Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 kwietnia 2005 r., sygn. I SA/Gl 1101/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Wiciak Sędziowie NSA Ewa Karpińska ( spr.) Asesor WSA Mirosław Kupiec Protokolant Marta Lewicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2005 r. przy udziale - sprawy ze skargi L.M. - Zakład A w Z. na Uchwałę Zarządu Województwa [...] z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie pożyczki z Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - uchyla zaskarżoną uchwałę, - stwierdza, że zaskarżony akt nie może być wykonany do czasu uprawomocnienia się wyroku.
Uzasadnienie
L.M., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład A Zakład Pracy Chronionej w Z., pismem z dnia [...]r., wniósł skargę na Uchwałę Zarządu Województwa [...] z dnia [...]r. nr [...] odmawiającą przyznania pożyczki ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zarzucił przy tym naruszenie § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczególnych zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 125, poz. 1161) oraz art. 7 i 8 Kodeksu postępowania administracyjnego mające istotny wpływ na wynik sprawy. W uzasadnieniu skargi w pierwszej kolejności skarżący wskazał, że w dniu [...]r. został zawiadomiony przez Wicemarszałka Województwa [...], że Zarząd Województwa [...] podjął w dniu [...]r. uchwałę nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania wnioskowanej pożyczki. Pismem z dnia [...]r. strona wezwała Marszałka Województwa do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wskazując na błędne ustalenia faktyczne. Ponieważ organ wezwany do usunięcia prawa tego nie uczynił, strona uznała za zasadne wniesienie skargi.
Następnie podał, że zgodnie z powołanym § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. przedsiębiorca może uzyskać pożyczkę ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (w skrócie PFRON), jeżeli spełnia określone w tym przepisie warunki, a organ wydając zaskarżone rozstrzygnięcie oparł się na ustaleniu, iż sytuacja ekonomiczna Zakładu, przedstawiona w sprawozdaniu, a w szczególności osiągnięcie dochodu w latach 2000-2003 w kwocie [...] zł, nie potwierdza utraty płynności finansowej. Ponadto stwierdził, że dołączone do wniosku dokumenty księgowo-finansowe są nieprawdziwe. Dalej skarżący argumentował, że o zakłóceniu płynności finansowej Zakładu świadczy umowa kredytowa z dnia [...]r. nr [...] (dołączona do wniosku o pożyczkę), w której bank udzielił kredytu z przeznaczeniem na realizację bieżących płatności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz spłatę udzielonego - na podstawie umowy nr [...] z dnia [...]r. - kredytu obrotowego w formie linii kredytowej odnawialnej. Zakwestionował również prawidłowość oceny sprawozdań finansowych załączonych do wniosków składanych w 2003 i 2004 r. dokonanej przez organ rozstrzygający sprawę, wobec stwierdzenia, że różnice w sprawozdaniach świadczą o świadomym załączeniu przez wnioskodawcę nieprawidłowego sprawozdania finansowego. Końcowo wskazał, że arbitralne twierdzenie o nieprawidłowości sprawozdań finansowych nie poparte żadnymi dowodami narusza art. 7 i 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
