Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Wa 1142/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Sędziowie WSA Eugeniusz Wasilewski, Przemysław Szustakiewicz, Protokolant Asystent sędziego Joanna Ukalska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi R. T. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby - oddala skargę -
Uzasadnienie
W dniu [...] listopada 2009 r. Dyrektor Izby Celnej w [...] wszczął postępowanie o zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego R. T. w związku z upływem 12-miesięcznego okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, a następnie decyzją z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] , na podstawie art. 104 § 1 k.p.a., art. 105 pkt 10, art. 188 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323), zwolnił wymienionego ze Służby Celnej z dniem doręczenia decyzji.
W uzasadnieniu decyzji wskazał, że na skutek wszczęcia przeciwko R. T. postępowania karnego o popełnienie przestępstwa z art. 228 § 1 k.k. w zw. z art. 12 k.k. w zw. z art. 65 § 1 k.k. na mocy decyzji Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] sierpnia 2008 r. został on zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na okres 3 miesięcy, począwszy od dnia [...] sierpnia 2008 r. Okres zawieszenia został przedłużony decyzją Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2008 r. do czasu zakończenia prowadzonego postępowania karnego.
Organ stwierdził zatem, że skoro okres zawieszenia R. T. w pełnieniu obowiązków służbowych funkcjonariusza celnego przekroczył 12 miesięcy (od dnia [...] sierpnia 2008 r. upłynęło aż 18 miesięcy), a przyczyna zawieszenia trwa, gdyż śledztwo w stosunku do wymienionego prowadzone jest nadal, to w sprawie wystąpiły przesłanki z art. 105 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej do podjęcia decyzji o zwolnieniu wymienionego funkcjonariusza ze Służby Celnej.
Jednocześnie Dyrektor Izby Celnej w [...] wyjaśnił, że wydając decyzję o zwolnieniu funkcjonariusza działał w ramach uznania administracyjnego (użyty w art. 105 pkt 10 zwrot "można zwolnić") i w tym zakresie obowiązany był załatwić sprawę w sposób zgodny ze słusznym interesem obywatela, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie interes społeczny.
