Wyrok WSA w Opolu z dnia 22 lipca 2009 r., sygn. I SA/Op 218/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wójcik Sędziowie Sędzia NSA Joanna Kuczyńska Sędzia WSA Marta Wojciechowska (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Maria Żymańczyk po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 lipca 2009 r. sprawy ze skargi A Spółka z o.o. Spedycja Międzynarodowa w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie powstania z mocy prawa długu celnego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 27 marca 2007r. nr 381000-RP-463-38/07/PK/X, Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu stwierdził powstanie z mocy prawa długu celnego w kwocie 4.480,70 zł wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 1.721,00 zł liczonymi od dnia 7 kwietnia 2004 r. wobec towaru w postaci naczepy - cysterny o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...].
Rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zapadło w następstwie przeprowadzonego w spółce [...] Polska sp. z o.o. [...] z siedzibą w G. [zwanej dalej spółką] postępowania w sprawie uregulowania statusu celnego towarów w postaci ciągników siodłowych, naczep oraz cystern wydzierżawionych, na podstawie umowy najmu zawartej w dniu 1.05.2002r., od firmy [...] GMBH & CO KG [...] z siedzibą w Niemczech.
W wyniku kontroli ustalono, że wynajmowana od niemieckiej spółki naczepa o numerze rejestracyjnym [...] oprócz przewozów międzynarodowych wykonała także w dniu 7 kwietnia 2004 przewóz krajowy, a fakt ten znalazł potwierdzenie w wystawionej w dniu 8.04.2004r. fakturze VAT o numerze 2139/04/S/04, w której jako nabywcę usługi transportowej wykonanej na trasie Kędzierzyn-Koźle - Poznań, przy użyciu opisanej naczepy, wskazano firmę [...] Polska spółka z o.o. w K.. Dodatkowo wykonanie transportu krajowego potwierdził dokument transportowy CMR o nr 2722 i zlecenie transportowe nr 141/04/04 wystawione w dniu 8.04.2004 r.
Mając na uwadze powyższe ustalenia organ pierwszej instancji stwierdził, że w przypadku wykorzystania naczepy do transportu krajowego powinna być ona objęta procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła, po uzyskaniu stosownego pozwolenia. Taki wniosek nie został przez spółkę złożony.
