Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 września 2010 r., sygn. I SA/Go 539/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Skupień Sędzia WSA Joanna Wierchowicz Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Głowacka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2010 r. sprawy ze skargi K.Ś. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżący K.Ś., wniósł skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] kwietnia 2010 roku nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] czerwca 2009 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.
Z akt sprawy wynika następujący stan faktyczny:
K.Ś. w dniu [...] września 2008 r. nabył na terytorium Szwecji samochód osobowy marki [...] (rok produkcji 2004, pojemność silnika 2171 cm? ) za kwotę 40.000 SEK. W dniu [...] grudnia 2008 r. skarżący złożył w Urzędzie Celnym deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U nr [...] z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu osobowego, wskazując w niej kwotę należnego podatku akcyzowego 1.886 zł. W dniu [...] grudnia 2008 r. zostało wydane zaświadczenie w postaci dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od opisanego wyżej samochodu, bowiem zadeklarowana należność została wpłacona na konto Izby Celnej.
Weryfikując dane wskazane w deklaracji organ pierwszej instancji stwierdził, w wyniku porównania zadeklarowanej podstawy opodatkowania ze średnią wartością rynkową tego samochodu ustaloną w kwocie 36.149 zł (od wartości bazowej brutto 50.100 zł według elektronicznego systemu Info-Ekspert), że wysokość zadeklarowana odbiega znacznie od średniej wartości rynkowej. W związku z powyższym organ wezwał podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub pisemnego wskazania przyczyn uzasadniających podanie tej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej. W odpowiedzi na to wezwanie K.Ś. podtrzymał swoje stanowisko w zakresie zadeklarowanej wysokości podstawy opodatkowania nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu. Wyjaśnił dodatkowo, że zakupiony pojazd od początku był eksploatowany jako TAXI, dlatego też jego stan techniczny, zarówno podzespołów mechanicznych, jak i wyposażenia wnętrza wykazuje znaczny (zdecydowanie ponadnormatywny) stopień zużycia. Podatnik wskazał też, że przedmiotowy pojazd ma uszkodzony silnik napędowy, szybę przednią oraz w dniu zakupu był niekompletny - brak było pompy wtryskowej silnika, czterech oryginalnych kół oraz lamp przednich. Brakowało ponadto kilku drobniejszych detali wyposażenia komory silnikowej. Wskazał też na znaczny stopień zużycia układu jezdnego. Po wszczęciu postępowania (postanowieniem z dnia [...] marca 2009 r.) Naczelnik Urzędu Celnego wezwał K.Ś. do przedłożenia kopii dowodu rejestracyjnego przedmiotowego samochodu [...] lub złożenia oświadczenia o niedokonaniu rejestracji tego pojazdu. Podatnik przedłożył wówczas kserokopię decyzji Starosty z dnia [...] stycznia 2009 r. o zarejestrowaniu pojazdu marki [...]. Następnie postanowieniem z dnia [...] marca 2009 r. organ pierwszej instancji powołał biegłego rzeczoznawcę techniczno-motoryzacyjnego ze Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego celem sporządzenia opinii w zakresie ustalenia wartości rynkowej nabytego samochodu.
