Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 wrzenia 2004 r., sygn. IV SA 1012/03
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska, Sędziowie sędzia WSA Wojciech Mazur, asesor WSA Anna Szymańska, Protokolant Agnieszka Foks-Skopińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 września 2004 r. sprawy ze skargi Ogólnopolskiego T. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2003 r. [...] w przedmiocie pozwolenia na szczególne korzystanie z wód oddalono skargę
Uzasadnienie
Wojewoda [...] decyzją z dnia [...] lutego 2003 r. utrzymał w mocy decyzję Starosty Powiatu W. z dnia [...] grudnia 2002 r., udzielającą P. spółce z o.o. w L. pozwolenia wodnoprawnego na wydobywanie piasku z wód rzeki [...], w celu pogłębiania koryta rzeki dla potrzeb zabezpieczenia przeciwpowodziowego, na odcinku od km [...] do km [...]. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ odwoławczy podniósł, że wydobywanie piasku z [...] przez spółkę P. ma na celu pogłębienie koryta rzeki dla zapobieżenia zagrożeniu klęską żywiołową jaką jest powódź, co jest zgodne z wielokrotnie wyrażanym stanowiskiem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w W., zawartym między innymi w piśmie z dnia 22 sierpnia 2002 r., skierowanym do Starosty Powiatu W.. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Departamentu Ochrony Przyrody w Ministerstwie Środowiska w piśmie z dnia [...] czerwca 2002 r. Wojewódzki Konserwator Przyrody w związku z treścią pisma z dnia 22 sierpnia 2002 r., dotyczącą niezbędności i pilnej potrzeby prowadzenia robót pogłębiarskich, likwidujących wypiętrzenia piasków w korycie rzeki na odcinku od km [...] do km [...] [...], zagrażających powstaniem zatorów lodowych, podtopieniu urządzeń technicznych W. i stwarzających realne zagrożenie dla mieszkańców zawala, zakwalifikował roboty planowane do wykonania przez P. do prac objętych odstępstwem od zakazów wprowadzonych w rezerwacie przyrody, o których mowa w art. 23a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. Nr 99, poz. 1079 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem zakazy te nie dotyczą działań związanych z bezpieczeństwem publicznym, zapobieganiem lub likwidacją klęski żywiołowej. Orgn odwoławczy zauważył, że obowiązek uzyskania przez wykonawcę robót pozwolenia od Ministra Środowiska na zniszczenie miejsc rozrodu i gniazdowania w przypadku stwierdzenia występowania gatunków objętych ochroną na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 września 2001 r. w sprawie określenia gatunków zwierząt rodzimych dziko występujących objętych ochroną gatunkową ścisłą i częściową oraz zakazów dla danych gatunków i odstępstw od tych zakazów (Dz. U. Nr 130, poz. 1456), wynika z ustawy o ochronie przyrody.
