
§ 3. 1. Obsługę prawną Komitetu Sterującego zapewnia Zespół Radców Prawnych w Biurze Dyrektora Generalnego.
2. Za zapewnienie obsługi organizacyjnej Komitetu Sterującego odpowiada Sekretarz Komitetu Sterującego, do którego zadań należy w szczególności:
1) protokołowanie posiedzeń Komitetu Sterującego;
2) archiwizowanie dokumentacji związanej z działalnością Komitetu Sterującego, w tym protokołów, decyzji i innych istotnych materiałów;
3) informowanie członków Komitetu Sterującego o terminach posiedzeń i porządku obrad.
4) zapewnienie miejsca oraz materiałów na posiedzenia Komitetu Sterującego.
§ 4. Do zadań Komitetu Sterującego należy w szczególności:
1) nadzór nad prawidłową realizacją projektów strategicznych, w tym monitorowanie ich zgodności z celami, harmonogramami oraz budżetami;
2) podejmowanie decyzji o wpisaniu danego projektu na listę projektów strategicznych, na podstawie wniosku złożonego przez Kierownika Projektu lub z własnej inicjatywy, po przeprowadzeniu analizy zgodności z celami strategicznymi i operacyjnymi Głównego Inspektoratu;
3) powoływanie i odwoływanie Kierowników Projektów oraz Zespołów projektowych, w tym ustalanie ich składów osobowych, na wniosek Kierownika Projektu lub z własnej inicjatywy;
4) akceptowanie celu, zakresu i harmonogramu realizacji projektu strategicznego oraz budżetu projektu, na podstawie wniosku Kierownika Projektu;
5) decydowanie o ewentualnym odstąpieniu od realizacji projektu strategicznego, na wniosek Kierownika Projektu lub z własnej inicjatywy.
§ 5. 1. Posiedzenia Komitetu Sterującego odbywają się minimum raz w miesiącu, zgodnie z ustalonym harmonogramem, na wniosek Kierownika Projektu lub przynajmniej jednego członka Komitetu Sterującego.
2. Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Komitetu Sterującego lub wyznaczony przez niego Zastępca lub członek Komitetu Sterującego.
3. Posiedzenia mogą odbywać się stacjonarnie lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
4. Decyzje Komitetu Sterującego podejmowane są w drodze głosowania, zwykłą większością głosów, przy udziale minimum 5 członków Komitetu Sterującego. W przypadku równej liczby głosów głos decydujący ma Przewodniczący Komitetu Sterującego lub wyznaczony Zastępca Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
§ 6. 1. Znosi się Komitet Sterujący powołany zarządzeniem nr 18/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 18 czerwca 2024 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” (Dz. Urz. GITD poz. 18).
2. Traci moc zarządzenie nr 18/2024 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 18 czerwca 2024 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”.
3. Prace:
1) Komitetu Sterującego, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2) Komitetów Sterujących powołanych zarządzeniami, o których mowa w § 6a-6d
- są kontynuowane przez Komitet Sterujący powołany niniejszym zarządzeniem.
4. W przypadku projektów zakończonych lub znajdujących się w fazie trwałości, Komitet Sterujący wykonuje wyłącznie czynności niezbędne do zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami i umowami o dofinansowanie.
5. Za dokonywanie decyzji merytorycznych związanych z wykonywaniem umów zawartych w projektach zakończonych lub znajdujących się w fazie trwałości odpowiedzialna jest właściwa komórka merytoryczna realizująca daną umowę. W stosunku do projektów i umów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie powołuje się Kierownika Projektu i Zespołu Projektowego oraz nie stosuje się obowiązków określonych w pkt 3.2.2 i 3.2.3 załącznika nr 1 do zarządzenia.
6. [1] W przypadku projektów zakończonych lub znajdujących się w fazie trwałości, dyrektor komórki merytorycznej, o której mowa w ustępie poprzedzającym, odpowiada za wypełnienie obowiązków sprawozdawczych zgodnie z obowiązującymi w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego procedurami dotyczącymi realizacji projektów strategicznych.
§ 6a. Traci moc zarządzenie nr 52/2018 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 8 listopada 2018 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” (Dz. Urz. GITD poz. 52, z 2019 r. poz. 11, z 2021 r. poz. 20, z 2023 r. poz. 1 oraz z 2024 r. poz. 6).
§ 6b. Traci moc zarządzenie nr 13/2018 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” (Dz. Urz. GITD poz. 13, z 2019 r. poz. 12 oraz z 2020 r. poz. 41).
§ 6c. Traci moc zarządzenie nr 11/2022 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” (Dz. Urz. GITD poz. 12 oraz z 2024 r. poz. 16).
§ 6d. Traci moc zarządzenie nr 6/2017 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 2 lutego 2017 r. w sprawie powołania Komitetu Sterującego projektem - „Utworzenie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego” (Dz. Urz. GITD poz. 6, z późn. zm.).
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 2/2025
Głównego Inspektora Transportu Drogowego
(Dz. Urz. GITD poz. 2)
ZASADY ZARZĄDZANIA W GŁÓWNYM INSPEKTORACIE TRANSPORTU DROGOWEGO PROJEKTAMI STRATEGICZNYMI, FINANSOWANYMI LUB WSPÓŁFINANSOWANYMI ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
[1] § 6 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 2 zarządzenia nr 16/2025 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 13 listopada 2025 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Podręcznika procedur realizacji projektów strategicznych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz.Urz.GITD. poz. 16). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
