Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 sierpnia 2008 r., sygn. II SA/Ol 459/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Asesor WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Protokolant Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2008 r. sprawy ze skargi D.K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej decyzją "[...]" po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy utrzymał w mocy decyzję z dnia"[...]", którą Dyrektor Izby Celnej, na podstawie art. 26 pkt 11 ustawy o Służbie Celnej zwolnił D.K. ze służby w Izbie Celnej z upływem trzymiesięcznego terminu liczonego od daty doręczenia decyzji.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że decyzją z "[...]" D.K. został zwolniony ze służby w Izbie Celnej ze względu na długotrwałą usprawiedliwioną nieobecność w służbie. Jak to wyjaśniono w uzasadnieniu decyzji z "[...]" w okresie od "[...]" do "[...]" D.K. przebywał 725 dni na zwolnieniu lekarskim. Za ten okres nieświadczenia służby otrzymywał uposażenie w wysokości 100%. Dalsze pozostawanie strony w stosunku służbowym uznane zostało przez organ celny za sprzeczne z dobrem służby, o którym mowa w art. 26 pkt 11 ustawy o Służbie Celnej.
Decyzją z dnia "[...]" w wyniku złożenia przez D.K. wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy organ utrzymał własną decyzję o zwolnieniu ze służby celnej.
Wyrokiem z dnia 30 października 2007r. sygn. akt II SA/Ol 912/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" w przedmiocie zwolnienia D.K. ze służby. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że organ ponownie rozpatrując sprawę, nie skontrolował przeprowadzonego postępowania, a jedynie skoncentrował się na wykazaniu długotrwałej nieobecności funkcjonariusza w służbie. Sąd zarzucił organowi, iż ten w zaskarżonej decyzji nie wykazał, że w zaistniałych okolicznościach sprawy zachodzi przesłanka uprawniająca do zwolnienia skarżącego ze służby - ze względu na dobro służby. Sąd podzielił stanowisko organu, iż jest możliwe zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego w sytuacji, gdy na stan faktyczny sprawy składa się długotrwała nieobecność tego funkcjonariusza w służbie. Jednakże w przeprowadzonym postępowaniu organ winien wykazać, udowodnić, iż nieobecność ta wpływa negatywnie na funkcjonowanie jednostki, w której pełni on służbę. Ponadto Sąd stwierdził, iż przy ponownym rozpatrzeniu sprawy organ Służby Celnej winien uzupełnić materiał dowodowy i umożliwić skarżącemu wypowiedzenie się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
