Wyrok WSA w Kielcach z dnia 14 października 2010 r., sygn. II SA/Ke 533/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza,, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Asystent sędziego Andrzej Stolarski, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 października 2010r. sprawy ze skargi R.L. na informację Zarządu Województwa z dnia [...] nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oddala skargę.
Uzasadnienie
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 R. L. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe A. złożyła w dniu 30.12.2009r. wniosek Nr [...] o dofinansowanie projektu pn. "Wspólne poszerzenie i ujednolicenie ofert oraz unowocześnienie warunków świadczenia usług dla klientów P.W. A. - hurtowni hydraulicznej oraz partnerów - wykonawców z branży hydraulicznej".
Pismem z dnia [...] Nr [...] wnioskodawczyni została poinformowana przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa, że w wyniku oceny merytoryczno-technicznej jej wniosek został odrzucony z powodu niespełnienia kryteriów ogólnodopuszczających, tj. nie wystąpił tzw. efekt zachęty, w rozumieniu art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i art. 88 Traktatu. W myśl tego przepisu efekt zachęty występuje, jeśli beneficjent przed rozpoczęciem prac nad projektem lub działaniem złożył do danego państwa członkowskiego wniosek o przyznanie pomocy. Tożsama regulacja zawarta jest w § 12 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Instytucja zarządzająca wskazała, że wnioskodawczyni przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu budowy budynku magazynowo-handlowego (handel artykułami wodno-kanalizacyjnymi) rozpoczęła prace związane z jego realizacją, co wynika z przedłożonego przez nią biznesplanu. Wskazano w nim, że przed złożeniem wniosku beneficjent z własnych środków nabył działkę budowlaną, uzyskał wymagane prawem decyzje administracyjne i z własnych środków wybudował budynek w stanie surowym, co stanowi jeden z etapów (elementów) projektu.
