Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 padziernika 2006 r., sygn. I SA/Rz 527/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Kazimierz Włoch Sędziowie NSA Bożena Wieczorska /spr./ WSA Barbara Stukan-Pytlowany Protokolant sek.sąd. Beata Janczewska po rozpoznaniu w Wydziale I Finansowym w dniu 12 października 2006 r. sprawy ze skargi "A" S.A. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...} maja 2006 r. Nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za kwiecień 2005 r. - oddala skargę -
Uzasadnienie
I SA/Rz 527/06
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia (...) maja 2006r. (nr ...) Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia (...) lutego 2006r. (nr ...) określającą Rafinerii A. S.A. (zwana dalej Rafinerią) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za kwiecień 2005r. w kwocie 3.072.289,00zł.
W uzasadnieniu decyzji wyjaśniono, że w kwietniu 2004r. Rafineria dokonała 7 dostaw wewnątrzwspólnotowych oleju napędowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów towarzyszących (ADT). W ramach w/w dostaw wyprowadzono ze składu podatkowego Rafinerii ogółem 200761 litrów oleju napędowego, który - jak wynika z ADT - winien zostać dostarczony do składu podatkowego firmy "B." a.s. znajdującego się w słowackiej miejscowości K. Towar został objęty obowiązkowym zabezpieczeniem akcyzowym w łącznej kwocie 220.636,00zł pokrytym w pełnej wysokości przez Rafinerię. Naczelnik Urzędu Celnego przeprowadził weryfikację prawidłowości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego w postaci komunikatów MUS z dnia 26 sierpnia 2005r. otrzymanych od słowackich władz celnych, pisma Kryminalnego Urzędu Celnego w Bratysławie z dnia 30.12.2005r. (16181/2005-5007) oraz protokołów przesłuchania w charakterze świadka kierowców: Z.S., P.D., W.G. oraz W.W., którzy dokonali przewozu oleju napędowego, ustalił, iż żadna z 7 realizowanych dostaw oleju napędowego nie dotarła do miejsca przeznaczenia tj. do składu podatkowego prowadzonego przez "B." a.s., a potwierdzenia odbioru wyrobów w ww. składzie podatkowym naniesione na kartach 3 dokumentów ADT, tak w przypadku pieczęci składu podatkowego przeznaczenia, jak i pieczęci władz celnych Słowacji, nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Dokumenty ADT zostały potwierdzone przez osoby niebędące pracownikami składu podatkowego przeznaczenia, odciśnięte pieczęcie nie znajdują się w wykazie pieczątek i nie odpowiadają treści pieczątek używanych przez tenże skład podatkowy, zaś autentyczność pieczęci słowackich władz celnych nie została potwierdzona przez te władze. W związku z powyższym organ I instancji przyjął, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpiło zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wskutek czego w dniu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego wobec Rafinerii powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. W konsekwencji organ I instancji w decyzji z dnia (...) lutego 2006r. określił Rafinerii zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc kwiecień 2005r. w wysokości 3.072.289zł, z czego kwota 220.636zł stanowiła zaległość podatkową z tytułu nieuregulowania w terminie podatku akcyzowego od w/w 7 zakwestionowanych dostaw oleju napędowego. Utrzymując w mocy powyższą decyzję organ odwoławczy podzielił stanowisko organu I instancji co do tego, iż żadna z przedmiotowych dostaw oleju napędowego nie została dostarczona do miejsca przeznaczenia. Uznał jednak, iż podstawą prawną rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie stanowi § 21 ust. 1 i 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. nr 89 z późn. zm. zwanej dalej rozporządzeniem) wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 28 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie czterech miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego na terytorium kraju, karty 3 ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zaś stosownie do treści § 21 ust. 1a zapłata akcyzy następuje dnia następnego po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1. Organ odwoławczy wyjaśnił, iż w wyznaczonym 4-miesięcznym terminie Rafineria nie przedstawiła karty 3 ADT z wiarygodnym potwierdzeniem odbioru oleju napędowego wyprowadzonego ze składu podatkowego. Jak ustalono bowiem przedstawione przez Rafinerię potwierdzenia na karcie ADT zostało sfałszowane, a towar nie dotarł na miejsce przeznaczenia. W powyższej sytuacji w dacie wyprowadzenia oleju napędowego ze składu podatkowego powstał obowiązek podatkowy (art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), a w terminie 4 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, powstał obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Skoro Rafineria - będąca gwarantem płatności podatku - nie zadeklarowała podatku akcyzowego należnego z tytułu dokonanych dostaw oleju napędowego, to tym samym określenie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym na miesiąc kwiecień 2005r. jest uzasadnione.
