Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 lutego 2007 r., sygn. I SA/Wr 1714/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: S.WSA Katarzyna Radom - sprawozdawca Sędziowie: S. WSA Maria Tkacz - Rutkowska Asesor WSA Dagmara Dominik Protokolant: Anna Wojtowicz po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2007 r. na rozprawie sprawy ze skargi D. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] o nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego Renault Clio: I. Uchyla decyzję I i II instancji, II. Zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz skarżącej D. G. kwotę 209,20 zł (dwieście dziewięć złotych dwadzieścia groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy orzeczenie organu I instancji odmawiające skarżącej D. G. stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego Renault Clio.
Jak wynikało z akt skarżąca w dniu [...] złożyła deklaracje uproszczoną, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego i opłaciła wynikający z niej podatek akcyzowy. W dniu [...] zwróciła się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty ww. podatku, uzasadniając, iż został on pobrany sprzecznie z przepisami prawa wspólnotowego.
Rozpatrując wniosek skarżącej organ I instancji decyzją z dnia [...] odmówił stwierdzenia nadpłaty. Na skutek złożonego odwołania sprawa stała się przedmiotem rozpatrywania przez Dyrektora Izby Celnej we W., który podzielił stanowisko zawarte w rozstrzygnięciu organu I instancji. W uzasadnieniu powołał się na przepisy art. 10 art. 75 ust. 1 art. 80 i art. 81 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm. - zwana w dalszej części u.a.) oraz wydane na mocy przepisu art. 75 ust. 3 u.a. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), w szczególności zaś na § 7 ust. 2 ww. Wskazując, iż przepisy podatkowe nie różnicują - w sposób bezpośredni towarów krajowych i od wewnatrzwspólnotowych czy importowanych, jednakże tylko niektóre rodzaje towarów (przed pierwszą rejestracją) zostały opodatkowane. Kryterium to ma zastosowanie do wszystkich pojazdów na terenie Polski i zależy od cechy obojętnej z punktu widzenia pochodzenia towarów - rejestracji. Stwierdził także, iż w przepisach prawa wspólnotowego nie ma ograniczeń w zakresie nakładania podatku akcyzowego, bowiem zgodnie z art. 3 ust. 3 Dyrektywy Rady z dnia 25.02.1992 r. 92/12/EWG, Państwa Członkowskie mają prawo wprowadzania lub utrzymania podatków na wyroby inne niż wymienione w ust. 1 (niezharmonizowane), pod warunkiem, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu z Państwami Członkowskimi. Zdaniem organu odwoławczego obowiązujące przepisy nie nakładają na podatnika obowiązków, które mogłyby zniechęcić go do nabycia pojazdu w innym państwie czy też odbiegałyby od
