Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 maja 2007 r., sygn. I SA/Wr 1267/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Szczerbiński Sędziowie: Sędzia NSA Lidia Błystak (sprawozdawca) Asesor WSA Dagmara Dominik Protokolant: Katarzyna Gierczak Po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2007 r. przy udziale sprawy ze skargi Z. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego o d d a l a s k a r g ę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] Naczelnik Urzędu Celnego we W. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w zakresie określenia Z. J. wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego samochodów osobowych marki DODGE STRATUS i CHRYSLER PT CRUISER, które to samochody Z. J. zakupił w USA za pośrednictwem firmy A.
Dyrektor Izby Celnej we W., decyzją nr [...] z dnia [...], utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] Nr [...] określającą Z. J. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych marki DODGE STRATUS I CHRYSLER PT CRUISER, podzielając zawarte w niej stanowisko. Zastanawiając się nad kwestią czy zakupione przez stronę w USA samochody zgłoszone do odprawy celnej w Niemczech, a następnie przemieszczone z Niemiec na terytorium RP podlegają podatkowi akcyzowemu w kraju z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia oraz czy obowiązek ten ma podstawę prawną na gruncie obowiązujących przepisów, wskazał organ na przepisy art. 3 ust. 3 Dyrektywy Rady 92/12/EWG w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składowania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów i stwierdził, że państwa członkowskie mają prawo ustanowić grupę towarów akcyzowych niezharmonizowanych, bez potrzeby ich ujednolicenia na terenie całej Wspólnoty, pod warunkiem spełnienia wszystkich zasad wynikających z zasad wolnego rynku, zasad konkurencji i nie dyskryminowania produktów pochodzących spoza kraju, zgodnie z art. 90 TWE. W polskim ustawodawstwie skorzystano z postanowień tego przepisu Dyrektywy i wymieniono w ustawie o podatku akcyzowym grupę wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do której włączono m. in. samochody osobowe. Odwołał się organ do przepisów art. 80 ust. 1, ust. 3 pkt 3, art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) i stwierdził, że strona, przez fakt przemieszczenia samochodów osobowych niezarejestrowanych na terenie Polski, stała się podatnikiem podatku akcyzowego. Ponieważ strona nie dopełniła swoich obowiązków w zakresie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, niezapłacony podatek stanowi, zgodnie z art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej, zaległość podatkową. Wskazując, że przepis art. 90 Traktatu WE zakazuje protekcjonizmu oraz ustanawia zasadę równego traktowania produktów krajowych i pochodzących z państw członkowskich w dziedzinie podatków wewnętrznych, stwierdził organ, że zastosowane w sprawie przepisy prawa materialnego nie pozostają w sprzeczności z zakazem określonym w tym przepisie. Podkreślił organ brak orzeczenia ETS, w którym zostałaby stwierdzona niezgodność przepisów ustawy o podatku akcyzowym z przepisami zawartymi w TWE, wyjaśniając, że ocena spójności prawa krajowego z prawem wspólnotowym nie leży w gestii organów podatkowych, organom podatkowym nie przysługuje prawo odmowy stosowania przepisów krajowych niezgodnych z przepisami prawa wspólnotowego względnie wystosowania pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
