Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2009 r., sygn. IV SA/Wa 105/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Napiórkowska, Sędziowie Sędzia WSA Aneta Dąbrowska (spr.), Sędzia WSA Wanda Zielińska-Baran, Protokolant Izabela Urbaniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 kwietnia 2009 r. sprawy ze skargi E. W., P. W. i W. W. na postanowienie Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu wniosku I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] października 2008 r. nr [...]; II. zasądza od Ministra Skarbu Państwa na rzecz skarżących E. W., P. W. i W. W. kwotę 540 (pięćset czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Minister Skarbu Państwa zaskarżonym do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie postanowieniem z [...] listopada 2008r. utrzymał w mocy własne postanowienie z [...] października 2008r. o zwrocie wniosku E. W., P. W. i W. W. w przedmiocie przyznania i zapłaty rekompensaty w kwocie 6 679 214, 40 zł z tytułu utraty własności zasobów naturalnych kraju, tj. lasów (gruntów leśnych) położonych w gminie B. (powiat z., województwo ł.) składających się z dawnych parcel o numerach od [...] do [...] ujawnionych w księdze hipotecznej nr [...] "B." o łącznej powierzchni 556 ha 60 a 12 m2.
W uzasadnieniu organ podał, iż wymienione grunty z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa na podstawie art. 1 dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 12 grudnia 1944r. o przejęciu niektórych lasów na własność Skarbu Państwa. Obecnie nie ma przepisu, który przewidywałby właściwość organu administracyjnego do orzekania o roszczeniach dotyczących nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości na podstawie powołanego dekretu PKWN. Zatem - zdaniem organu odwoławczego - właściwym dla dochodzenia roszczeń z tytułu takiego przejęcia jest sąd powszechny. Organ powołał się w tym względzie na uchwałę z 27 kwietnia 1994r. (sygn. akt III CZP 54/94, OSNC 1994/11/215), w której Sąd Najwyższy stwierdził, iż organ administracyjny nie jest właściwy do rozstrzygania sporów dotyczących nabycia przez Skarb Państwa własności na mocy wyżej wskazanego dekretu oraz wyrok z 15 maja 2007r. (sygn. akt IV SA/Wa 113/07, pub. LEX nr 346965), w którym postawiono tezę, iż na gruncie obecnie obowiązujących przepisów spory dotyczące nabycia przez Skarb Państwa własności lasów i gruntów leśnych na podstawie uchylonego dekretu mogą być rozstrzygane jedynie w postępowaniu przed sądem powszechnym.
