Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 lipca 2004 r., sygn. IV SA 340/03
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędzia SO (del.) Asesor WSA Protokolant Zbigniew Ślusarczyk Maria Matyja Katarzyna Matczak (spr.) Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lipca 2004 r. sprawy ze skargi F. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" r. nr "[...]" w przedmiocie nakazu rozbiórki nadbudowy budynku gospodarczego - - oddala skargę,.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 21 listopada 2002r., działając na podstawie art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000r. Nr 106, póz. 1126, ze zm), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, nakazał T. W. i F. W. rozbiórkę samowolnie nadbudowanej części budynku na istniejącym budynku gospodarczym na działce nr 351 położonej przy ul. "[...]" w S.
W uzasadnieniu, organ I instancji podał, że w trakcie przeprowadzonej w dniu 29 sierpnia 2002r. kontroli zabudowy działki nr 351 położonej w S. przy ul. "[...]" stwierdzono prowadzenie robót budowlanych polegających na wybudowaniu ścian zewnętrznych, wewnętrznych oraz metalowej konstrukcji dachu na istniejącym parterze budynku gospodarczego. W trakcie kontroli F. W. oświadczył, że roboty budowlane przy rozbudowie budynku rozpoczął wiosną 2002r. i były one kontynuowane na podstawie wydanego pozwolenia na budowę przez Naczelnika Gminy S. z dnia 20 grudnia 1982r. Ustalono, że inwestor nie posiada dziennika budowy, projektu technicznego oraz nie został ustanowiony kierownik budowy. Wskazano, iż stwierdzona rozbudowa budynku mieszkalno-gospodarczego jest prowadzona bez pozwolenia na budowę, jak również pierwotnie sam budynek został wybudowany bez pozwolenia na budowę, o czym świadczy decyzja Wojewody O. z dnia 21 lutego 1983r. znak "[...]". Podano, że także w okresie późniejszym F. W. nie uzyskał żadnego pozwolenia na budowę na tej nieruchomości.
W odwołaniu od wskazanej decyzji F. W. zarzucił, iż organ I instancji wbrew zaleceniom Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego określonym w decyzji z dnia 5 listopada 2002r., nie "był łaskaw" określić w sposób właściwy do jakiej kategorii należy zaliczyć prace, które są wykonywane na jego działce. Podniósł, że organ wydał identyczną decyzję jak poprzednio, nakazując mu rozebranie przedmiotowego obiektu. Dodatkowo zarzucił, iż osoba podpisująca decyzję przedwcześnie powiadamia jego sąsiadów o nakazie rozbiórki obiektu oraz w sposób kłamliwy informuje, iż wszystkie jego obiekty zostały wzniesione bez zezwolenia. Poinformował nadto, że wystąpi z aktem oskarżenia przeciwko inspektorowi, który zniszczył całą dokumentację budowy domu i nikt nie chce obecnie zająć stanowiska w tej sprawie.
