Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 kwietnia 2010 r., sygn. II SA/Gd 26/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędzia NSA Barbara Skrzycka-Pilch Protokolant Starszy Sekretarz sądowy Marta Sankiewicz po rozpoznaniu w Gdańsku na rozprawie w dniu 29 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi Obywatelskiego Biura Interwencji - Ogólnopolskiej Organizacji Obywatelskiej na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 10 grudnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie dopuszczenia do udziału na prawach strony w sprawie likwidacji obiektu budowlanego oddala skargę.
Uzasadnienie
A z siedzibą w S. złożyło wniosek o dopuszczenie go do udziału w postępowaniu w sprawie budynku gospodarczego wybudowanego na granicy działki nr [...] położonej w R. przy ul. [...], gmina K., którego uczestnikami są R. B., I. B., S. S., M. S., S. S. i E. S.. W uzasadnieniu wniosku wskazano, iż członek tego stowarzyszenia S. S. od wielu lat domaga się likwidacji budynku wzniesionego nielegalnie na granicy działki i częściowo na jego nieruchomości.
Postanowieniem z dnia 22 października 2009 r., nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego na podstawie art. 31 § 2 z związku z art. 144 k.p.a. odmówił dopuszczenia A z siedzibą w S. do udziału w prowadzonym postępowaniu. W uzasadnieniu organ wskazał, iż organizacja ta nie wykazała jakiegokolwiek związku między przedmiotem postępowania a swoimi celami statutowymi. Statut Stowarzyszenia określa cele w 15 punktach jego cele jakimi są m.in.: budowa społeczeństwa obywatelskiego, przeciwdziałanie zjawiskom korupcji i naruszania prawa, szerzenie kultury prawnej, udzielanie porad i pomocy w tym zakresie, a nadto poradnictwa grupowego w zakresie zawodowym, prawnym, psychologicznym, przeciwdziałanie samowoli bezprawiu, działanie na rzecz jawności funkcjonowania władz publicznych, propagowanie uczciwości w życiu publicznym i prywatnym. Organ wskazał, iż cele te zostały sformułowane w sposób niezwykle ogólnikowy i szeroki, co zrównywałoby pozycję Stowarzyszenia w postępowaniu administracyjnym z uprawnieniami przysługującymi w tej procedurze prokuratorowi, taka sytuacja w obowiązującym systemie prawa jest niedopuszczalna, a dopuszczenie do postępowania administracyjnego A z uwzględnieniem motywacji wskazanej przez tę organizację, byłoby sprzeczne z intencją ustawodawcy..
