Wyrok WSA w Kielcach z dnia 29 maja 2008 r., sygn. I SA/Ke 57/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Asesor WSA Mirosław Surma, Protokolant Asystent sędziego Agnieszka Banach, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 29 maja 2008r. sprawy ze skargi T.Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia[...] . nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowej oddala skargę.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy C. z dnia [...] . znak: [...] odmawiającą T.Z. umorzenia II i III raty podatku rolnego za 2007r. w kwocie 94 zł.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że podaniem z dnia 19 maja 2007r. T.Z. zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy C. o umorzenie podatku za 2007r. , wskazując, że jest inwalidą I grupy.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze, powołując się na treść art. 67 a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa wyjaśniło, że sprawy o umorzenie zaległości podatkowych są rozstrzygane na zasadzie uznania administracyjnego. Oznacza to, że nawet w przypadku zaistnienia ważnego interesu podatnika bądź interesu publicznego, organ podatkowy może umorzyć zaległość podatkową, ale nie jest zobowiązany do jej umorzenia. Ponadto stosownie do treści art. 233 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy jakim jest SKO , nie ma uprawnień do umarzania zaległych podatków. Kolegium jest natomiast uprawnione do badania podjętych przez organ pierwszej instancji decyzji administracyjnych pod względem ich zgodności z prawem i w przypadku uwzględnienia odwołania strony, może jedynie uchylić zaskarżoną decyzję.
