Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 września 2009 r., sygn. III SA/Kr 55/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek Sędziowie WSA Bożenna Blitek (spr.) NSA Krystyna Kutzner Protokolant Agnieszka Sotnicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2009 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania I instancji I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji II. zasądza od organu na rzecz skarżącego kwotę 457,- zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
W dniu 10 lipca 2008r. wpłynęło do Urzędu Gminy pismo A. K. z dnia 8 lipca 2008r. zatytułowane "wniosek dowodowy", w którym A. K. wniósł o zbadanie, czy wydane A. S. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej obejmuje tartacznictwo w rozumieniu przecierania drewna oraz innej produkcji tarcicy z drewna okrągłego w miejscu obecnie prowadzonej działalności, bowiem z planu przestrzennego zagospodarowania wynika, iż tak uciążliwa działalność na terenie, gdzie zlokalizowane jest przedsiębiorstwo A. S. nie może być prowadzona. W związku z tym A. K. wniósł o cofniecie z urzędu w tym zakresie zezwolenia na podstawie art. 37 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jego zdaniem, z istniejącego stanu faktycznego wynika, iż organ ewidencyjny wydał zezwolenie na prowadzenie określonej działalności z rażącym naruszeniem prawa.
W dniu 3 września 2008r. Wójt Gminy wszczął postępowanie administracyjne w przedmiocie wykreślenia prowadzonej przez A. S. działalności - produkcja wyrobów tartacznych - z ewidencji działalności gospodarczej.
Decyzją z dnia [...] 2008r. nr [...] Wójt Gminy odmówił wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej wpisu dotyczącego A. S. w zakresie działalności oznaczonej symbolem PKD: 20.10.A - Produkcja wyrobów tartacznych. Uzasadniając swoją decyzję organ I instancji stwierdził, że w zebranym materiale dowodowym nie zachodzą żadne przesłanki dające podstawę do wykreślenia wpisu z ewidencji działalności gospodarczej albowiem nie orzeczono prawomocnego zakazu wykonywania określonej we wpisie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, a organ ewidencyjny nie dokonał tego wpisu z naruszeniem prawa. Wójt Gminy stwierdził, iż organ ewidencyjny nie otrzymał informacji o wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym. Dlatego też organ administracji publicznej nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków, w szczególności dotyczących ochrony środowiska lub przestrzegania przepisów budowlanych. Wyjaśniono, że przepisy ustawy - Prawo działalności gospodarczej czynią z gminy wyłącznie organ rejestrowy, szczegółowo wskazując w art. 7e przesłanki, kiedy można wpisu odmówić, jak również, kiedy możliwe jest dokonanie wykreślenia wpisu z ewidencji. Wójt Gminy stwierdził również, że podnoszone przez A. K. kwestie dotyczące hałasu, posiadania stosownych pozwoleń budowlanych według zgodności prowadzonej działalności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego mogą być rozstrzygane wyłącznie w drodze stosownych postępowań administracyjnych odrębnych, które - co zaznaczono - toczą się w stosunku do A. S. Organ I instancji podniósł także, iż w sytuacji, gdy oddziaływanie działalności A. S. jest w ocenie A. K. nadmierne, możliwa jest droga sądu powszechnego w oparciu o przepisy art. 140 i 144 Kodeksu cywilnego.
