Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 stycznia 2008 r., sygn. IV SA/Wa 2272/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Balicka, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Miron,, Asesor WSA Marian Wolanin (spr.), Protokolant Dominik Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2008 roku sprawy ze skargi J. Z. na decyzję Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia (...) września 2007 r. nr (...) w przedmiocie zmniejszenia indywidualnej ilości referencyjnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od Prezesa Agencji Rynku Rolnego na rzecz skarżącego J. Z. kwotę 229 (dwieście dwadzieścia dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] września 2007 r. Nr [...] Prezes Agencji Rynku Rolnego utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w Ł. i z dnia [...] sierpnia 2007 r. w sprawie zmniejszenia J. Z. indywidualnej ilości referencyjnej dostaw mleka o 6 729 kg.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji stwierdzono, że według rejestru producentów prowadzonego przez Dyrektora OT ARR w Ł., skarżący posiadał w dniu 1 kwietnia 2006 r. IIR w wysokości 19 032 kg, lecz w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do 31 marca 2007 r. sprzedał do podmiotu skupującego mleko w ilości 12 303 kg, wskutek czego w roku kwotowym 2006/2007 skarżący wykorzystał 65% IIR stanowiącej jego własność na dzień 1 kwietnia 2006 r., co uprawniało organ orzekający do zmniejszenia tej ilości na kolejny rok kwotowy, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. z 2005 r., Nr 244, poz. 2081, ze zm.), o niewykorzystaną jej część. W ocenie organu orzekającego, nie wystąpiły w sprawie przypadki określone w art. 15 ust. 3 Rozporządzenia Rady Nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego opłatę w sektorze mleka i przetworów mlecznych oraz w art. 40 Rozporządzenia Rady Nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników (OJL 270 21.10.2003), którymi są m.in., śmierć rolnika, długookresowa niezdolność rolnika do pracy, poważna klęska żywiołowa w znacznym stopniu dotykająca grunty rolne gospodarstwa, zniszczenie budynków inwentarskich gospodarstwa w drodze wypadku, bądź epidemia dotykająca część lub cały żywy inwentarz gospodarza., co powinno być stwierdzone przez uprawniony organ i szczegółowo udokumentowane. O ile bowiem skarżący wskazał w odwołaniu, jako powód niewykorzystania IIR w co najmniej 70%, wystąpienie suszy na terenie gminy J., poparte zaświadczeniem wystawionym przez Wójta Gminy J., to w ocenie organu odwoławczego, przedstawiona przez skarżącego argumentacja, nie może stanowić podstawy do zmiany rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji. Zgodnie bowiem z zapisami "Programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy", uchwalonego przez Radę Ministrów w dniu 1 września 2006 r., Agencja Rynku Rolnego nie wyda decyzji o redukcji lub cofnięciu IIR po potwierdzeniu przez wojewodę wystąpienia na danym terenie klęski suszy. W celu realizacji zapisów powołanego programu, dyrektor OT ARR prowadząc indywidualne postępowanie administracyjne ma obowiązek uzyskać od dostawcy potwierdzenie wystąpienia klęski suszy na obszarze gospodarstwa dostawcy. Dokumentem potwierdzającym takie zdarzenie jest protokół oszacowania szkód sporządzony przez komisję powołaną przez wojewodę na podstawie §20 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych
