Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 21/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko (spr.), Sędzia WSA Jerzy Płusa, Protokolant Alicja Bogusz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...]listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych za 2007 r. oddala skargę
Uzasadnienie
P. Sp. z o. o. (dalej jako "Skarżąca" lub "Spółka") w dniu 27 czerwca 2007 r. złożyła w Urzędzie m. W. deklarację na podatek od środków transportowych za rok 2007 w której wykazała jako przedmiot opodatkowania - przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, od których naliczono podatek w wysokości 97.650 zł.
W dniu 18 marca 2008 r. Skarżąca złożyła w Urzędzie m. W. wniosek o zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych za rok 2007 w odniesieniu do naczep siodłowych służących do wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym kolej -samochód. Jednocześnie wniosła o zwolnienie z obowiązku uiszczania podatku od środków transportowych, który jej zdaniem i tak podlega zwrotowi w myśl art. 100 ustawy z dnia 06.09.2007 r. o transporcie drogowym.
W dniu 2 czerwca 2008 r. w charakterze strony została przesłuchana przez organ I instancji D. T. - prokurent Skarżącej. Opisując proces świadczonej przez Spółkę usługi wyjaśniła: "Właściciel kontenera zleca grupie P. (Polska czy Gmbh) transport kontenera. Dany kontener od armatora trafia do portu w H. (statkiem). W porcie H. dokonywany jest przeładunek kontenera na kolej, który to kontener jest przeznaczony do Polski. Firma P. Gmbh jest organizatorem/realizatorem transportu kolejowego. Pociąg z kontenerami trafia bezpośrednio do jednego z terminali P. Sp. z o. o. Kiedy pociąg z kontenerami trafia na terminal dokonywany jest rozładunek i przeładunek kontenerów na posiadane przez nas naczepy. W trakcie przewozu koleją naczepy nie są załadowane na składy kolejowe. W Polsce nie ma jeszcze takiej możliwości aby naczepy bezpośrednio uczestniczyły w przejazdach kolejowych".
