Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 września 2010 r., sygn. I SA/Gd 609/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Romała (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Szymańska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 6 września 2010 r. sprawy ze skargi "A" na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 17 kwietnia 2008 r. [...] w przedmiocie odmowy udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego od nieruchomości stanowiącej pomoc publiczną na restrukturyzację oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 17 kwietnia 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu odwołania I. i C. C., utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia 18 lutego 2008 r. w przedmiocie odmowy udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego od nieruchomości stanowiącej pomoc publiczną na restrukturyzację.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Pismem z dnia 31 grudnia 2007 r. I. i C. C., działający w formie spółki cywilnej pod nazwą "A" - dalej jako Spółka, zwrócili się do Prezydenta Miasta z wnioskiem o restrukturyzację zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości za lata 2004-2007.
Jako podstawę swojego żądania wnioskodawcy wskazali przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 września 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na restrukturyzację (Dz. U. Nr 179, poz. 1266) - dalej jako "rozporządzenie z 11 września 2007 r.".
Decyzją z dnia 18 lutego 2008 r. Prezydent Miasta odmówił wnioskodawcom udzielenia ulgi w spłacie zaległego zobowiązania podatkowego.
W wyniku wniesionego od powyższej decyzji odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 17 kwietnia 2008 r. utrzymało w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podniósł, że podstawę odmowy udzielenia ulgi stanowił § 14 rozporządzenia z 11 września 2007 r. przewidujący, iż pomoc na restrukturyzację, na warunkach określonych w rozporządzeniu, może być udzielana do 31 grudnia 2007 r. Organ odwoławczy stwierdził, że I. i C. C. złożyli wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych w dniu 31 grudnia 2007 r. Organ odwoławczy podzielił stanowisko organu pierwszej instancji, że złożenie wniosku w tej dacie, tj. w ostatnim dniu obowiązywania rozporządzenia, uniemożliwiło jego rozpoznanie i wydanie decyzji w terminie określonym w powołanym przepisie tj. do dnia 31 grudnia 2007 r. Organ odwoławczy wywiódł, że omawiany przepis nie jest przepisem regulującym formalną kwestię daty złożenia wniosku o udzielenie pomocy. W ocenie organu przepis ten określa datę, do której pomoc na restrukturyzację mogła być udzielona, a pomocy tej udzielał organ podatkowy w formie decyzji. Oznacza to, że decyzja w sprawie wniosku
