Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 czerwca 2009 r., sygn. IV SA/Gl 266/09
Za wykonanie budżetu odpowiada wójt (prezydent miasta), on też prowadzi gospodarkę finansową gminy, zatem organ ten zobowiązany jest podejmować wszelkie działania, które zmierzają do właściwego wykonania budżetu przez wszystkie podmioty wykonujące ten budżet, działania te nie mogą oczywiście pozostawać w sprzeczności z przepisami prawa. Z tym uprawnieniem łączy się to, że jest on zwierzchnikiem służbowym względem kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Z faktu tego wynika, że może on wpływać na tych kierowników, aby działania ich zmierzały do właściwego wykonania budżetu gminy. Uprawnień tych nie można łączyć z ograniczaniem samodzielności kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym :
Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax
Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.)
Protokolant st.sekr.sąd. Alicja Sadowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 maja 2009 r. sprawy ze skargi Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo -wychowawczych uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze
Uzasadnienie
Wojewoda [...] rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. Nr [...] wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stwierdził nieważność zarządzenia Prezydenta Miasta P. z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia ujednoliconych, racjonalnych wskaźników zatrudnienia pracowników administracji i obsługi w Placówkach Oświatowych działających na terenie miasta P. jako sprzecznego z art. 34b w związku z art. 39 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym. W motywach rozstrzygnięcia podniesiono, że w podstawie prawnej zarządzenia powołano art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, tymczasem art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnianych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i to on decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników. Z kolei art. 34b ustawy o systemie oświaty stanowi, że organ prowadzący szkołę lub placówkę może ingerować w działalność szkoły lub placówki wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Skoro w zakresie kompetencji dyrektora znajduje się możliwość decydowania o zatrudnianiu bądź zwalnianiu pracowników, to organ prowadzący (Prezydent Miasta) nie ma możliwości wprowadzania zarządzeniem wskaźników zatrudnienia, uzależniając ilość przyznanych etatów od ilości uczniów, oddziałów lub metrażu placówki. Nadto organ nadzoru wskazał, że przywołany art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym nie upoważnia Prezydenta Miasta do wkraczania w uprawnienia kierownicze dyrektora szkoły. Przepis ten stanowi jedynie, że jest on zwierzchnikiem służbowym w stosunku do dyrektorów szkół lub placówek oświatowych jako pracowników, nie zaś jako kierowników szkół lub placówek.
