Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 lipca 2007 r., sygn. IV SA/Wa 1098/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Miron (spr.), Sędziowie asesor WSA Marian Wolanin, asesor WSA Agnieszka Wójcik, Protokolant Artur Dral, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 lipca 2007 r. sprawy ze skargi Burmistrza Miasta C. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego - oddala skargę -
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2007 r. nr L. dz. [...] Minister Sprawiedliwości utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego z dnia [...] lutego 2007 r. nr[...], którym odmówiono Burmistrzowi Miasta C. udzielenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych.
Powyższe postanowienie zostało wydane w następujących okolicznościach sprawy.
Burmistrz Miasta C. skierował do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego zapytanie o udzielenie informacji o osobach pracowników Urzędu Miejskiego oraz pracowników Straży Miejskiej w związku z wejściem z życie ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 169 poz. 1201), mocą której nałożono na pracodawców samorządowych obowiązek uzyskania danych o niekaralności pracowników samorządowych będących urzędnikami.
Postanowieniem z dnia [...] lutego 2007 r. odmówiono wnioskodawcy udzielenia odpowiedzi bowiem nie uiszczono stosownej opłaty od złożonych zapytań. W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, iż w myśl art. 24 ust. 1. ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym za wydanie z Rejestru informacji o osobie pobiera się opłatę stanowiącą dochód budżetu państwa. Stosownie do treści art. 6 ust 1 pkt 9 powołanej ustawy, prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje organom samorządu terytorialnego w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie. Organy samorządu terytorialnego mogą również, na zasadzie art. 6 ust 1 pkt 10 powołanej ustawy uzyskać informację w zakresie niezbędnym do zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej.
