Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Technologii rok 2023 poz. 4
Wersja archiwalna od 2023-01-19 do 2024-02-16
Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Technologii rok 2023 poz. 4
Wersja archiwalna od 2023-01-19 do 2024-02-16
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 4
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 17 stycznia 2023 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej

§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Techniki Budowlanej, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2. Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 czerwca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej (Dz. Urz. MIiB poz. 43).

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII

WALDEMAR BUDA


1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Załącznik do zarządzenia Nr 4
Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 17 stycznia 2023 r.

STATUT

INSTYTUTU TECHNIKI BUDOWLANEJ

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Instytut Techniki Budowlanej, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym powołanym zarządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. o utworzeniu Instytutu Techniki Budowlanej (M. P. Nr A-49, poz. 689), zmienionym zarządzeniami Ministra Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Nr 9/0rg z dnia 26 marca 1986 r., Nr 41/0rg z dnia 2 lipca 1986 r. oraz Nr 21/0rg z dnia 15 kwietnia 1987 r.

2. Instytut działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U z 2022 r. poz. 498), zwanej dalej „Ustawą” oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;

2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2004 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Budownictwa Inżynieryjnego "Hydrobudowa" (Dz. U. Nr 231, poz. 2320);

3) rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Elementów Wyposażenia Budownictwa "Metalplast" (Dz. U. Nr 261, poz. 2193);

4) rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej "Instal" (Dz. U. Nr 56, poz.371);

5) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.);

6) niniejszego statutu.

§ 2.

1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

2. Instytut może używać skróconej nazwy „ITB” i anglojęzycznej afiliacji Building Research Institute.

3. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej „ministrem nadzorującym”.

4. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

5. Instytut może tworzyć oddziały.

Rozdział II

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§ 3.

Instytut prowadzi działalność naukową i techniczną w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport, zarówno w kraju, jak i za granicą.

§ 4.

1. Do podstawowej działalności Instytutu należy:

1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (w tym udział w krajowych i międzynarodowych programach badań naukowych i prac rozwojowych) służących:

a) zapewnieniu należytej jakości techniczno-użytkowej obiektów budowlanych i ochronie interesów ich użytkowników,

b) inspirowaniu i tworzeniu warunków do powstawania efektywnych rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych, metod wykonywania robót budowlanych oraz diagnostyki, w tym monitoringu obiektów budowlanych na wszystkich etapach realizacji i eksploatacji,

c) doskonaleniu dotychczasowych i opracowywaniu nowych metod badań oraz tworzeniu naukowych podstaw i kryteriów oceny wyrobów i obiektów budowlanych,

d) utrzymaniu i modernizacji obiektów budowlanych,

e) opracowywaniu projektów krajowych przepisów budowlanych oraz regulacji Unii Europejskiej z tego zakresu,

f) normalizacji,

g) działalności dotyczącej oceny przydatności wyrobów budowlanych do stosowania w budownictwie oraz w zakresie ekspertyz naukowo-technicznych;

2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki w szczególności przez:

a) kreowanie kierunków rozwoju w dziedzinie rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowo-technologicznych budownictwa,

b) tworzenie podstaw naukowych kodyfikacji technicznej w budownictwie,

c) opracowywanie i doskonalenie metod projektowania obiektów budowlanych;

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w szczególności przez:

a) wprowadzanie do praktyki nowoczesnych metod badań i obliczeń,

b) działalność w zakresie inżynierii lądowej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, sprawowanie nadzoru autorskiego i inwestorskiego, obejmująca w szczególności projektowanie inżynierskie związane z wykorzystaniem wyników badań naukowych i wdrożeniowych oraz wykonywanie badań i projektów geotechnicznych, pomiarów geofizycznych, geologicznych, sejsmicznych i geodezyjnych,

c) wprowadzanie nowych rozwiązań projektowych, konstrukcyjnych i materiałowych poprzez:

- przygotowywanie opracowań technicznych takich jak wytyczne, instrukcje, poradniki, oceny techniczne, rekomendacje techniczne,

- monitoring obiektów budowlanych na wszystkich etapach ich realizacji i eksploatacji.

2. Przedmiotem działania Instytutu jest także:

1) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności przez:

a) organizację konferencji naukowych i seminariów,

b) publikowanie utworów naukowych i technicznych,

c) współpracę z Polską Akademią Nauk, Polskim Centrum Akredytacji, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, szkołami wyższymi i innymi placówkami naukowymi oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi, samorządami zawodowymi i podmiotami gospodarczymi, a także ich organizacjami,

d) współpracę z zagranicznymi podmiotami i międzynarodowymi organizacjami w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, normalizacji, ocen technicznych, certyfikacji, notyfikacji, akredytacji laboratoriów oraz szkolenia kadr,

e) udział w pracach organizacji międzynarodowych, w tym organizacji wchodzących w skład struktur Unii Europejskiej, wynikający z zadań powierzonych przez administrację rządową oraz z prowadzonej działalności,

f) prowadzenie badań teoretycznych, eksperymentalnych, laboratoryjnych i terenowych, wykonywanie analiz oraz opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

2) prowadzenie studiów i prac w zakresie jakości obiektów budowlanych, ochrony użytkowników i środowiska, a w szczególności:

a) opracowywanie raportów dotyczących podstaw technicznych budownictwa,

b) monitorowanie w kraju i zagranicą rozwoju nauk związanych z działalnością Instytutu,

c) współpraca z organami administracji publicznej;

3) prowadzenie działalności związanej z wprowadzaniem do obrotu wyrobów budowlanych oraz działalności certyfikacyjnej związanej z normalizacją, w tym:

a) wydawanie ocen technicznych wyrobów budowlanych - zgodnie z przyznanymi uprawnieniami,

b) wydawanie certyfikatów i nadzór nad nimi,

c) udział w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEN i ISO;

4) prowadzenie i rozwijanie:

a) baz danych związanych z pracami prowadzonymi w Instytucie,

b) specjalistycznych portali internetowych;

5) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym:

a) prowadzenie powszechnie dostępnej biblioteki i czytelni gromadzącej zbiory związane z budownictwem,

b) udostępnianie danych i innych informacji w trybie online;

6) prowadzenie działalności w zakresie wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, m.in. poprzez:

a) nabywanie praw autorskich majątkowych do utworów pracowników Instytutu w celu ich upowszechnienia,

b) projektowanie unikatowej aparatury badawczej przez pracowników Instytutu i zapewnienie ochrony projektów;

7) wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw związanych z budownictwem;

8) wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi:

a) aparatury badawczej,

b) urządzeń pomiarowych;

9) prowadzenie walidacji metod badawczych, pomiarowych oraz kalibracji (wzorcowania) aparatury i narzędzi pomiarowych;

10) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie publikacji wyników prac poprzez wydawanie w formie drukowanej lub elektronicznej:

a) książek, broszur, ulotek, folderów i podobnych wydawnictw,

b) czasopism i pozostałych periodyków,

11) sprzedaż wydawnictw własnych.

3. Instytut może prowadzić także:

1) działalność związaną z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;

2) studia podyplomowe i szkoły doktorskie związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, zgodnie z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami;

3) różne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy zawodowe, mające na celu podnoszenie kwalifikacji.

4. Instytut może prowadzić działalność w zakresie gospodarki posiadanymi nieruchomościami, z zachowaniem zasad gospodarki instytutów badawczych, określonych w przepisach Ustawy.

5. Działalność, o której mowa w ust. 4 jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności Instytutu określonej w ust. 1 - 3.

§ 5.

Instytut realizuje swe zadania zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym oraz posiadanymi środkami finansowymi i technicznymi.

Rozdział III

Organizacja Instytutu

§ 6.

1. Dyrektor Instytutu może powołać:

1) sekretarza naukowego Instytutu;

2) kolegium;

3) nie więcej niż 7 organów opiniodawczo-doradczych.

2. Członków kolegium powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu.

3. Obradom kolegium przewodniczy Dyrektor Instytutu lub jego zastępca.

4. Dyrektor Instytutu określa zadania i tryb działania organów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

§ 7.

1. Rada Naukowa działała na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

2. W skład Rady Naukowej wchodzi 40 osób, spełniających warunki określone w Ustawie, w tym:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 20 osób, w tym posiadający:

a) tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego w liczbie 10 osób,

b) stopień naukowy doktora w liczbie 7 osób,

c) pracownicy naukowi nieposiadający tytułu lub stopnia naukowego oraz pracownicy badawczo-techniczni w liczbie 3 osób;

2) osoby spoza Instytutu w liczbie 20 osób, powołane przez ministra nadzorującego.

3. W skład Rady Naukowej wchodzą również:

1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie;

2) Dyrektor Instytutu, jego zastępcy i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone Ustawą, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie,

- którzy nie są zaliczani do osób, o których liczba została określona w ust. 2.

4. Pierwsze posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Dyrektor Instytutu.

5. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Naukowej, Rada działa w ograniczonym składzie do czasu jej uzupełnienia.

6. Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę (w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu) osobie niebędącej członkiem Rady.

7. Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, zaś uchwały mogą być podejmowane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.

§ 8.

1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.

2. Konkurs na stanowisko pracownika naukowego może być ogłoszony po stwierdzeniu potrzeby zatrudnienia nowego pracownika i określeniu szczegółowych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajęcia danego stanowiska pracy.

3. Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje Dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej, na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.

4. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.

5. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, opis stanowiska pracy, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin i miejsce składania dokumentów.

6. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.

7. Dyrektor Instytutu powołuje, w drodze zarządzenia, komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków, w tym kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony.

8. Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone w konkursie po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją oraz po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami.

9. Na wniosek komisji konkursowej Dyrektor Instytutu może powołać recenzentów posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, także spoza Instytutu, do zaopiniowania dorobku kandydata ubiegającego się w danym postępowaniu konkursowym o stanowisko profesora lub profesora instytutu.

10. Komisja konkursowa rekomenduje Dyrektorowi Instytutu kandydata, co jest warunkiem wszczęcia postępowania zmierzającego do zatrudnienia kandydata, czyli wystąpienia przez Dyrektora Instytutu do Rady Naukowej o zaopiniowanie kwalifikacji kandydata na dane stanowisko naukowe, po zasięgnięciu opinii sekretarza naukowego.

11. W przypadku rekomendacji przez komisję konkursową większej liczby kandydatów niż wynika to z potrzeby zatrudnienia pracowników, decyzję o wyborze kandydata podejmuje Dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony oraz właściwego zastępcy dyrektora i sekretarza naukowego.

12. Jeżeli komisja konkursowa nie udzieli rekomendacji żadnemu kandydatowi, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku Dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.

13. Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy Rada Naukowa wyrazi negatywną opinię o kandydacie.

§ 9.

1. W Instytucie działa Komisja Dyscyplinarna pierwszej instancji do spraw pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu, zwana dalej „Komisją Dyscyplinarną”, w składzie 7 członków, pochodząca z wyboru.

2. Komisja Dyscyplinarna orzeka w sprawach dyscyplinarnych pracowników, o których mowa w ust. 1, w trzyosobowym składzie orzekającym.

3. Skład orzekający oraz jego przewodniczącego wyznacza przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej, przy czym przynajmniej jeden z jego członków winien być zatrudniony na stanowisku profesora.

4. Dyrektor Instytutu, w drodze zarządzenia, powołuje komisję wyborczą składającą się z co najmniej 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.

5. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.

6. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej, o ile nie jest on członkiem komisji dyscyplinarnej drugiej instancji lub nie pełni funkcji rzecznika dyscyplinarnego.

7. Kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora Instytutu.

8. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.

9. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym. Jeżeli wśród tych osób nie ma kandydata zatrudnionego na stanowisku profesora, wówczas w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzi sześciu kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów oraz osoba zatrudniona na stanowisku profesora, która otrzymała największą liczbę głosów w tej grupie.

10. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.

11. Komisja wydaje komunikat, w którym ogłasza wyniki wyborów.

12. Pierwsze posiedzenie Komisji Dyscyplinarnej zwołuje Dyrektor Instytutu.

13. Komisja Dyscyplinarna na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swoich członków przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej.

14. W przypadku rezygnacji członka Komisji Dyscyplinarnej w Instytucie, śmierci, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z Instytutem, w jego miejsce do końca trwającej kadencji wstępuje kandydat, który uzyskał w wyniku przeprowadzonych wyborów kolejną największą liczbę głosów.

Rozdział IV

Postanowienia końcowe

§ 10.

1. Wszelkie zmiany w Statucie wymagają uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.

2. Statut wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00