Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Op 402/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędziowie: Sędzia NSA Gerard Czech Sędzia WSA Marzena Łozowska (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Frydryk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 29 kwietnia 2009r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. [...] w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia 30 września 2008r., nr 380000-WO-4630-14/08/TN w przedmiocie stwierdzenia powstania z mocy prawa długu celnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 stycznia 2007 r. nr 381000-RP-463-18/07/PK/X Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu stwierdził powstanie z mocy prawa długu celnego w kwocie 6877,50 zł wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 2681,70 zł liczonymi od dnia 30 kwietnia 2004 r. do dnia wydania decyzji, wobec towaru w postaci naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...]. Rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zapadło w następstwie przeprowadzonego w spółce [...] sp. z o.o. [...] w G. - dalej: [Spółka] postępowania w sprawie uregulowania statusu celnego towarów w postaci wielu ciągników siodłowych oraz naczep wynajmowanych od firmy [...] GMBH & CO [...] z siedzibą w Niemczech, w tym między innymi co do naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...].
W wyniku kontroli ustalono, że wynajmowana naczepa [...] (umowa najmu z dnia 1 maja 2002 r.) oprócz przewozów międzynarodowych wykonała także w dniu 30 kwietnia 2004 r. przewóz krajowy na trasie Kędzierzyn - Koźle - Walce, co dokumentowała faktura VAT nr 2711/04/S/4 z dnia 30.04.2004 r. Dodatkowo wykonanie transportu krajowego potwierdzało zlecenie nr 22700, zlecenie transportowe nr 553/04/04 z dnia 29.04.2004 r., samochodowy list przewozowy CMR nr 2558.
W związku z wykonaniem naczepą przewozu krajowego organ I instancji stwierdził, że strona nie dopełniła obowiązku wystąpienia do organu celnego o udzielenie pozwolenia na korzystanie z procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła. Wskazał, że w dniu 30 kwietnia 2004 r., jako chwili wykonania przewozu krajowego, powstał dług celny. Wartość celną, stanowiącą podstawę do obliczenia należności celnych, organ I instancji ustalił na podstawie art. 29 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75 poz. 802 ze zm.) - dalej jako: [K.cel.] z uwzględnieniem opinii biegłego rzeczoznawcy z zakresu techniki samochodowej. Odsetki obliczono ze wskazaniem na art. 242 § 3 K.cel.
