Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 maja 2008 r., sygn. III SA/Wa 2014/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Sędzia WSA Alojzy Skrodzki, Protokolant Urszula Hoduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2008 r. sprawy ze skargi Ośrodka B. z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...]września 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia norm dopuszczalnych ubytków dla przerobu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] marca 2007 r., nr [...], 2) stwierdza, że uchylone decyzje nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Celnej w W. na rzecz Ośrodka B. z siedzibą w P. kwotę 440 zł (słownie: czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
O. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w P. [...] stycznia 2007r. o ustalenie norm dopuszczalnych ubytków czterech wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przy przerobie (destylacji): 1) alkilatu surowego PKWiU 23.20.13-50.10. w wysokości 1,5% surowca użytego do przerobu, 2) pozostałości alkilatu PKWiU 23.20.16-50.90 w wysokości 1,5% surowca użytego do przerobu, 3) oleju slopowego surowego PKWiU 23.20.16-50.90 w wysokości 1,5% surowca użytego do przerobu, 4) pozostałości oleju slopowego PKWiU 23.20.32-70.00 w wysokości 1,5% surowca użytego do przerobu.
W uzasadnieniu wyjaśnił, że prowadzi działalność między innymi z zakresie produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Nabywa surowiec w postaci alkilatu surowego i oleju slopowego surowego, który wymaga przerobienia przez destylację dokonaną w kolumnie destylacyjnej, tak aby można go było użyć do produkcji paliw silnikowych. W procesie destylacji uzyskiwany jest alkilat destylowany będący właściwym komponentem do produkcji paliw silnikowych (m.in. benzyny lotniczej) oraz pozostałość po destylacji alkilatu, używana m.in. do produkcji benzyn lakowych i lakierniczych oraz jako dodatek do oleju grzewczego i napędowego. Analogiczny proces dotyczy oleju slopowego, z którego uzyskuje się olej slopowy destylowany i pozostałość oleju slopowego. Destylaty uzyskane z powyższych procesów używane są do produkcji paliw, natomiast pozostałości destylacji poddawane są ponownemu rozdestylowaniu na kolejne frakcje tj. benzynę lakową i komponent do produkcji oleju opałowego. Strona wyjaśniła, że w trakcie destylacji, z powodów technologicznych powstaje znaczna ilość oparów, które nie ulegają skropleniu i są wypuszczane do atmosfery, co stanowi główne źródło ubytków powstających w trakcie destylacji. Ubytki te w procesie destylacji alkilatu surowego wynoszą zależnie od warunków pogodowych od ok. 0,5% przy ujemnych temperaturach powietrza do nawet powyżej 5% przy destylacji dokonywanej w upalne dni. Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r. nr 29, poz. 257 ze zm., dalej jako "u.p.a."), a także § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. z 2004r. Nr 63, poz. 585, dalej zwane "rozporządzeniem"), właściwy naczelnik urzędu celnego z urzędu lub na wniosek ustala poszczególnym podatnikom akcyzy, normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które nie mogą być wyższe, od norm maksymalnych, ustalonych w rozporządzeniu. Zastrzeżenie to dotyczy jednak tylko sytuacji, gdy norma maksymalna jest ustanowiona. W odniesieniu do przerobu nie ma to miejsca. W związku z tym norma dopuszczalnych ubytków w procesie przerobu alkilatu surowego na alkilat destylowany, oleju slopowego surowego na olej slopowy destylowany oraz dalszego rozdestylowania pozostałości ww. procesów, powinna być ustalona w wysokości ubytków rzeczywistych, na podstawie badań i oceny zaawansowania technologicznego urządzeń przeznaczonych do przerobu.
