Wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 września 2010 r., sygn. II SA/Kr 389/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Niecikowski Sędziowie WSA Krystyna Daniel WSA Mirosław Bator / spr. / Protokolant Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2010 r. sprawy ze skargi J. N. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 25 stycznia 2010 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki skargę oddala
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 24 czerwca 2008 r. znak: [...] wydaną na podstawie art. 48 ust. 1 w związku z art. 80 ust. 2, pkt. 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 98 poz. 1071 ze zm.) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w W. nakazał inwestorowi J. N. rozbiórkę samowolnie wybudowanego garażu [...] na działce nr "1" w W.. W uzasadnieniu organ wskazał, że postępowanie wszczęte zostało na wniosek W. S., R. S. i J. S.. W trakcie postępowania ustalono, że inwestorem przedmiotowego garażu o wymiarach 4,85 m na 2,90 m jest J. N., który wykonał roboty budowlane polegające na budowie garażu [...] w nowym miejscu tj. przesunięciu garażu usytuowanego na granicy działek nr "2" i nr "1" w inne miejsce na działce nr "1". W czasie oględzin inwestor oświadczył, że garaż stanowi jego własność, a przesunięcia garażu na działkę nr "1" dokonał w lipcu 2007 r. Nie występował do organów administracji o zgodę na to przeniesienie. Postanowieniem z dnia 20 marca 2008 r. organ zobowiązał inwestora do przedłożenia w terminie do dnia 31 maja 2008 r. projektu budowlanego przedmiotowego garażu wraz z niezbędnymi dokumentami celem legalizacji obiektu. J. N. oświadczył, że nie zamierza starać się o pozwolenie na budowę, a tym samym przedstawiać żądanych dokumentów. W dalszej części uzasadnienia organ przytoczył definicję pojęcia roboty budowlane zamieszczoną w słowniczku pojęć ustawy Prawo budowlane. Wskazano, że stosownie do regulacji art. 28 ustawy roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31. Z uwagi na okoliczność, że przepis art. 29 wprowadza wyjątek od zasadniczej reguły, uważa się, że niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej w kwestii interpretacji przepisu art. 29, a więc obejmowanie zakresem tego przepisu obiektów i robót budowlanych innych niż wyraźnie tam wymienione. Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę nie oznacza ponadto rezygnacji z jakiejkolwiek regulacji administracyjno-prawnej. Najczęściej bowiem wymagane wówczas jest zgłoszenie. Garaż nie został wymieniony przez ustawodawcę we wskazanym powyżej przepisie art. 29 ustawy. Oznacza to, że po pierwsze, że jego budowa nie jest zwolniona z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, a po drugie ustawodawca nie obejmując go dyspozycją przepisu art. 30 ustawy nie zdecydował się na nałożenie jedynie obowiązku zgłoszenia jego budowy organowi administracji architektoniczno - budowlanej. Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne obejmuje obiekt, który nie nosi znamion tymczasowości i nie jest przewidziany do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce, jego budowa wymagała zatem uzyskania pozwolenia na budowę.
