Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 maja 2010 r., sygn. III SA/Wr 859/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska - Szostak (sprawozdawca), Sędzia WSA Marcin Miemiec, , Protokolant Ewa Bogulak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 6 maja 2010 r. sprawy ze skargi "A" Spółki z o.o. w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za [...] r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze , po rozpatrzeniu odwołania Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością "A" z siedzibą w L. od decyzji Prezydenta Miasta L. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za [...] r. w wysokości [...] zł - utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym;

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością "B" (z dniem [...] r. nastąpiła zmiana nazw tej spółki na "A" Sp. z o.o.) w złożonej w Urzędzie Miejskim w L. deklaracji na podatek od nieruchomości na [...] r. wykazała wysokość zobowiązania podatkowego w kwocie [...] zł.

Z powodu zakupu w dniu [...] r. nieruchomości gruntowej, "A" Sp. z o.o. skorygowała wysokość podatku od nieruchomości, wykazując jego wartość w kwocie [...] zł.

W dniu [...] r. Spółka złożyła skorygowane deklaracje na podatek od nieruchomości za [...] r. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku wysokości [...] zł. W uzasadnieniu skorygowanej deklaracji Spółka wskazała, że przyczyną jej powstania było niezasadne opodatkowanie budowli w postaci dróg wewnętrznych znajdujących się na terenie zakładu produkcyjnego o wartości [...] zł. Spółka podkreśliła, że posiada sieć dróg wewnętrznych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, które w [...] r. opodatkowała podatkiem od nieruchomości, pomimo że w myśl art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w stanie prawnym obowiązującym w [...] r., drogi te były wyłączone z opodatkowania. Spółka wyjaśniła, że zgodnie z przepisem art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. z podatku od nieruchomości zwolnione były budowle dróg publicznych wraz z pasami drogowymi oraz zajęte pod nie grunty, czyli podatkowi podlegały pasy drogowe, które nie były związane z drogami publicznymi. Spółka zaznaczyła wyraźnie, że zmiana ustawy obowiązująca od 1 stycznia 2004 r. polegała na wykreśleniu z przepisu art. 2 ust. 3 pkt 4 słowa publiczne, tym samym spowodowała rozszerzenie katalogu pasów drogowych zwolnionych z opodatkowania podatkiem od nieruchomości a zawężenie zakresu wyłączenia jedynie do dróg publicznych stało się nieuzasadnione. W opinii Spółki wobec dokonanej od 1 stycznia 2004 r. zmiany art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych , zakres wyłączenia został rozciągnięty na inne drogi niż drogi publiczne, dlatego bezpodstawnie został obliczony i zapłacony podatek od nieruchomości za posiadanie przez Spółkę dróg wewnętrznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00