Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 8 grudnia 2010 r., sygn. I SA/Go 1007/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stefan Kowalczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert Sędzia WSA Alina Rzepecka Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Baczuń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi RP sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Sygnatura akt i SA/Go 1007/10
UZASADNIENIE
Skarżąca RP spółka z ograniczoną odpowiedzialnością złożyła skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] sierpnia 2010 roku nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego nr [...] z dnia [...].08.2001 roku wydanej w przedmiocie klasyfikacji celnej.
Z akt sprawy wynika że :
Skarżąca Spółka "RP" Sp. z o.o. [...] czerwca 1998 r.. dokonała zgłoszenia celnego (po zakończeniu uszlachetniania biernego kratki działowej - procedura 4021) dwóch nowych pojazdów samochodowych do transportu towarowego zbudowanych na bazie nadwozia samochodu osobowego" (pola 31 SAD). W zgłoszeniu celnym towar zakwalifikowano do kodu 8704 31 91 1 taryfy celnej. Decyzją z dnia [...].09.2000 roku Dyrektor Urzędu Celnego uznał powyższe zgłoszenie celne za nieprawidłowe w zakresie klasyfikacji importowanego towaru i zakwalifikował pojazd do kodu 8703.22.19.0, jako pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
Na skutek odwołania Prezes Urzędu Ceł decyzja z dnia [...].01.2001 roku uchylił powyższą decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania organowi I instancji, wskazując iż dodatkowego postępowania wymaga prawidłowość zamknięcia procedury uszlachetniania biernego.
Decyzją z [...] marca 2001 r. Dyrektor Urzędu Celnego , po ponownym rozpoznaniu sprawy, uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe stwierdzając, że błędne zadeklarowano: procedurę celną, opis towaru, klasyfikację taryfową, wartość celną towaru oraz kwotę długu celnego. W ocenie organu pojazdy jako "pojazdy samochodowe osobowo - towarowe (...)" winny zostać zaklasyfikowane do kodu taryfy celnej 8703.22.19.0 , oraz poddane procedurze celnej dopuszczenia do obrotu (symbol 4000) i jako takie podlegać stawce celnej wynoszącej 20%, a nie 25% - jak deklarowała strona. Uznano mianowicie, że o klasyfikacji taryfowej pojazdu decyduje jego rzeczywiste przeznaczenie, a w samochodach stanowiących przedmiot importu charakteru ich osobowego przeznaczenia nie zmieniło zamontowanie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową.
