Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 5 lipca 2006 r., sygn. I SA/Sz 321/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Zaremba (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz Asesor WSA Nadzieja Karczmarczyk -Gawęcka Protokolant Karolina Borowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2006 r. sprawy ze skargi "P. F. P." Spółki z o.o. w Ż. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe o d d a l a skargę
Uzasadnienie
W dniu 9 stycznia 2002 r. "P. F. P." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ż., reprezentowana przez agencję celną "S." Spedycja Celna W. J. z siedzibą w G., dokonała zgłoszenia celnego do procedury dopuszczenia do obrotu na polski obszar celny [...] sztuk norek żywych według dokumentu SAD nr [...]. Zgłaszający zaklasyfikował towar do kodu Taryfy celnej PCN 0106 90 00 3, tj. jako zwierzęta futerkowe hodowlane czystej krwi, w stosunku do których jest stosowana stawka celna konwencyjna w wysokości 0%.
Po zwolnieniu towaru, Naczelnik Urzędu Celnego przeprowadził kontrolę wskazanego zgłoszenia celnego. W jej wyniku stwierdzono, że do zgłoszenia nie zostało załączone świadectwo potwierdzające, że importowane hodowlane zwierzęta futerkowe spełniają warunki do uznania ich za czystorasowe zwierzęta hodowlane przywożone z zagranicy. Powyższe świadectwo nie zostało dołączone przez importera także w późniejszym terminie.
W następstwie powyższych ustaleń, Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] nr [...]uznał zgłoszenie celne nr [...]za nieprawidłowe w części dotyczącej taryfikacji towaru, stawki celnej i kwoty wynikającej z długu celnego, skutkiem czego stwierdził, że importowane norki powinny być zaklasyfikowane do kodu PCN 0106 90 00 9, jako "pozostałe" zwierzęta futerkowe, a stawka celna konwencyjna wynosić powinna 10 %.
Od powyższej decyzji pełnomocnik Spółki pismem z dnia 13 sierpnia 2003 r. wniósł odwołanie zarzucając rozstrzygnięciu organu celnego naruszenie zasady prawa strony do obrony, przepisów proceduralnych oraz prawa materialnego, a także błąd w ustaleniach faktycznych polegający na przyjęciu, że importowane norki nie są czystorasowe.
