Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 września 2009 r., sygn. II SA/Po 315/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2009r. sprawy ze skargi W. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą "A"- W. R. w J. na zarządzenie Burmistrza J. z dnia (...) nr (...) w przedmiocie określenia wymagań jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych; oddala skargę. /-/ E. Brychcy /-/D. Rzyminiak-Owczarczak /-/A. Łaskarzewska
Uzasadnienie
W przedmiotowej sprawie W. R. - prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "A"- W. R." z siedzibą w J., wniósł do sądu administracyjnego skargę na zarządzenie Burmistrza J. z dnia (...) października 2007 r. w przedmiocie określenia wymagań, jakie musi spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Jako podstawę skargi wskazano art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), żądając stwierdzenia jego nieważności. Skarżący zakwestionował postanowienia §1 ust. 1 pkt 8 zarządzenia, wskazując iż regulacja ta nakłada na przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na odbiór odpadów obowiązek wyposażania swoich klientów w urządzenia przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, co jest sprzeczne z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 236 poz. 2008 ze zm.) oraz §12 uchwały Rady Miejskiej Nr XLI/691/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie Gminy. Skarżący zarzucił ponadto, iż brak podstaw prawnych do umieszczenia w Zarządzeniu takich postanowień, jak ograniczenia czasowe, na jakie będą wydawane zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów, przedstawiania kalkulacji kosztów odbioru odpadów oraz informacji dotyczących ilości zebranych odpadów, a takie postanowienia zawarto w skarżonym akcie. Skarżący podniósł także, iż skarżone zarządzenie jest aktem prawa miejscowego, dlatego powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Wskazał, iż przedmiotowa sprawa jest ściśle powiązana z jego skargą z dnia 28.08.2008 r. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zarejestrowaną pod sygn. akt II SA/Po 859/08.
