Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 września 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 330/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Kot, Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Fularski /sprawozdawca/, Sędzia WSA Cezary Kosterna, Protokolant Małgorzata Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2009 r. sprawy ze skargi M.Ś. na uchwałę Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie skreślenia z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oddala skargę.
Uzasadnienie
VIII SA/Wa 330/09
Uzasadnienie
Zaskarżoną uchwałą z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (dalej także jako KRBR), działając na podstawie art. 25 ust. 2 pkt 12, art. 15, art. 26 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359 z późn. zm., dalej jako ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie) oraz art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. , dalej jako k.p.a.) utrzymała w mocy swoją decyzję z [...] października 2008 r. o skreśleniu z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych podmiotu M.Ś. Biuro Biegłego Rewidenta działalność gospodarcza z siedzibą: [...], ul. [...], nr ewid. [...].
Z akt sprawy wynika, że [...] czerwca 2008 r. Krajowa Komisja Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, jako organ uprawniony do organizowania oraz sprawowania nadzoru i kontroli nad należytym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta oraz przestrzeganiem procedur badania ( przeglądów ) sprawozdań finansowych przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, wystąpiła do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego w celu skreślenia z listy w/w podmiotu w związku niedopełnieniem ustawowego obowiązku poddania się kontroli. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że M.Ś. nie wyraził zgody na przeprowadzenie kontroli w siedzibie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, natomiast poprosił o przeprowadzenie kontroli merytorycznej w jednostkach gdzie wykonywał usługi. Ponadto podniesiono, że planowana w 2005 roku wizytacja w podmiocie nie doszła do skutku z tych samych powodów i po skierowaniu wniosku do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego M.Ś. został ukarany karą dyscyplinarną w postaci nagany, która uprawomocniła się [...]maja 2007 roku.
