Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 listopada 2010 r., sygn. VII SA/Wa 1509/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Nowak, , Sędzia WSA Izabela Ostrowska (spr.), Sędzia WSA Ewa Machlejd, Protokolant spec. Katarzyna Ławnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2010 r. sprawy ze skargi M. P., E. D., G. B., A. R. i M. Z. na postanowienie Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] czerwca 2010 r. znak [...] w przedmiocie zwrotu wniosku skargę oddala.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. M. P., E. D., G. B., A. R. oraz M. Z., wystąpili do Ministra Skarbu Państwa z wnioskiem na podstawie art. 7 ustawy z dnia 6 lipca 2001 roku o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz.U. Nr 97, poz. 1051 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 77 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) o ustalenie i wypłatę rekompensaty za grunty leśne o łącznej powierzchni 52789,26 ha przejęte na rzecz Państwa w trybie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (t.j.: Dz.U. z 1945 r. Nr 3, poz. 13 z późn. zm.).
Postanowieniem z dnia [...] maja 2010, znak: [...] r. Minister Skarbu Państwa, działając na podstawie art. 66 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - zwanej dalej k.p.a., postanowił zwrócić wniosek M. P., E. D., G. B., A. R. oraz M. Z., w sprawie ustalenia i wypłaty rekompensaty za grunty leśne o łącznej powierzchni 52.789 ha 36 a.
W uzasadnieniu postanowienia organ wyjaśnił, iż art. 7 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju, nie został przez ustawodawcę na tyle skonkretyzowany, by uznać go za podstawę wszczęcia postępowania administracyjnego. Z przepisu tego nie wynika ani który organ administracji publicznej byłby uprawniony do przeprowadzenia takiego postępowania, ani też nie określono zasad, wedle których należałoby ustalić wysokość rekompensaty czy sposób jej wypłaty. Zawiera on jedynie ogólną normę prawną kreującą roszczenie osób fizycznych (ich spadkobierców) z tytułu utraty własności m.in. gruntów leśnych. Organ wyjaśnił także, że przepis ten wprawdzie zawiera normę prawną odsyłającą do odrębnych przepisów, jednakże przepisy takie do chwili obecnej nie zostały uchwalone.
