Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 października 2007 r., sygn. III SA/Kr 14/07
Brzmienie art. 81 ust. 8 ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie pozostawia żadnej swobody diagnoście w wyborze zakresu badań w stosunku do wymienionych wyżej pojazdów. W szczególności Sąd zwraca uwagę na to, że kategoryczne brzmienie przepisu: "dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd" wyklucza możliwość dokonywania oceny koniecznego zakresu badań technicznych pojazdu wymienionemu w przepisie art. 81 ust. 8 ustawy - "w oparciu o długoletnie doświadczenie zawodowe" diagnosty.
Diagnosta nie ma możliwości wybrania innego sposobu przeprowadzenia badań, w szczególności nie ma możliwości poprzestania na takim sposobie badania, jakim są "oględziny".
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Dorota Dąbek Sędziowie WSA Bożenna Blitek (spr.) NSA Piotr Lechowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2007 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów samochodowych skargę oddala
Uzasadnienie
W marcu 2006r. z upoważnienia Prezydenta Miasta została przeprowadzona kontrola Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów Nr [...] w zakresie poprawności badań technicznych pojazdów zakończona protokołem kontroli z dnia [...]. Z ustaleń zawartych w protokole wynika, że w czasie kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości - po pierwsze: nieprawidłowo wyznaczone kolejne terminy okresowych badań technicznych dla 24 pojazdów; po drugie: nieprawidłowo określono zakres dodatkowych badań technicznych dla trzech pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego, które uczestniczyły w wypadku drogowym; po trzecie: nieprawidłowo określono zakres dodatkowych badań technicznych dla 74 pojazdów, w których została dokonana naprawa wynikająca ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń na kwotę przekraczającą 2000zł - przeprowadzając badania techniczne tych 74 pojazdów wykonano zakres badań obejmujący sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych związanych z dokonaną naprawą, natomiast zakres badania ze względu na uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nadwozia (co potwierdzają kosztorysy napraw poszczególnych pojazdów) winien obejmować zakres badania okresowego poszerzony o specjalistyczne badanie pojazdu po wypadku drogowym; po czwarte: nieprawidłowo wpisano do rejestru badań technicznych numery rejestracyjne pojazdów zaewidencjonowanych pod pięcioma pozycjami; po piąte: nieprawidłowo pisano do rejestru badań technicznych model handlowy pojazdów zaewidencjonowanych pod czterema pozycjami. Nadto dokonano w ewidencji nieprawidłowych wpisów dotyczących 35 pojazdów opisanych w pkt: 6 - 10 i 12 - 16 protokołu kontroli, a także nieprawidłowo określono wyniki dodatkowych badań technicznych, podczas których nie wykonano zakresu okresowego badania technicznego przeprowadzonego po 22.08.2005r., tj. po dniu wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 sierpnia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz. 1303) - w wydanych zaświadczeniach określono wynik badania jako "spełnia wymagania techniczne art. 66 ustawy (P)", natomiast winno być "bez oceny", tj. w wydanych zaświadczeniach pozycje "spełnia wymagania techniczne art. 66 ustawy (P)" oraz "nie spełnia wymagań technicznych art. 66 ustawy (N)" powinny być skreślone. We wnioskach pokontrolnych stwierdzono m. in., że diagnosta J. B. posiadający uprawnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów wydane przez Prezydenta Miasta Nr [...] przeprowadzał badania techniczne pojazdów niezgodnie z określonym zakresem i obowiązującymi przepisami, czym naruszył art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w szczególności wykonywał badania techniczne pojazdów wymagających wykonania zakresu badań określonego w § 3 ust. 11 lit. b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.) na podstawowej stacji kontroli pojazdów nie posiadającej uprawnień do przeprowadzania takich badań oraz nie posiadającej urządzeń do wykonania wszystkich czynności kontrolnych określonych w pkt 11 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, wymaganych podczas przeprowadzania specjalistycznego badania pojazdu po wypadku drogowym, a także naruszył art. 81 ust. 4 i art. 81 ust. 8 pkt 3 i pkt 4 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz § 3 ust. 7 i ust. 11 lit. b, § 11 ust. 2 i § 11 ust. 1 powołanego wyżej Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
